افسار گسیختگی نرخ ارز و فروپاشی اقتصاد – ۸مرداد۱۳۹۷

افسار گسیختگی نرخ ارز و فروپاشی اقتصاد – ۸مرداد۱۳۹۷


گزارشی از افزایش بی سابقه نرخ ارز و وضعیت اقتصادی رژیم


 



روز گذشته هفتم مرداد با شروع کار رئیس کل جدید بانک مرکزی دولت روحانی، قیمت دلار از 10 هزار تومان گذشت و به فاصله یک ساعت به 11200 تومان رسید و بعد از اون هم این سیر صعودی متوقف نشده و نرخ ارز داره همچنان بالاتر میره. برخی ناظران گفته اند چه بسا تا 20 هزارتومان هم برسد. گزارش کوتاهی را در این زمینه ببینیم

دلار و سکه بار دیگر به بازار شوک وارد کردند.

کیهان خامنه ای – 8 مرداد: قیمت دلار روز گذشته از 10 هزار تومان هم عبور کرد تا در همین یکسال اخیر 170 درصد رشد کرده باشد... سکه‌ای که سال پیش در همین زمان قیمتی در حدود یک میلیون و 300 هزار تومان داشت و حالا بیش از 207 درصد رشد کرده است!

تلویزیون رژیم – 7مرداد


امروز در بازار غیر رسمی ارز قیمتها با جهش قابل توجهی همراه بود.

یکی از فعالان بازار می گوید در حالی که هیچ خرید و فروشی در بازار دلالی انجام نمی شود اما معلوم نیست چه کسی در بالا بردن لحظه ای قیمت ارز نقش ایفا می کند؟



‌ در اولین واکنش، بازاریان و کسبه بازار ابزار و ماشین آلات در اصفهان مغازه های خود را بستند و دست به اعتصاب زدند.

نیروی انتظامی هم در تهران در وحشت از خیزش کسبه و بازاریان یکانهای سرکوبگرش را در اطراف بازار و مراکز فروش ارز مستقر کرد.

بانک مرکزی رژیم هم بلافاصله در وحشت ازواکنش مردم به گرانی ها واکنش نشان داد و طبق معمول افسارگسیختگی نرخ ارز را ناشی از توطئة دشمنان عنوان کرد.

بانک مرکزی با صدور اطلاعیه‌یی تحولات اخیر بازار ارز و طلا را عمدتا نلاشی از توطئه دشمنان کشور و به منظور ایجاد التهاب در اقتصاد و سلب آرامش روانی از مردم برشمرد.

بانک مرکزی رژیم به گفتار درمانی و اطلاعیه درمانی متوسل شد؛ اما در اطلاعیه‌اش هم وعده و موعد مبهم «روزهای آینده» را داد:

بانک مرکزی گفته اوضاع را زیر نظر دارد. و در روزهای آینده برنامه جدید مدیر کل بانک مرکزی اطلاع رسانی و عملیاتی می شود.

به رغم مهلت نامحدودی که بانک مرکزی برای خود قائل شده، اما ناظران و تحلیلگران بین‌المللی انفجار نرخ ارز را نشانة شکست قطعی رژیم می‌دانند.

مارک دو بوویتز مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی اعلام کرد: سقوط ریال، شکست کامل جمهوری اسلامی است.

پیش از این رژیم امثال سلطان سکه را مسبب معرفی می کرد. اما خیلی زود در دعوای باندی اژه ای فاش کرد که سلطان سکه از طرف بانک مرکزی حمایت می شده و به توصیه بانک مرکزی هم او را آزاد کرده بودند.

آیا خود بانک مرکزی در تقویت دلالهای غیر قانونی دست دارد؟همانطور که پیش از این هم امثال بابک زنجانی را پرورانده بود؟

گرچه در باند روحانی تبلیغ کرده بودند که با رفتن سیف از بانک مرکزی و آمدن همتی مهرة جدید اوضاع بهبود خواهد یافت. اما نفرات همسو با خود روحانی مثل زیبا کلام اذعان کردند که « ابعاد بحران و ناکارآمدی اقتصادی انقدر عمیق و گسترده است که اگر تمامی وزرای روحانی هم تغییر کنند و اگر به جای نوبخت و کرباسیان، اقتصاددانانی چون «کینز» و «ریکاردو» و «آدام اسمیت» مسوول تیم اقتصادی دولت شوند، چیزی عوض نمی‌شود».

پیش از این هم اقتصاددانهای هر دو باند حاکم اذعان کرده بودند که عامل اصلی گرانی ارز در نظام خود دولت های حاکم بوده و هستند. و حالا روحانی با چاپ حدود هزار و 600 هزار میلیارد تومان پول بدون پشتوانه دست در جیب مردم کرده و در اثر تورم ناشی از نقدینگی اجناس به شکل سرسام آوری گران شده است. چشم انداز این گرانی چیست؟ یک روزنامه همسو با روحانی نوشت:

پروازسکه تا بینهایت:

و افزود: چیزی به اعمال تحریم‌های مجدد آمریکا علیه بازار اقتصادی‌مان هم باقی نمانده و به نظر می‌رسد باید خود را با جهش‌های عمده و بزرگ‌تری در قیمت‌های بازار آماده کنیم‌‌ اما دریغ از یک سیاست قابل اتخاذ دولتی که بتواند بازار را برای این جهش‌های پیش رو آماده کند



لطفا به اشتراک بگذارید: