آخرین تحولات مربوط به اجرایی شدن اولین دوره تحریمهای آمریکا علیه ایران-۱۴مرداد۹۷

آخرین تحولات مربوط به اجرایی شدن اولین دوره تحریمهای آمریکا علیه ایران-۱۴مرداد۹۷


در آستانه اعمال دور اول تحریم‌ها علیه دیکتاتوری آخوندی، پاسدار علی لاریجانی رئیس مجلس ارتجاع اعلام کرد که مجلس رژیم در یک جلسة غیر علنی، وضعیت اقتصادی را مورد بررسی قرار داده است.

 

هیل نشریة کنگرة آمریکا در گزارشی دربارة شروع دور اول تحریم‌های ایالات متحده علیه رژیم می‌نویسد، از روز دوشنبه آمریکا می‌تواند «معاملات با اسکناس‌های دلار آمریکایی، تجارت طلا و فلزات گرانبها، فروش مستقیم یا غیر مستقیم گرافیت، فلزات خام یا نیمه‌تمام و بخش خودرو (رژیم) ایران» را مورد تحریم قرار دهد.

این منبع می‌افزاید: «علاوه بر این، مجوزها برای صادرات هواپیماهای تجاری به ایران و نیز قطعات و خدمات مربوط به آن، لغو می‌شود... لغو این مجوزها... بوئینگ و ایرباس را که قراردادهای ۴۰ میلیارد دلاری برای فروش هواپیما به ایران‌ایر داشتند، تحت تأثیر قرار خواهد داد».

خبرگزاری فرانسه طی گزارشی، به مجموعة شرکت‌هایی پرداخته که به‌دلیل اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه حکومت آخوندی، فعالیت‌هایشان را در ایران متوقف کرده یا کاهش داده‌اند و یا در معرض این خطر قرار دارند.

این گزارش نخست به صنعت خودروسازی اشاره می‌کند و در این رابطه به اعلام توقف فعالیت‌های گروه پ.اس.آ. فرانسه (سازندة خودروهای پژو و سیتروئن) و کاهش فعالیت‌های شرکت خودروسازی رنو در ایران می‌پردازد.

در این گزارش آمده است:

«شرکت هوا پیماسازی ایرباس، قراردادهایی را برای فروش ۱۰۰هواپیما به رژیم ایران، منعقد کرده بود؛ اما تاکنون فقط سه مورد آن تحویل داده شده است... در بخش نفتی، شرکت عظیم فرانسوی توتال، از قرارداد خود برای توسعة میدان گازی پارس جنوبی... کنار کشید».

خبرگزاری فرانسه در ادامه گزارش خود به بخش گردشگری و صنایع پرداخته، و می‌افزاید: «شرکت‌های انگلیسی بریتیش ایرویز و لوفتهانزای آلمان که به تازگی پروازهای مستقیم خود را به تهران از سرگرفته‌اند، اگر خواهان ادامة آزادانة پروازهایشان به آن‌سوی اقیانوس اطلس باشند، باید این فعالیت را متوقف کنند... شرکت آلمانی زیمنس نیز از مارس ۲۰۱۶... فعالیت خود را در ایران از سر گرفته بود... (اما) یک سخنگوی این شرکت روز جمعه (در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه) تأکید کرد که (زیمنس) می‌خواهد «تماماً» از مقررات صادرات از جمله در ارتباط با تحریم‌های ثانویة آمریکا... تبعیت کند... شرکت فرانسوی گاز صنعتی «ایر لیکید» نیز می‌گوید که «تمامی فعالیت‌های تجاری» خود را در ایران متوقف خواهد کرد».

در پایان گزارش خبرگزاری فرانسه، آمده است: «بانک‌های بزرگ آلمان هم‌چون دویچه بانک و کومرس‌بانک بعد از این‌که در سال ۲۰۱۵ به‌خاطر نقض تحریم‌های قبلی، توسط آمریکا جریمه‌های سنگینی را متحمل شدند، از ایران دوری کرده‌اند. بانک‌های منطقه‌یی هلابا و ده.زد. بانک (آلمان) نیز، بعد از این‌که آمریکا اعمال مجدد تحریم‌های خود را اعلام کرد، از ایران خارج شدند».
لطفا به اشتراک بگذارید: