اعتراض و تحصن در عراق-۲۰دقیقه-گزارش۶- ۱۲مرداد۹۷

گزارش۶ ـ اعتراض و تحصن در عراق


 

شهروندان عراقی در استان بصره در اعتراض به وضعیت بد خدماتی، قطع مکرر برق و بیکاری، دست به تحصن زدند. طی روزهای گذشته صدها نفر در مقابل میدانهای نفتی این استان تحصن خود را آغاز کردند نیروهای امنیتی عراق که تلاش کردند تجمع آنها را متفرق کنند موفق نشدند .

معترضان عراقی می گویند: تظاهرات کنندگان بصره اطمینان پیدا کردند که مقامات به درخواست های آنها پاسخ نخواهند داد به این دلیل دست به تحصن زده اند.

وی افزود: صدها نفر در مقابل ساختمان شورای استان بصره برای نشان دادن اعتراض خود چادر نصب کردند .

تظاهرات در بصره از تاریخ نهم ژوئیه آغاز شد.

تظاهرات از بصره به استان های نجف، میسان، ذی قار، القادسیه، کربلا و بابل و بغداد پایتخت این کشور گسترش یافته و مردم در مقابل ساختمان های دولتی این شهرها تجمع می کنند.

در روزهای اول این تظاهرات ها معترضین وارد ساختمان شهرداری نجف شده بودند.

کمیساریای عالی حقوق بشر عراق اعلام کرده بود در تظاهرات جنوب و مرکز این کشور 14 نفر از معترضان کشته و صدها نفر دیگر از جمله نیروهای امنیتی زخمی شده اند.

بدنبال بالاگرفتن موج اعتراضات مردمی در عراق و فشار مردم برای اصلاحات و بهتر شدن خدمات دولتی در این کشور ، دادگاه فدرال عراق دستور داد حقوق بازنشستگی اعضای سابق پارلمان عراق قطع شود .

 گزارشگر العربیه در عراق گفت مردم در مقابل ساختمانهای دولتی که درهایشان را بخاطر تظاهرات بسته بودند دست به تجمع زدند .یکی از خواسته های تظاهرکنندگان که از سه هفته پیش مطرح کرده بودند متوقف کردن حقوق اعضای پارلمان و امتیازهایی است که به آنها داده شده است.

اعضای پارلمان عراق ماهانه ۱۰ میلیون دینار معادل ۸۰۰۰ دلار علاوه بر حقوق ۱۰ محافظ شخصی را دریافت می کردند این در حالی است که اغلب مردم عراق حتی از آب و برق نیز محروم هستند .

 مبارزه با فساد در صدر خواسته های معترضین عراقی است . آنها مسؤلین دولت را متهم می کنند که میلیاردها دلار را در این کشور به تاراج داده اند و عراق را به صدر لیست فاسد ترین کشورهای جهان رسانده اند.

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: