بررسی اعتراف به فساد اقتصادی و انکار ریشه‌های قیام در نظام آخوندی

بررسی اعتراف به فساد اقتصادی و انکار ریشه‌های قیام در نظام آخوندی– ۱۴ مرداد ۱۳۹۷


گفتگو با علیرضا معدنچی


 

به نظر می‌رسه که رژیم یک اقدام هماهنگی رو از بالاترین سطوح نظام شروع کرده برای این که یک نمایش مبارزه با فساد رو برای آب ریختن بر آتش خشم و اعتراض مردم به جان آمده به مرحلة اجرا بگداره. در همین رابطه، اهداف رژیم از این نمایش و این که این نمایش چه نتایج و آثاری می‌تونه داشته باشه، گفتگویی داریم با علیرضا معدنچی

س: البته این اولین بار نیست که رژیم خیز مبارزه با فساد برمی‌داره، اما با توجه به جدیت خطری که این بار رژیم از جانب مردم و قیام مردم احساس می‌کنه و هم‌چنین با توجه به این که این یک اقدامی است که با هماهنگی بالاترین سطوح رژیم از سران سه قوه و مجمع تشخیص و قوة قضاییه و دولت توش شرکت دارند، آیا از جدیت بیشتری نسبت به دفعات قبل برخوردار نیست؟

ج:کاری که رژیم شروع کرده جدیه اما فکرنمی کنم جزنمایشهایی که رژیم شروع کرده مثل نمایشهای قبلی نمی تونه به نتیجه چشمگیری بخواهد منتهی شود.

 

س: چرا و به استنار چه داده‌هایی با این قاطعیت می‌گید که هیچ چیزی بیشتر از نمایشهای قبلی اتفاق نمی‌افته. بالاخره واقعیت اینه که رژیم نسبت به موجودیت خودش احساس خطر می کنه و برای حفظ رژیم هم شده دست به اقداماتی خواهد زد.

ج: ببینید از حرفهای خود رژیم این طور بر‌می‌آد که اولاً عده‌ ای سودجو و مفسد اقتصادی، کل اقتصاد کشور رو در هم ریختند و اقتصاد در مشت اینهاست...

ثانیاً اینها شناخه شده هستند چون شریعتمداری به وزارت اطلاعات میگوید چرا اقدام نمی‌کنید؟

ثالثاً اقدام نمی‌کنند، چون نمی‌توانند زیرا در بالاترین سطوح حاکمیت‌اند خود رئیس قوة قضاییه و...

روزنامه کیهان 14مرداد:

افزایش لجام گسیخته و لحظه‌به‌لحظه نرخ دلار و سکه با هیچیک از معادلات اقتصادی همخوانی نداشته و قابل توضیح نیست و این پرسش آزار‌دهنده را در افکار عمومی پدید می‌آورد - و آورده است- که علت چیست؟

پاسخ این سؤال بر عهده کیست؟ دولت؟ مجلس؟ دستگاه قضائی؟ و...؟ آنچه بی‌تردید می‌توان گفت اینکه تمامی آنها در پیدایش شرایط پلشت و فاجعه‌بار این روزها مقصرند،

کشف اتاق عملیات جنگ اقتصادی دشمن در داخل کشور و زدن سرپل‌های بیرونی آنها برای نیروهای اطلاعاتی به آسانی امکان‌پذیر است.

چه کسانی به عزیزان وزارت اطلاعات اجازه پیگیری و کشف سرنخ‌ها را نمی‌دهند؟! و یا پس از کشف سرنخ‌ها، در مسیر بازداشت مفسدان اقتصادی سنگ‌اندازی می‌کنند؟! این احتمال با توجه به مواردی از رانت‌خواری‌ها و سوء‌استفاده‌های کلان مالی که در برخی از دستگاه‌های دولتی اتفاق افتاده است، قوت بیشتری می‌گیرد

شرق:‌

مشکلات ساختاری کشور ما به‌گونه‌ای است که دائما فقر و توسعه‌نیافتگی را تولید و بازتولید می‌کند. به این علت که سال‌هاست در کشور، ثروت از طریق دلالی، واسطه‌گری، آسان‌خوری، مفت‌خوارگی، فساد، رانت و واردات قابل ذخیره و انباشت است، نه از طریق کارآفرینی واقعی و تولید فکر و نوآوری و ازآنجایی‌که عموم دولت‌ها پشت به تولید و رو به فعالیت‌های گفته‌شده بوده‌اند، هیچ نوع نظارت یا اعمال هزینه‌ای بر انجام این نوع فعالیت‌های نامولد در کشور صورت نمی‌گیرد.

در نتیجه این نمایش جز رسوایی بیشتر برای رژیم نخواهد داشت. ممکن است کسانی را هم بگیرند و حتی اعدام کنند اما بی تردید این تنها برای ایجاد حاشیه امن برای دزدان اصلی است که در بالای حکومت هستند.

 

س: اون طور که در این گزارش هم دیدیم، انگار رژیم داره یک خطی رو دنبال می‌کنه که نیروهای خودش رو بفرسته در تظاهراتها و این تظاهراتها و شعارها رو در حد شعارهای صنفی و اقتصادی مثل مرگ بر گرانی محدود نگه‌داره، این خط رژیم چقدر امکان موفقیت دارد.

ج: بله به خیال خود می‌خواهد تفکیک ایجاد کند بین مطالبات اقتصادی و انگیزه‌های سیاسی و بین مردم محروم و سازمان پیشتاز و این که انگار شعارهای سیاسی و مرگ بر دیکتاتور را مجاهدین از بیرون می‌دهند. اما این محکوم به شکست است.
لطفا به اشتراک بگذارید: