یک پیشنهاد و زلزله و ولوله در سراپای رژیم – ۱۰مرداد۱۳۹۷

یک پیشنهاد و زلزله و ولوله در سراپای رژیم – ۱۰مرداد۱۳۹۷


بحرانی تر شدن وضعیت درون نظام پس از پیشنهاد اخیر رئیس جمهور آمریکا


 

اظهارات روز دوشنبة گذشته رئیس جمهور آمریکا در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر ایتالیا، مبنی بر اعلام آمادگی برای مذاکرات مستقیم با سردمداران رژیم ایران زلزله و ولولة شدیدی در سراپای رژیم ایجاد کرده است. گزارشی در این باره:

 تلویزیون رژیم ـ ۹ مرداد


«اینجا کاخ سفید و نشست خبری...

«بدون هیچ پیش شرطی با آنها دیدار خواهم کرد»

این حرف رئیس جمهور آمریکا، فراتر از حد تصور، همچون بمبی در درون رژیم منفجر شد و وضعیت بحرانی درون رژیم را بحرانی‌تر کرد. یک کارشناس رژیم به نام علیرضا سلطانی «پیشنهاد ترامپ را یک تیر و چند نشان» توصییف کرد و گفت: «ترامپ، کار دولتمردان ایران را با توجه به شرایط اقتصادی کشور سخت تر کرد».

این تصویری از تأثیرات اظهارات رئیس جمهور آمریکا در رژیم به دست میدهد و گویای این است که اقدام رئیس جمهور آمریکا در آستانة آغاز دور تحریمها حساب شده بوده و به جای درستی شلیک کرده است.

در قبال پیشنهاد مذاکره به طور کلی دو رویکرد و دو جبهه در رژیم در برابر هم صف‌آرایی کرده‌اند. یک طرف، باند روحانی هستند که آب از لب و لوچه‌شان سرازیر شده است و برای آغاز مذاکره بی‌تابی نشان می‌دهند و یک دسته هم دلواپسان نظام هستند که هر گونه مذاکره با آمریکا را با عناوینی مانند تسلیم‌طلبی، وطن‌فروشی و خیانت، با شدت و حدت رد می‌کنند. از دستة اول:

یک کارشناس سیاسی به نام قاسم محبعلی می‌گوید: « باید از پیشنهاد ترامپ استقبال کرد. حتی اگر این پیشنهاد را به خاطر تبلیغاتی مطرح کرده باشد، باز هم استقبال از آن حتما به نفع ایران است». وی سپس پیشنهاد کرده است: « طرف ایرانی باید برجام را خارج از مذاکرات قرار دهد و موضوعات دیگر را که می تواند از احتمال درگیری و جنگ بین دو کشور جلوگیری کند در مذاکرات بگنجاند.

فلاحت‌پیشه سخنگوی کمیسیون امنیت مجلس ارتجاع می‌گوید: «از آنجایی که ارتباط میان ایران و آمریکا بر اساس اطلاعات دروغ شکل می‌گیرد، لازم است خط قرمز ارتباطی میان این دو کشور وجود داشته باشد تا تصاعد بحران نداشته باشیم». وی می‌افزاید: « تابوی مذاکره با امریکا در دوره برجام شکسته است.

نباید به سمتی برویم که یک بار دیگر در دوره جدید این تابو بازسازی شود».

یکی از دیپلوماتهای سابق رژیم به نام افشار سلیمانی می‌گوید: «کاهش تنش و انجام مذاکره با 1+5 به‌ویژه آمریکا که ترامپ نیز آماده مذاکره بدون شرط با ایران هم شده، بهترین راهبرد در شرایط فعلی است»‌.

یک کارشناس دیگر به نام صادق ملکی هم می‌نویسد:‌ «ایران روزهای سختی را می گذراند اما نباید چندان ناامید شد. در بسیاری از بزنگاه های تاریخی ایران و ایرانیان نشان داده اند که قوه عاقله ای خویش را بر احساس غلبه داده اند. جام زهر (آتش بس) و برجام تبلور ظهور این قوه عاقله بوده است».

یک کارشناس رژیم به نام هرمیداس باوند نیز معتقد است: «کاهش تنش و انجام مذاکره با 1+5 به‌ویژه آمریکا که ترامپ نیز آماده مذاکره بدون شرط با ایران هم شده، بهترین راهبرد در شرایط فعلی است»‌.

در دستة دوم و در رأس آنها بایستی از پاسدار جعفری سرکردة سپاه پاسداران یاد کرد که در نامه‌یی به ترامپ. از جمله نوشته است: «مردم ایران هرگز به مسئولین خود اجازه مذاکره و ملاقات با شیطان بزرگ را نمی‌دهند؛ هرگز چنین روزی را نخواهید دید و این آرزو را به گور خواهید برد. حتی روسای جمهور بعدی آمریکا هم به این آرزو نخواهند رسید».

رضا صدرالحسینی یکی از مهره‌های باند خامنه‌ای هم می‌گوید: تاسف بیشتر ماجرا از آن جایی است که برخی از سیاسیون داخلی پس از شنیدن جملات اخیر ترامپ و پمپئو با عجله تمام و سراسیمه در شرایطی که آب از دهانشان جاری بود دست به قلم برده و توییت زدند که می‌توان در "قالب دیپلماسی برد برد با امریکایی‌ها مذاکره" نمود.

در بین این دو جبهة رو در روی هم، طیفی هم هستند که پیشنهادهای بینابینی ارائه میدهند.

از جمله آخوند ناطق نوری عضو مجمع تشخیص مصلحت گفته است:‌ « ابتدا به ساکن ما نباید مذاکره را رد کنیم و بگوییم بیخود کرده است؛ باید تأمل داشته باشیم و دستپاچه نشویم، ذوق زده هم نشویم... مسئولان ذیربط باید با تدبیر و درایت موضوع را رصد کنند. در شورای عالی امنیت ملی مورد بحث قرار بگیرد و نهایتاً با توجه به مؤخراتی که شاید داشته باشد، ببینند چگونه عمل کنند».

کمال خرازی وزیر خارجة‌ پیشین رژیم و مشاور کنونی خامنه‌ای هم گفته است:‌ «ترامپ باید قبل از هر چیز خروج آمریکا از برجام را جبران کند و نشان دهد برای تعهدات اسلاف خود و قوانین بین‌المللی احترام قائل است».

حسام ‌الدین آشنا مشاور مطبوعاتی روحانی در یک یادداشت توئیتری با استناد به حرف ظریف خطاب به ترامپ گفته است: عبور شما از برجام با ادعای مذاکرات بدون شرط منافات دارد. شما با اعلام بازگشت تحریم ها جنگی اقتصادی را علیه ما آغاز کردید،این جنگ را متوقف کنید،آنگاه درخواست مذاکره کنید».

 
لطفا به اشتراک بگذارید: