مواد منفجره بجا مانده در موصل، خطری بزرگ برای شهروندان عراقی-۲۰دقیقه- ۱۵مرداد۱۳۹۷

 مواد منفجره بجا مانده در موصل، خطری بزرگ برای شهروندان عراقی-۲۰دقیقه- ۱۵مرداد۱۳۹۷


 

 

مردم موصل عراق با عواقب جنگ درگیر هستند. ده‌ها هزار نفر جان خود را از دست دادند و تعدا زیادی از اجساد هنوز زیر آوار خانه‌ها مدفون شده‌اند.

یک سال پس از سقوط داعش، موصل همچنان شهری ویران است که زندگی در آن با خطر دائمی مواد منفجره دست‌ساز و هزاران جنازه مدفون شده زیر آوار جنگ همراه است. با وجود ویرانی حاصل از جنگ، نزدیک به ۸۰۰ هزار تن از ساکنان موصل به شهر خود بازگشته‌اند. مهمات منفجر نشده شهر را تبدیل به بمبی ساعتی کرده است. به گزارش سازمان ملل متحد پاک‌سازی موصل می‌تواند دهه‌ها زمان ببرد.

محمد ۲۸سال دارد و با راه‌اندازی کسب و کار بستی‌فروشی، زندگی‌ در موصل را از سر گرفته است. او می‌گوید: «ما هشت ماه پیش برگشتیم. ما کار می‌کنیم اما اقتصاد در رکود به سر می‌برد. به آب و برق احتیاج داریم و دولت باید خانه و مدرسه بسازد.»

درگیری در موصل تلفات و خسارات سنگینی در میان غیرنظامیان برجا گذاشت. از سوی دیگر بازماندگان نیز آثار جنگ را همراه دارند. از زمان تصرف شهر توسط داعش در سال ۲۰۱۴، ۵۴هزار تن از مردم موصل زخمی شدند. عادل عبدالغنی و دختر یازده‌ساله‌اش ندا یکی از مجروحان این جنگ هستند. دو فرزند دیگر وی نیز در اثر انفجار جان خود را از دست دادند. وی می‌گوید: «همراه بچه‌هایم بودم و می خواستم در را باز کنم که انفجار ما را پرتاب کرد. من بیهوش شدم. یکی از دخترانم در بیمارستان و پسرم سه ساله‌ام در راه جانش را از دست داد.»
لطفا به اشتراک بگذارید: