مجله اقتصادی اجتماعی-اعتصاب مجدد کامیونداران- فجایع زیست محیطی- شماره ۳- ۱۱مرداد۱۳۹۷

مجله اقتصادی اجتماعی-اعتصاب مجدد کامیونداران- فجایع زیست محیطی- ۱۱مرداد۱۳۹۷


شماره ۳


 

در برنامه امروز، بعد از عناوین خبرها، ابتدا نگاهی داریم به اعتصاب مجدد رانندگان زحمتکش کامیون و خواسته های اونها، در ادامه با دوگزارش در زمینه محیط زیست با شما خواهیم بود. گزارش اول مربوط به دست اندازی حوزه علمیه اصفهان هست؛ به منابع معدن تراورتن traverten در میمه اصفهان. گزارش دیگه مون مربوط به فاجعه خشک شدن رودخانه کر kor و دریاچه بختگان در استان فارسه

 

گزارش اول « دوباره جاده ها؛ بدون کامیون »

چرخ هایی که توان چرخاندن زندگی راننده ها رو نداشتند از حرکت ایستادن

صف طولانی کامیونهایی که ایستاده اند نه برای بارگیری بلکه برای فریاد از له شدن زیر بار زندگیه

 

هرکی هرکیه بنده به یه سیگار مبتلام 2500شده 5000تومن 5500 هم میدن منظور اینه که دوبرابر شده همه چیز قیمت 25تومن کرایه رو نخواستیم یه نظارتی یه ناهار میخوریم میگه 50هزارتومن بده آخه من چقدر درآمد دارم لاستیک بخرم؟تعویض روغن میای بیرون 500هزارحالا هیچی عوض نکنی

 

در خرداد ماه 97اعتصاب گسترده کامیونداران با وعده های کارگزاران رژیم متوقف شد اما طبق معمول هیچکدام از وعده ها عملی نشد و مجددا اعتصاب کامیونداران از ابتدای مرداد ماه آغاز شد خواسته های رانندگان عبارت است از :

 

  • افزایش و عادلانه شدن کرایه حمل و نقل.

  • کاهش قیمت بیمه

  • کاهش عوارض اتوبانها

  • حذف حق کمیسیون بسیار بالا برای حمل بار.

  • کاهش هزینه بالای تعمیر و سرویس و نگهداری خودرو.

  • کاهش هزینه بسیاربالای لوازم یدکی و کیفیت پایین آنها.

  • اضافه کردن سهمیه سوخت روزانه و ماهیانه کامیون‌ها.

  • کاهش هزینه بالای لاستیک و قطعات متناسب با نرخ تورمی که پیوسته افزایش می‌یابد.

  • .... و غیره


لاستیکی که الان زیر ماشین خود منه 1700 خریدم پارسال الان 3800 پیدا نمیشه تو بازار

الان 40درصد لوازم گرون شده لاستیک 2میلیونی شده 4میلیون من چقدر کرایه میبرم که 4 میلیون بدم لاستیک بخرم

خواسته شون کرایه نیس هزینه های دیگه اس با 20درصد کرایه نمیشه لاستیک 3.5 خرید

 

از چند روز مانده به شروع اعتصاب مجدد کامیونداران ؛رژیم آخوندی برای ممانعت از شکل گیری این اعتصاب به ترفندها و وعده های جدیدی دست زد نگاهی به تیترهای برخی سایتهای حکومتی ابعاد نیاز رژیم به شکل نگرفتن این اعتصاب را نشان میدهد .

۷۰ درصد مشکلات رانندگان حل شده/ به دنبال اعتصاب نیستیم

کرایه رانندگان کامیون 20درصدافزایش می یابد/ عزم جدی دولت و مجلس برای حل مشکلات رانندگان

توزیع لاستیک کامیون با نرخ دولتی در برخی استان ها/ حل مشکلات کامیون‌داران در آینده نزدیک



باقیمانده مشکلات کامیون‌داران یزد بزودی حل می شود



بیش از 50 درصد مطالبات کامیون داران برطرف شده است


 

نماینده مجلس ارتجاع: تصمیمات خوبی برای حمایت از کامیون داران امروز در مجلس گرفته شد که به زودی ابلاغ می شود

رانندگان کامیون هیچ اعتصابی در ابتدای مرداد ماه ندارند

حرفهای رانندگان کامیون: من از بندرعباس بعد از ۱۷ روز خوابیدن تو نوبت یه بار زدم برا رشت 2500 کیلومتر راهشه 2٬800٬000به من کرایه صافی دادن اومدم تو راه یه روغن عوض کردم 1500گرفته 300تومن دادم گازوئیل 1800 تومن 200 تومن عوارضی و خورد و خوراکم شده مونده 800هزار این ماشین حالا لاستیکش رو حساب نکن از بندرعباس بعد از 17 روز خوابیدن نه اینکه برسم بارو بزارم رو ماشین برگردم 800تومن برام مونده.خودم الان میخواستم بیام اینجا بار بزنم پول نداشتم بیام دو میلیون دستی از خواهرم گرفتم

اما هر ترفندی که آخوندها به کار ببرند و هر ادعایی برای خاموش کردن جنبش کامیونداران بکنند این خروشها خاموشی ندارد. حرکت اینبار نشان میدهد که اگر هم وقفه ای بیفتد دوباره اتشین تر گر می گیرد.

 

گزارش دوم « حرص حوزه و طلای موته!»

غارت منابع ملی و نابودی طبیعت بومی کشورمون، یکی از صحنه هائیه که رژیم ولایت فقیه بی رحمانه در اون یکه تازی می کنه. به تازه گی حوزه باصطلاح علمیه اصفهان درادامه سیاست غارت ؛انگشتش رو، روی معدن تراورتنtraverten میمه گذاشته. معدنی که در منطقه پارک طبیعی موته mouteh قرارداره و دارای کانی های طلاست.

اما آخرش چی شد؟درگزارش می بینید

مامور شکاربانی: مردم محلی اینجا که راضی نیستند تا حالا محیط زیست هم راضی نیست اونا هم اجازه نمیدن منتهی حال چه برنامه ایه و چه جوریه حالا دیگه اطلاع بیشتری نداریم.»

پارک موته بین استان مرکز و اصفهان قرار دارد. دراین پارک گونه های مختلف پرندگان، خزندگان و پستانداران زیست می کند. این پارک دارای معدن کمیاب ترین سنگهای ایران است که خاصیت کانی سازی طلا دارند.

حوزه غارتگر آخوندی دراصفهان بخاطر غارت کانی های طلای این منطقه سالهاست که بدنبال طرح بهره برداری معدن تراورتن می باشد. به تازه گی این حوزه با زدوبند با علیزاده استاندار رژیم در اصفهان اقدام به شروع کار در این معدن کرده است. این امر با مخالفت مردم محلی و فعالان محیط زیست روبرو شده است . از جمله فعالان محیط زیست اقدام به تشکیل یک زنجیره انسانی در این محل کردند.

 

مامور شکاربانی: صلاح نیست اینجا راه بیافته به هیچ وجه چون منطقه ما از بین میره

مامور شکاربانی: صلاح نیست که اینجا راه بیافته اگر راه بیافته تخریب و منطقه از بین میره واقعا از بین میره

قرار نیست اینجا معدن بزنند حال اینها اومدن نمیدونم برنامه چه جوریه

خبرنگار : مردم محلی چی میگن اینجا

مامور شکاربانی: مردم محلی اینجا که راضی نیستند تا حالا محیط زیست هم راضی نیست اونا هم اجازه نمیدن منتهی حال چه برنامه ایه و چه جوریه حالا دیگه اطلاع بیشتری نداریم.

به دنبال اعتراضات مردم و وحشت از خیزش اجتماعی کارگزاران رژیم یکی از پس از دیگری به صحنه آمدند و به تجاوزگری حوزه آخوندیعلمیه در اصفهان اعتراف کردند .

خبرگزاری حکومتی ایسنا روز سوم تیر 97به نقل از یکی از اعضای شورای قلابی شهر اصفهان نوشت: « تجاوز به این منطقه توسط حوزه علمیه اصفهان به این شکل می‌تواند مجوزی برای دیگر نهادهای عمومی و خصوصی قدرتمند برای تجاوز به آخرین زیستگاه‌ها و ذخیره‌های گیاهی و جانوری کشور شود »

وی همچنین افزود: « گرد و غبار و ریزگردهای حاصل از این برداشت و اکتشافاتی که رخ خواهد داد دامن اصفهان را خواهد گرفت و برای شهروندان اصفهانی مشکلات مضاعف ایجاد خواهد کرد».

سرانجام حوزه آخوندی در اصفهان مجبور شد بر اثر ایستادگی مردم و در هراس از گسترش اعتراضات اجتماعی عقب نشینی کند

گزارش سوم « نفسهای آخر کر و بختگان »

چرا رودخانه‌ها می‌میرند؟

چرا دریاچه هاخشک می شن

چرا اینهمه بی آبی، اینهمه ریزگرد؟

امروزه حوضه های آبی مهم کشور مثل تالاب های ارومیه، بختگان، گاو خونی، پریشان و دیگر حوضه ها شرایط بحرانی دارن. و بخش‌ زیادی از رودخانه‌های کشور حتی قبل از رسیدن فصل تابستان، خشک‌شده‌اند.

امروز به سرنوشت یه رودخونه و یه دریاچه نگاه کنیم

گوینده: حالا دیگر رودخانه ای بنام کُر وجود ندارد دومین آبراه بزرگ‌کشورخشک شد

مرد3 : خشک خشکه یعنی رطوبت هم نداره حتی زه آب هم نداره

گوینده: هزاران هکتار ازبرنج کاریهای روستاهای حاشیه این رودخانه خشک شد

مرد۴: 90٪ زمینون خشک شده

مرد۵ : 100هکتار از زمینمون خشک شده

گوینده: شیوع بیماریها پوستی مهاجرت وازبین رفتن تنوع زیستی از دیگر پیامدهای خشک شدن رودخانه

کُراست

نگاهی به موقعیت جغرافیایی رودخانه کر که هزاران سال است آب مناطق مرکزی را تامین میکرده و امروزه به این وضعیت افتاده است عمق این فاجعه زیست محیطی را بیشتر نشان میدهد

رودخانه کهن کُرکه از کوههای شمال فارس در شهرستان اقلید سرچشمه میگرفت درمسیر 250کیلومتری خود تا دریاچه بختگان درشهرستان نیریز همه راسیراب میکردکاهش نزولات آسمانیدرسالهای اخیر ردخانه کُر را نیمه جان کرد

یک خانم : متاسفانه خب درسالهای‌گذشته بخاطر عوامل اقلیمی وعوامل انسانی بهره برداریهای بیرویه که درحوزه این رودخونه شده ورودی آبی به تالابهای طشک وبختگان‌که انجام شده به طشک اصلا نمیرسه

گوینده: علاوه برکاهش نزولات آسمانی عده ای هم باحفر چاه اساس این رودخانه مرگ آنرا رقم زده اند

مرد : رفتن از رودخونه آب پمپاژ کردن مثلا یک‌کیلومتر بردن زیر روستاها

گوینده: هرسال چاههای جدیدتری حفر شد

مرد1: 1700 تا پمپ از پل فلزی بالا گذاشتن

گوینده: کلک مرغابی‌که متولیان رودخانه به منزله مسدود کردن چاههای غیر مجاز زدن ضربه مهلک‌تری به پیکر نیمه جان‌کُر بود

مرد :گفته شد این چاههای غیر مجارکه مسدود میشه تومیتونی از چاه مجاز بغل دستی استفاده کنی؛ اون چیزی رو عوض نمیکنه

بنا به گفته کارشناسان اگر رودخانه‌کُر احیانشود زندگی بیش از 500 روستا و شهر حاشیه این رودخانه باخطر جدی روبرو خواهد شد ومردم منطقه‌که تمام امورشان باکشاورزی میگذرد ازهستی‌ساقط میشوند ؛ واین نتیجه سیاستهای مخرب کارگزاران حکومتی است.

پس از آبگیری سدسیوندوبعد ازخشک‌کردن رودخانه کُر و با حفر چاههای غیر مجاز و« بیش از هزار حلقه چاه عمیق »دریاچه بختگان را نیز خشک کردند، رسوبات نمکی آن به هوا برخاست و باعث آسیب رسیدن به زمین‌های کشاورزی و جنگل‌های منطقه شده‌است دریاچه ای با ۱۲۰ هزار هکتار؛که‌بدلیل‌چپاولگری باندهای قدرت وثروت یعنی سپاه خامنه ای به نابودی کشیده شد

گاندی میگه اسارت و بندگی مردم، به خود آنها و میزان تحمل رنج و قبول فداکاری شون بستگی دارد

مردم ما امروزه با استمرار قیامشون این رو به جانیان حاکم و تمام دنیا با رساترین فریادها اعلام کردن که دیگه تحمل این وضعیت روندارن. این درمان همه دردهاست

 

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: