تحولات ایران و جهان در۲۰ دقیقه- ۱۳مرداد۱۳۹۷

تحولات ایران و جهان در۲۰ دقیقه- ۱۳مرداد۱۳۹۷


 

 مقدمه:

1-تلویزیون سی بی اس آمریکا:‌ تظاهرکنندگان ایرانی فریاد مرگ بر خامنه ای دادند و به طور متهورانه یی با خامنه ای به مقابله جویی برخاستند

2-ایندیپندنت انگلستان: هزاران تن از مردم ایران تظاهرات کردند، مردم خشمگین اصفهان برای مقابله با گاز اشک آور لاستیک سوزانده و خودروهای نیروی انتظامی را به آتش کشیدند

3-وال استریت ژورنال: رژیم ایران برای شکار دشمنان خود در اروپا احتیاط را کنار گذاشته است،آمریکا باتوجه به توطئه تروریستی این رژیم در پاریس اروپاییها را تحت فشار قرار داده است که مراوده با آن را قطع کنند

 

 گزارشات:


گزارش ۱ـ ایران در شعله‌های آتش


اکسپرس انگلستان به خیزش مردم ایران پرداخته و طی مقاله یی با عنوان «ایران در شعله های اتش» وجوهی از آن را به تصویر کشیده است:

در حالیکه شب فرا رسید، تظاهراتی که از سه شنبه بعد از ظهر آغاز شده بود، با آمدن مغازه داران، فروشندگان بازار، کشاورزان و رانندگان کامیون به خیابان ها در اعتراض به بدتر شدن شرایط در سراسر کشور فقیر ادامه یافت.

فیلم هایی که از اعتراضات به دست آمده نشان می دهد معترضان از نیروهای سرکوبگر رژیم نمی ترسند و با وجود حضور گسترده نیروهای امنیتی در حال مقابله با آنها هستند.

تظاهرات کنندگان شعار میدهند بازی برای هر دو جناح رژیم، اصلاح طلب و اصولگرا به پایان رسیده است (اصلاح طلب اصول گرا دیگه تمومه ماجرا).

در ویدیویی دیگر، می توان شعار تظاهرکنندگان،«مرگ بر خامنه‌ای» و «دشمن ما همینجااست، دروغ میگن آمریکاست» را شنید.

ویدئوی جداگانه یی نیز نشان می دهد که معترضان شعار می دهند: «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه».

همزمان که نیروهای امنیتی به معترضان یورش بردند معترضان شعار مرگ بر دیکتاتور را سردادند.

در شیراز نیروهای امنیتی معترضان را با گاز اشک آور هدف قرار دادند.

براساس گزارش های محلی، یک پسر بچه که همراه مادرش وارد تظاهرات شده بود ، در میان سرکوب های سنگین زخمی شد...

در اصفهان، جمعیت شعار میدادند: «مرگ بر گرانی، مرگ بر بیکاری، مرگ بر دیکتاتور، شاپوری با غیرت،حمایت ،حمایت،ایرانی با غیرت، حمایت، حمایت و مسئول بی لیاقت، استعفا، استعفا ...».

مریم رجوی، پرزیدنت مقاومت ایران در پی تظاهرات هفته جاری به "مردم شجاع" کرج، اصفهان و شیراز درود فرستاد و گفت:‌ منبع تمام بدبختیهای ملت ایران، دیکتاتوری مذهبی است، که ثروت و منابع انسانی سرزمین ما را هدر داده است. اکنون، جهان شاهد آن است که علیرغم سرکوب گسترده فاشیزم مذهبی، قیام مردم ایران دائما در حال افزایش است. این قیام ، حکومت مطلق مذهبی را در گوشه ای قرار داده است و از ورود بهار آزادی به کشور اسیر ما نوید میدهد...“

 

گزارش2 ـ انقلاب گرسنگان در ایران


آنچه در ایران جریان دارد انقلاب گرسنگان است. این تصویری است که پایگاه اطلاع رسانی العربیه از تظاهرات و خیزش چند روز اخیر ایران ارائه می دهد:

در ایران، اقتصاد فرو پاشیده و انقلاب گرسنگان در راه است .طی سه روز گذشته ریال ۱۸ درصد از قیمتش را در مقابل ارزهای خارجی از دست داده است . این نشانه سرعت گرفتن فروپاشی اقتصاد ایران بعد از خروج آمریکا از برجام است که رئیس جمهور آمریکا در هشتم ماه مه گذشته آنرا اعلام کرد.. با لغو برجام ، تحریم های اقتصادی آمریکا که در سال ۲۰۱۵ لغو شده بود از سر گرفته خواهد شد .

با نزدیک تر شدن ۱۵ مرداد یعنی شروع اولین مرحله تحریم های آمریکا علیه رژیم ایران اقتصاد ایران با بحرانی بی سابقه روبرو خواهد شد بطوریکه سخت است بتوان پایان چنین بحرانی را پیش بینی کرد یا اینکه نقطه اوج آنرا مشخص نمود.

جهانبخش محبی نیا عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس رژیم می گوید:‌ اقتصاد ایران در حال فروپاشی است . او از مسؤلین نظام می خواهد تا چشمهایشان را به قیمت دلار که به بیش از ۱۲ هزار تومان رسید باز کنند . این در حالی است که قیمت دلار در ابتدای سال میلادی ۳۷۰۰ تومان بود . یعنی طی این دوره ریال نزدیک به دوسوم قیمتش را از دست داده است . او به کسانی که مدعی طرفداری از مردم هستند می گوید وضعیت کنونی شرم آور است .

خبرگزاری حکومتی ایلنا به هشدارهای حسین راغفر کارشناس اقتصادی اشاره می کند و از قول وی می نویسد : چیزی که امروز می بینیم عبارت است از فروپاشی معیشت مردم و در صورتیکه این وضعیت ادامه پیدا کند بی شک به انقلاب گرسنگان می انجامد.

میانگین حقوق در بازار کار ایران در ابتدای سال میلادی جاری نزدیک به ۲۵ میلیون ریال بود . در آن زمان قیمت دلار نزدیک ۳۵۰۰ تومان بود و قدرت خرید با چنین حقوقی به نزدیک ۶۰۰ دلار می رسید ولی امروز بعد از سقوط قیمت ریال، قدرت خرید به کمتر از ۲۵۰ دلار رسیده است .

 

گزارش3 ـ جنگ اصلی آخوندها با مردم ایران است


تلویزیون اسکای نیوز در بررسی بحران های اقتصادی خفه کننده ای که گریبان رژیم را گرفته است ب با دکتر سنابرق زاهدی مسؤل کمیسیون قضایی شورای ملی مقاومت ایران گفتگویی انجام داد. بخشهایی را می بینیم:

جنگ اصلی آخوندها با مردم ایران است

زلزله سقوط ریال و فروپاشی تاریخی قیمت آن باعث ایجاد موج نارضایتی در این کشور شده است. موج اعتصابهای جدید ، تهران و شهرهای دیگر را فلج کرده است.

رژیم همواره به سرکوب و ایجاد ترس و صدور احکام و متهم کردن مردم به اخلال اقتصادی و اشاعه فساد پناه برده است .بر اساس قوانین رژیم مجازات افراد برای اینگونه اتهام ها اعدام است.

رژیم ایران بیهود تلاش می کند که مانع ابراز خشم مردم ایران شود .

دکتر سنابرق زاهدی مسؤل کمیسیون قضایی شورای ملی مقاومت ایران به اسکای نیوز گفت : بعد از شروع قیام مردم ایران در اواخر ماه دسامبرکه تا این تاریخ هم ادامه داشته ، خانم مریم رجوی گفت: وضعیت در ایران وارد مرحله جدیدی شده و این وضعیت به عقب بر نمی گردد. این گفته شرایط ایران را به خوبی به تصویر می کشد.

مردم ایران و مقاومت مردم ایران وارد مرحله جدیدی شده اند.

این مرحله نشانه های جدیدی نیز دارد ، یکی از این نشانه ها سقوط پول ایران است .

قیمت دلار قبل از قیام نزدیک ۳۵۰۰ تومان بود . پیش از اینکه رئیس جمهور آمریکا خروج از توافق اتمی با رژیم را اعلام کند ، قیمت دلار به ۶ هزار تومان رسید یعنی تقریبا دو برابر قیمت قبلی اش شد .

یکی از علل این وضعیت فساد است. این رژیم در فساد غرق شده ،همانطوریکه می دانید خودشان هم همین حرفها را به زبان خودشان می گویند؛ قالیباف یکی از سران رژیم می گوید ۴ درصد مردم ثروتمند شده اند و هر گونه امکاناتی را هم دارند و ۹۶ درصد بقیه فقیر و محروم اند ،این واقعیت مردم ایران است.

این رژیم قبل از اینکه با دیگران درگیری داشته باشد یعنی با خارج و آمریکا و کشورهای دیگر جنگ داشته باشد با فرزندان مردم ایران جنگ بزرگی دارد .امروز که ما داریم با هم صحبت می کنیم یعنی سی ام ژوئیه ، سالگرد کشتار زندانیان سیاسی است . سی هزار تن از زندانیان سیاسی سی سال پیش توسط رژیم ایران قتل عام شدند لذا جنگ اصلی میان فرزندان مردم ایران و این رژیم است و به نظر من شواهدی که این روزها می بینیم این است که این جنگ تا سرنگونی رژیم ادامه خواهد یافت. ‍

 

گزارش4 ـ اجیر کردن شبه نظامیان طالبان توسط رژیم ایران


رژیم ایران کماکان پناهندگان افغانی ساکن ایران و اقلیت هزاره افغان را برای جنگ به نفع بشار اسد در سوریه سرباز گیری می کند. گزارشی از تلویزیون الاخباریه عربستان سعودی

اجیر کردن شبه نظامیان طالبان توسط رژیم ایران

تعداد افغانهایی که توسط رژیم ایران عضو گیری شده اند بین ۵تا ۱۲ هزار نفر تخمین زده می شود . در میان این افراد کودکانی نیز دیده شده اند که کمتر از ۱۳ سال سن داشته اند . منابع افغانی به واشینگتن پست گفته اند طی سالهای گذشته هزاران افغانی که توسط رژیم ایران سرباز گیری شده اند با حمایت مالی این رژیم و با انگیزه بنیاد گرایی مذهبی در کنار نیروهای بشار اسد جنگیده اند

 رژیم ایران هر ماه تا ۶۰۰ دلار به هر یک از این افراد میدهد تا در صحنه نظامی برای حمایت از رژیم اسد بجنگند.

 منابع افغانی گفته اند افراد یاد شده در تیپ موسوم به فاطمیون سازماندهی شده اند . این تیپ توسط سپاه پاسداران تاسیس شده و هدف از تشکیل آن جنگ با اپوزیسیون سوریه بوده است

این منابع اشاره کردند بعضی از این افراد بعنوان پناهنده در ایران مشغول بکار بوده اند

بر اساس گزارش واشینگتن پست عناصر مسلح افغانی تنها بخش کوچکی از شبه نظامیان وابسته به رژیم ایران را تشکیل می دهند . لبنانی ها و عراقی ها و پاکستانی ها نیز بخشهای دیگر شبه نظامیان وابسته به رژیم ایران هستند که در سوریه بکار گرفته می شوند .

دولت آمریکا اشاره می کند نیروهای نیابتی رژیم ایران در سوریه ۸۰ درصد نظامیانی هستند که برای حمایت از رژیم اسد می جنگند

کرام الدین رضازاده، نماینده ولایت غور در مجلس نمایندگان افغانستان روز شنبه ششم مرداد ۹۷ گفت طالبان با سلاحهای ساخت رژیم ایران در این ولایت می‌جنگد.

 

 گزارش5 ـ بصره آماده بزرگترین تظاهرات 


کمیته های هماهنگی استان بصره در جنوب عراق اعلام کردند که آماده سازیها برای بزرگترین تظاهرات و تحصن در این استان در روزهای جمعه و یکشنبه در اعتراض به خرابی وضعیت معیشتی پایان یافته است .

بصره آماده بزرگترین تظاهرات

دولت مرکزی و محلی به وعده هایی که داده بودند عمل نکردند

 آنها تاکید کردند که سقف خواسته های تظاهر کنندگان با توافق سایر کمیته ها بالاتر رفته و خواسته اصلی به مخالفت با تمام روند سیاسی از جمله لغو قانون اساسی وبرکناری احزاب ارتقاء یافته است .

 در گذشته کمیته های هماهنگی تظاهرات از شورای استان خواسته بودند تا سد بصره را تاسیس کند و پروژه ناتمام بندر بزرگ فاو را تکمیل نماید . همچنین برای بیکاران فرصت های شغلی ایجاد کند و دستگیر شدگان را آزاد نماید.

 این کمیته ها هشدار دادند که تحصن ها را افزایش خواهند داد و در صورتیکه به خواسته های تظاهر کنندگان پاسخ داده نشد با بستن پل ها ی اصلی استان شدت عمل بیشتری را اعمال خواهند کرد.

خشم گسترده مردم در استانهای بصره ، نجف ، المثنی و بغداد باعث شد که دولت قاسم الفهداوی وزیر برق را کند بعنوان اولین اقدام برکنار ولی با این برکناری نیز نتوانست مردم را آرام کند .

تظاهر کنندگان در بصره پلاکاردهایشان را به زبانهای فارسی و عربی نوشتند تا مقامات را که به عقیده آنها تحت تسلط رژیم ایران هستند را مخاطب قرار دهند.

 روی یکی از این پلاکاردها نوشته شده بود: به دولت ایران ، ببخشید به دولت عراق . و پس از آن تعدادی از خواسته ها شامل برق و آب آشامیدنی و اینترنت و فرصت های شغلی را به زبان فارسی نوشته بودند .

 

گزارش ۶ـ رژیم ایران تهدیدی برای تنگه باب المندب


رژیم آخوندی و شبه نظامیان حوثی وابسته به آن تهدیدی برای کشتی رانی ازاد در تنگه باب المندب هستند: 

رژیم ایران تهدیدی برای تنگه باب المندب

شبه نظامیان حوثی در یمن و کسانی که در پشت آنها قرار دارند( رژیم ایران) بیهوده تلاش میکنند بخاطر اهمیت استراتژیک تنگه باب المندب، بعنوان کارتی در دستشان استفاده کنند. باب المندب یکی از حلقه های ارتباط تجارت جهانی میان شرق و غرب جهان است.

این معبر آبی، دریای سرخ و کانال سوئز را به خلیج عدن و تنگه هرمز متصل میکند.

تنگه باب المندب از سمت شرق به مرز دریایی یمن و از سمت غرب نیز به مرزهای اریتره و جیبوتی متصل است.

طول این تنگه ۳۰ کیلومتر است که از رأس المنهالیmanhale در ساحل آسیا شروع شده و به رأس سیان SEYSNدر ساحل افریقا ختم میشود.

تنگه باب المندب سالانه میزبان عبور ۲۵ هزار کشتی و نفتکش غول پیکر به سمت اروپا، آسیا و آمریکاست که معادل انتقال روزانه 4.8 میلیون بشکه نفت و مشتقات آن است. این گزارش را اداره اطلاعات انرژی آمریکا در سال ۲۰۱۶ منتشر کرد.

تنگه باب المندب همچنین چهارمین معبر دریایی شلوغ در جهان است

آنچه که به اهمیت تنگه باب المندب می افزاید، عرض تنگه برای عبور کشتیها است که از جزیره یمنی بریم تا ساحل آفریقا ۱۶ کیلومتر و عمق آن نزدیک به ۲۰۰ متر است امری که به کشتیها و نفتکشها اجازه میدهد به راحتی از تنگه بصورت رفت و برگشت و در جهت متقابل با فاصله از هم عبور کنند

بخاطر همین اهمیتها، ائتلاف عربی از اتخاذ هیچگونه تدابیر برای حفاظت از آزادی کشتیرانی و تجارت جهانی در تنگه باب المندب در برابر اعمال تروریستی شبه نظامیان حوثی وابسته به رژیم ایران ، کوتاهی نمیکند. اقداماتی که کاملا با قوانین بین المللی و قطعنامه های ذیربط شورای امنیت و در صدر آنها قطعنامه شماره 2216 همخوانی دارد.

 

ضربه به فروش نفت ایران


خبرگزاری فرانسه:‌ با اجرایی شدن تحریمهای آمریکا یک ضربه اساسی به ایران از دست دادن فروش نفت خواهد بود. شرکت تحلیلگر امور انرژی (فکت گلوبال انرژی) Facts Global Energy میگوید فروش نفت ایران میتواند تا پایان امسال از 2.4 میلیون بشکه در روز تا حد 700 هزار بشکه در روز کاهاش پیدا کند.

 

 

لطفا به اشتراک بگذارید: