بیست دقیقه-گزارش 2ـ تشکیل «ناتوی عربی» برای مقابله با رژیم ایران

گزارش 2ـ تشکیل «ناتوی عربی» برای مقابله با رژیم ایران


مقامهای آمریکایی و کشورهای خاورمیانه فاش ساختند دولت دونالد ترامپ در پی تشکیل یک ائتلاف امنیتی – سیاسی جدید با کشورهای حوزه خلیج فارس ، مصر و اردن است تا با توسعه طلبی های رژیم ایران در منطقه مقابله کند.

طرح آمریکا تشکیل ائتلافی است که مسؤلین کاخ سفید و کشورهای خاورمیانه آنرا بعنوان« ناتوی عربی» توصیف می کنند .

خبرگزاری رویتر گفت دولت آمریکا، در تلاش است برای مقابله با رژیم ایران ائتلافی سیاسی-امنیتی با حضور عربستان سعودی،امارات،قطر، بحرین، عمان، کویت، مصر و اردن تشکیل دهد. بنا بر این گزارش، کاخ سفید قصد دارد با این کشورها‌ همکاری‌های عمیق‌تری در حوزه دفاع موشکی، آموزش نظامی و مقابله با تروریسم داشته باشد و در عین حال روابط اقتصادی و دیپلماتیک خود را در منطقه گسترش دهد.

این طرح می‌تواند تنش بین آمریکا و کشورهای عرب منطقه با ایران را افزایش دهد.

منابع آگاه می‌گویند ممکن است این اقدام که در حال حاضر نام موقت « ائتلاف استراتژیک خاورمیانه» یا میسا (MESA)٬ برای آن گذاشته شده در آینده در نشستی در واشینگتن به بحث گذاشته شود. فعلا تاریخ بیستم و بیست و یکم مهرماه آینده برای این نشست مشخص شده است.

 یک منبع آمریکایی گفته است : « ایده تاسیس پیمان امنیتی در منطقه خاور میانه اولین بار در جریان سفر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی٬ از سوی رهبران سعودی مطرح شد»  ولی هم اکنون بعد از تکمیل بعضی پرونده ها از جمله خروج آمریکا از برجام و تحریم های مجدد علیه رژیم ایران بار دیگر تلاش‌ها برای شکل‌گیری این ائتلاف به جریان افتاده است.

یکی از سخنگویان شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز به رویترز گفته است: «ائتلاف استراتژیک خاورمیانه به مثابه خاکریزی در مقابل تجاوز،  تروریسم و افراط گری رژیم ایران عمل خواهد کرد و ثبات را به خاورمیانه خواهد آورد.»
لطفا به اشتراک بگذارید: