عربستان سعودی صارات نفت از تنگه باب المندب را از سر می‌گیرد

عربستان سعودی صارات نفت از تنگه باب المندب را از سر می‌گیرد


خالد الفالح وزیر انرژی، صنایع و معادن عربستان سعودی روز شنبه چهارم اوت 2018 اعلام کرد، کشورش صادرت نفت از تنگه «باب المندب» را آغاز می‌کند.

این تصمیم پس از آن گرفته شد که نیروهای ائتلاف عربی و ارتش یمن اقدامات لازم را برای اطمینان از برقراری امنیت و کنترل مناطق اطراف این تنگه برای عبور کشتی‌های نفتکش متعلق به کشورهای ائتلاف را انجام دادند.

به گفته خالد الفالح وزیر صنایع و انرژی عربستان سعودی، نیروهای ائتلاف عربی کنترل تنگه «باب المندب» و جنوب دریای سرخ را در هماهنگی جامعه بین المللی ، براساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل به کنترل کامل خود درآوردند.

عربستان سعودی پس از آنکه قایق‌های شبه نظامیان حوثی مورد حمایت رژیم ایران، تلاش کردند یکی از نفتکش‌های این کشور را مورد تهاجم قرار دهند، اعلام کرد، انتقال نفت از تنگه«باب المندب» را تا تامین کامل امنیت این تنگه استراتژیک به تعلیق در خواهد آورد.

 

تأمین امنیت تنگه باب المندب یک ضرورت جهانی است


الفالح گفت: "تصمیم از سرگیری مجدد حمل و نقل محموله‌های نفتی سعودی از تنگه «باب المندب» پس از آن شروع می شود که کشورهای ائتلاف عربی اقدامات لازم را برای حفاظت از کشتی‌های نفتی و تجاری خود انجام داده‌اند. او تاکید کرد که امنیت تنگه «باب المندب» و جنوب دریای سرخ برای حفاظت از منافع مشترک بین‌المللی ضروری است و جامعه جهانی باید نسبت به حفظ امنیت منطقه مسئولیت بپذیرد.

الفالح به نقل از سخنگوی رسمی ائتلاف عربی گفت ، دو نفتکش غول‌پیکر شرکت ملی حمل و نقل دریایی سعودی که هر کدام دو میلیون بشکه نفت خام حمل می‌کردند، در دریای سرخ و هنگام عبور از تنگه باب المندب مورد تهاجم شبه‌نظامیان حوثی قرار گرفته اند.

در تهاجم حوثی ها به یکی از دو نفتکش خساراتی جزئی وارد شد ولی هیچگونه خسارت جانی در پی نداشت و هیچ مقدار نفت خام نیز وارد آب دریا نشد ولی در صورت ورود این میزان نفت خام به دریا می‌توانست یک فاجعه زیست‌محیطی به وجود آورد.

تنگه باب المندب مهمترین گذرگاه‌های بین المللی عبور نفت پس از تنگه هرمز است و روزانه ۴ میلیون بشکه نفت از این طریق صادر می‌شود.

این تنگه بویژه برای صدور نفت تولید شده در غرب عربستان استفاده می‌شود. همچنین ریاض در نظر دارد تا برای مقابله با انسداد احتمالی تنگه هرمز نفت تولید شده در سواحل خلیج فارس را با خط لوله به کرانه دریای سرخ برساند تا از طریق باب المندب صادرات خود را ادامه دهد.

مطالب مرتبط:


لطفا به اشتراک بگذارید: