مهمات منفجر نشده در موصل-۲۰دقیقه-۱۴مرداد۱۳۹۷

مهمات منفجر نشده در موصل-۲۰دقیقه-۱۴مرداد۱۳۹۷


 

در موصل عراق یک سال پس از آزادسازی؛ مهمات منفجر نشده همچنان قربانی می‌گیر

دهم ژوئیه سال ۲۰۱۷ دولت عراق اعلام کرد پس از ۹ ماه جنگ با حمایت نیروهای ائتلاف و نیروهای کرد، شهر موصل پاکسازی شد.

آمار قربانیان این شهر بین ۹ تا ۱۱ هزار برآورد می‌شود؛ رقمی که از نظر مردم محلی بسیار کمتر از آمار واقعی است. از سوی دیگر نزدیک به دو میلیون نفر از شهروندان موصل در داخل عراق آواره شدند

به نظر می‌رسد که جنگ در موصل پایان یافته اما یک سال پس از سقوط داعش، همچنان آثار آن برجا مانده است: جنازه‌هایی که زیر آوارها دفن شده‌اند و مهمات منفجر نشده‌‌ای که هنوز در گوشه و کنار شهر قربانی می‌گیرند. تنها ۳۰ کیلومتر مربع از موصل پاکسازی شده و به گفته سازمان ملل متحد، ۸ میلیون تن مهمات منفجر نشده در زیر خرابه‌ها دفن شده‌اند.

عادل عبدالغنی، از مجروحان پس از پایان درگیری با داعش است. او می‌گوید: «همراه بچه‌هایم بودم و می خواستم در را باز کنم که انفجار ما را پرتاب کرد. من بیهوش شدم. یکی از دخترانم در بیمارستان و پسرم در راه جانش را از دست داد

او پسر ۳ ساله و دختر ۱۱ ساله‌اش را در این حادثه از دست داد و تنها یکی از دخترانش زنده ماند که او هم دچار قطع عضو شد. عادل پیش از این راننده تاکسی بود اما پس از انفجار و با از دست دادن یک پا، اکنون برای ساختن دوباره زندگی باید بتواند بروی پایش بایستد.

با خارج شدن از موصل در مسیر همه جا آثار درگیری به چشم می خورد. مواد منفجره، دستگاه‌های انفجاری، و مهمات در بیابان باعث شده تا سازمان کمک‌های مردمی نروژ این منطقه را به عنوان میدان مین و مواد انفجاری کنار جاده‌ای بشناسد. این سازمان غیردولتی با کمک مالی اتحادیه اروپا مناطق «مشکوک» و «تائید شده» از لحاظ خطر انفجار را مشخص کرده است. نزدیک به ۱۲ هزار متر مربع در اطراف روستای بدانا تا کنون پاکسازی شده است. به گفته این سازمان میزان مناطق آلوده (به مواد منفجره) در عراق هنوز مشخص نیست.
لطفا به اشتراک بگذارید: