ریشه‌های بحران افزایش قیمت ارز – ۹مرداد۱۳۹۷

ریشه‌های بحران افزایش قیمت ارز – ۹مرداد۱۳۹۷


گفتگو با میثم ناهید


 

همزمان با اوج گرفتن انفجاری قیمت ارز و پیامدهای مافوق تصور آن،‌ کشمکش بر سر علت و ریشه این مسئله هم، در رژیم بالا گرفته. کارشناسان باندهای مختلف رژیم حرفهای مختلفی در این باره می‌زنند. برای بررسی این موضوع گفتگویی داریم با میثم ناهید.

 

س: در رژیم چه اظهارنظرهایی در مورد علت بالا رفتن انفجاری ارزش دلار وجود دارد؟

ج: در مجموع ۳نظر مختلف وجود دارد:

  • یک عده می‌گویند ریشه بالا رفتن قیمت دلار بر می‌گردد به «توطئه دشمن». مثلا روز یکشنبه گذشته در بحبوحه اوج‌گیری قیمت دلار بانک مرکزی رژیم اطلاعیه‌ای صادر کرد. انتظار می‌رفت در چنین شرایطی، این اطلاعیه حاوی راه‌حلی برای جلوگیری از سقوط شتابان ارزش ارز باشد،‌ اما این انتظار بیهوده بود! چرا؟


اطلاعیه بانک مرکزی نظام، به جای راه‌حل، گفت «این تحولات عمدتاً ناشی از توطئه دشمنان است!». و بعد هم اضافه کرد که اوضاع را زیر نظر داریم و چند روز دیگرهم خواهیم گفت که چه تدابیری داریم! که باید گفت خسته نباشید! اما در این چند روز نرخ ارز منتظر شما نخواهد ماند.

پس این دسته اول که در یک کلام میگن ریشه بالا رفتن قیمت دلار به دشمن و جنگ روانی اون برضد نظام برمی‌گردد.

  • یک عده‌ هم می‌گن که علت زیر سر یک عده سودجو هست. برای نمونه اژه‌ای سخنگوی قضاییه نظام هم از دستگیری ۲۹تن به اتهام «اخلالگری در نظام اقتصادی» رژیم خبر داد! بعد هم تاکید کرد جرم آنها در حد «مفسد فی‌الارض بوده و احتمال اعدامشان وجود دارد!»


کانال تلگرامی آخرین خبر رژیم هم ریشه رو پیدا کرد و گفت: «دلال ها در کوچه و پس کوچه ها از قیمت‌های دلبخواهی استفاده می‌کنند!» لابد مثل همیشه تعدادی از عناصر دست چندم و دلالهای خرده پا را می‌گیرند و شاید حتی اعدام هم بکنند تا به خیال خودشان آبها از آسیاب بیفتد.

  • یک عده هم مشکلات اقتصادی و فروپاشی اقتصاد رژیم رو در ریشه های عمیقتری جستجو می‌کنند.


 

س: بنابراین آیا تحریمها نقشی در بالا رفتن قیمت ارز نداره؟

ج: بهترین پاسخ شرایط کنونی هست؟ مگه الان تحریمها هنوز شروع شده؟ نخستین دور تحریمها از ۱۳ مرداد شروع میشه. یعنی ۴ روز دیگه. درحالیکه جهش قیمت دلار از ۲ماه پیش شروع شده و الان البته به اوج خودش رسیده. یعنی تا امروز این جهش خارج از موضوع تحریم بوده. پس تحریم نمی‌تونه ریشه مسأله باشه. البته حتماً تاثیر دارند و به مسائلی که در خود رژیم آنها را مشکلات ساختاری می‌نامند ضریب می‌زنند، اما وقتی بحث ریشه‌یابی می‌کنیم، علت اصلی نیست.

حتی در درون خود رژیم هم نمی‌توانند تحریمها را علت اصلی ذکر کنند، یادتان هست که خود خامنه‌ای گفت عوامل خارجی بر مبنای مشکلات داخلی می‌توانند تأثیر گذار باشند.

 

س: از میان گزینه‌هاییکه گفتید، کدون به واقعیت نزدیک‌تره و بالاخریه ریشه این جهش قیمت دلار چیه؟

ج: رسانه‌های خود رژیم به این سؤال پاسخ دادن. اول اینکه زیراب این ادعا که موضوع دشمن و جنگ روانی هست رو زدن.

جهان صنعت: «باز هم پای دشمن در میان است؛ گویی افسار بازارهای اقتصادی‌مان را در دست دشمن نهاده‌ایم تا به هر سو که خواست آن را هدایت کند؛ اما از خود نمی‌پرسیم اگر اینها توطئه دشمن است پس راه‌حلش هم در دستان همین دشمنان نهفته است، دیگر این همه آب و تاب دادن به ماجرا برای چیست؟»

 

بعد همین رسانه رژیم میگه: «رنگ رخسار این روزهای بازار ارز از مشکلات ساختاری داخل کشور حکایت دارد‌. به بیانی مشکل هرچه هست به خودمان برمی‌گردد‌. مگر غیر از این است که تنها ظرف چند ماه گذشته چه‌ها بر سر بازار آمد تا مجری سیاست‌های دستوری دولتمردان باشد‌.

آن هم بعد از میلیاردها رانتی که با این سیاست‌های دولتی به جیب تنها یک عده خاص سرازیر شد»‌.

 

اگه خاطرتون باشه زیباکلام هم تاکید کرد که اقتصاد نظام تا اونجا فروپاشیده است که حتی اگر «کینز و ریکاردو هم بیان نمی‌تونن دردی رو دوا کنن» و تاکید می‌کرد گره از سیاست باز میشه. یعنی ریشه موضوع سیاسیه.

یعنی چی؟ اینکه خودش سینه‌چاک ولایته و نمی‌تونه روشن منظورش رو بگه. اما وقتی ریشه فروپاشی چنین اقتصادی سیاسیه، یعنی سیستم و نظام باید دگرگون بشه.

پس می‌بینید که ریشه در وجود دیکتاتوری سیاه و قرون وسطایی ولایت فقیه است. دیکتاتوری که تا بن استخوان هم فاسده. از خود ولی فقیه که تنها ثروت یکی از مجموعه‌های زیر دستش بالغ بر 95 میلیارد دلاره تا فسادی که از بالا جاری شده و مثل خون در تمام پیکرة‌ رژیم جریان داره و خودشون به اون فساد سیستمی و فساد نهادینه شده می‌گن.

بنابراین تا این دیکتاتوری کنار نره و سرنگون نشه، هیچ اصلاحی و تغییری متصور نیست.

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: