اندونزی، زلزله ای ۷ ریشتری جزایر بالی و لومبوک را لرزاند

اندونزی، زلزله ای ۷ ریشتری جزایر بالی و لومبوک را لرزاند


به دنبال وقوع این زمین لرزه به ساکنان این جزایر در مورد احتمال شکل گیری امواج سونامی در دریا هشدار داده شد. مطابق آمار اولیه مقامات رسمی اندونزی این زلزله دست کم ۸۲ کشته و دهها مصدوم بر جای گذاشته است.

مقامات محلی در آخرین آمار خود شمار کشته‌شدگان را ۱۴۲ نفر اعلام کرده‌اند. صدها نفر نیز بر اثر این زمین‌لرزه زخمی و آواره شده‌اند. لومبوک در بامداد روز دوشنبه نیز شاهد پس‌لرزه‌های متعدد بود.

این زلزله در جزیره تفریحی بالی که در نزدیکی جزیره لومبوک قرار دارد نیز محسوس بود و صدها مجروح برجا گذاشت. فرودگاه بین‌المللی انگوراه رای در بالی نیز صدمه دیده، اما این خسارات بر روند و برنامه‌ی پروازها تأثیری نخواهد داشت.

جزیره لومبوک در اندونزی در عرض یک هفته‌ برای دومین بار شاهد زمین‌لرزه‌ای مرگبار بود. این زلزله ۷ ریشتری ساعت ۱۹ و ۴۶ دقیقه روز یکشنبه ۱۴ مرداد به وقت محلی روی داد.

کانون این زمین‌لرزه در ۱۸ کیلومتری شمال شرق لومبوک و در عمق ۱۵ کیلومتری زمین بوده است. ماتارام، مرکز این جزیره دچار خسارت‌های زیادی شده است. بخش‌های جنوبی و غربی لومبوک که اکثر گردشگران خارجی در آنجا به سر می‌برند، آسیب چندانی ندیده‌اند.

یک هفته پیش نیز زمین لرزه ای به قدرت ۶.۴ ریشتر در همین منطقه رخ داده بود. زلزله هفته گذشته ۱۴ کشته بر جای گذاشته بود.

گردشگران زیادی دوران تعطیلات خود را در جزایر بالی و لومبوک می گذرانند.

این زلزله قوی در عمق ۱۰ کیلومتری زمین روی داد. و به دنبال آن تاکنون چند پس لرزه که قدرت یکی از آنها ۵.۲ در مقیاس ریشتر بود، گزارش شده است است.

بیشتر بخوانید:


مجمع الجزایر اندونزی منطقه‌ای زلزله خیز به شمار می رود که شامل ۱۷ هزار جزیره کوچک و بزرگ است این مجمع الجزایر روی کمربند آتشفشانی اقیانوس آرام واقع شده است ، البته اکثر زلزله های این منطقه خطرناک نیستند.

در هفتم مرداد ماه نیز یک زلزله ۶.۴ ریشتری که در استان نوسا تنگارای روی داد جان ۱۰ نفر را در اندونزی گرفته بودو در این زلزله دهها نفر نیز مصدوم شده اند. به گفته مقامات اندونزی در این زمین لرزه به بسیاری از ساختمانهای آسیب وارده شده است.

مرکز این زلزله ۵۰ کیلومتری شمال شرقی شهر ماتارام در بخش شمالی جزیره لومبوک روی داده بود. این جزیره یکی از مقصدهای پرطرفدار برای گردشگران است.

بیش از ۵۰۰ کوهنورد بعد از زلزله در اندونزی در کوه رینجانی گیر افتادند. در میان این کوهنوردان تعداد زیادی از توریست‌های اروپایی حضور داشتند که چند روز نتوانسته اند از کوه پایین بیایند.

کوهپیمایان بعد از زلزله با رانش زمین مواجه شدند که مسیر بازگشت از ارتفاعات را دشوار کرده بود.ارتفاع کوه رینجانیکه در جزیره لومبوک واقع شده است ۳۷۰۰ متر است و دومین آتشفشان مرتفع اندونزی محسوب می شود.

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: