نگرانی کارشناسان سازمان ملل از همکاری موشکی رژیم و کره شمالی

نگرانی کارشناسان سازمان ملل از همکاری موشکی رژیم و کره شمالی


گروهی از کارشناسان سازمان ملل متحد (United Nations Panel of Experts PoE) از همکاری های موشکی امضا شده در سپتامبر ۲۰۱۲ میان رژیم ایران و کره‌شمالی ابراز نگرانی کردند.

سایت NK NEWS آمریکا (ویژه اخبار کره‌شمالی) در گزارشی نوشت، در سال 2017 تجار تسلیحاتی کره‌شمالی در تهران زندگی می‌کرده‌اند.

این سایت اضافه می کند : شباهت طراحی موشک‌های DPRK ساخت کره شمالی و موشک های ساخت رژیم ایران از مواردی بوده که گزارش کارشناسان ملل متحد به آن اشاره شده است.

 

ابراز نگرانی از دیدار هیئت های کره شمالی


این گروه کارشناسی نسبت به سفر هیئت های کره شمالی به ایران طی سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ ابراز نگرانی جدی کرده است .

در گزارش یاد شده افراد این هیئتها بعنوان نمایندگان تجار رسمی سلاح در کره شمالی شناخته می شوند . این افراد دو شرکت بنامهای Korea Mining Development Trading Corporation و Green Pine Associated Corporation را نمایندگی کرده اند

همزمان رسانه‌های رژیم ایران شنبه ۱۳ مرداد ۹۷ گزارش کردند که ری یونگ، وزیر امور خارجه کره‌شمالی همزمان با از سر گرفته شده تحریم‌های آمریکا علیه رژیم ایران، از تهران دیدن خواهد کرد.

گفته می شود وزیر خارجه کره شمالی در نشست ماه آوریل گذشته کشورهای عدم تعهد در باکو، پایتخت آذربایجان با یک هیات بلندپایه رژیم ایران دیدار کرده است. هیاتی از کره شمالی همچنین در ماه اوت سال 2017 در مراسم تحلیف حسن روحانی شرکت کردند.

 

شکست پرتاب موشک از زیردریایی


پس از آزمایش یک موشک کروز از روی زیردریایی میدگیت در تنگه هرمز، گزارش‌های غربی حکایت از آن داشت که میان رژیم ایران و کره‌شمالی همکاری موشکی وجود دارد. گفته شد که این موشک توسط کارشناسان کره شمالی طراحی شده است.

گزارش وزارت دفاع آمریکا نیز، از اولین آزمایش یک موشک زیرآبی توسط یک زیردریایی رژیم ایران و با همکاری کره‌شمالی که این تکنولوژی را در در اختیار دارد، خبر داد.

مسئولان وزارت دفاع آمریکا نیز گفتند که ایران در ماه می 2017 قصد داشت یک موشک نوع جاست 2 کروز را از زیردریایی میدگیت شلیک کند ولی در این تجربه ناکام ماند. این موشک از همان نوع موشکی است که کره شمالی در سال 2010 برای غرق کردن یک کشتی کره جنوبی به کار گرفت.

رژیم ایران همچنین در اواخر ژانویه 2017 یک موشک بالستیک به نام خرمشهر و در اکتبر 2015 یک موشک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای بنام عماد را آزمایش کرده است.

وزارت دفاع آمریکا گفت موشک خرمشهر توسط کره‌شمالی طراحی شده تا رژیم ایران بتواند با توانایی‌های بومی موشکی مانند «موسودان» شلیک کند. موسودان پیشرفته‌ترین موشک زرادخانه موشکی کره‌شمالی است.

 

تولید موشک بالستیک بعد از سفر خامنه ای به کره شمالی


همکاری‌های نظامی میان کره شمالی و رژیم ایران به دهه هشتاد میلادی بر می گردد . طی سالهای گذشته این روابط در زمینه موشک‌های بالستیکی و کلاهک‌های موشکی افزایش داشته است .

در اواسط دهه 80 میلادی، علی خامنه‌ای در منصب رئیس‌جمهور وقت به کره‌شمالی سفر کرد، و در پی آن سپاه پاسداران در سال 1985 یک گروه موشکی تشکیل داد و در سال 1993 با به کارگیری تکنولوژی‌ کره‌شمالی، موشک‌های بالستیکی با توان حمل کلاهک های هسته ای تولید کرد.

 

بیشتر بخوانید:


· قرارداد آمریکا و کره شمالی و نگرانیهای رژیم ایران

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: