علی خرم : رد یکسره مذاکره با امریکا، می‌تواند ما را به طرف بد ماجرا بدل کند!

علی خرم : رد یکسره مذاکره با امریکا، می‌تواند ما را به طرف بد ماجرا بدل کند!


علی خرم سفیر پیشین رژیم در سازمان ملل در روزنامه اعتماد وابسته به باند روحانی در مطلبی تحت عنوان «برگرداندن میز بازی» نوشت :

در آستانه بازگشت تحریم‌های امریکا محمد جواد ظریف، ... بار دیگر از بی‌اعتمادی (ما) و جهان به دونالد ترامپ سخن گفت.

همزمان اتحادیه اروپا هم قوانین مسدودساز خود علیه تحریم‌های امریکا را از امروز اجرایی می‌کند.

این اقدام اروپا هر چند بخشی از منافع(ما) را تامین می‌کند، اما دو مشکل اصلی را حل نمی‌کند، یکی رویکرد خصمانه دولت امریکا علیه (ما)

و دیگری اصل وجود تحریم‌های امریکا.

عبور از شرایط کنونی، نیازمند یک راه‌حل منطقی و هوشمندانه برای تبدیل کردن بازی دیپلماتیک امریکا به یک بازی است که برد (ما) در آن تضمین شده‌باشد.

برای مقابله با تحریمهای آمریکا کدام استراتژی درست است؟


سفیر پیشین رژیم در سازمان ملل در ادامه مطلب با اشاره به شرایط بحرانی رژیم به چاره جویی برای خروج از تنگنای کنونی رژیم پرداخته و ضمن تاکید بر راه حل دیپلماتیک می نویسد :

شاید یکی از نکات مغفول مانده در برخی تحلیل‌ها، امکان بهره‌برداری حداکثری از شرایط موجود به روش دیپلماتیک باشد.

در واقع به نظر می‌رسد که تحلیلگران، با یک کاسه کردن همه مشکلات دیپلماتیک کنونی، در قالب یک رویکرد،

انتخاب دستگاه دیپلماسی ایران را میان استمرار استراتژی حفظ برجام با استفاده از اروپا یا مذاکره با امریکا یا حتی احیای نگاه به شرق قرار می‌دهند. به اعتقاد من چنین رویکردی غلط است. علی خرم با خوش خیالی و بی توجه به ناتوانی رژیم در تأمین اولیه ترین نیازمندیهای مردم ۴راهکار به رژیم ارائه میدهد و مینویسد : . به اعتقاد من چهار راهکار اساسی وجود دارد تا دولت بتواند شرایط موجود را به بهترین شکل مدیریت کند. این چهار راهکار شامل مدیریت مشکلات اقتصادی کشور در داخل، تلاش برای بی‌اثر کردن تحریم‌های خارجی، استمرار گفت‌وگو با اتحادیه اروپا و چین و روسیه برای حفظ برجام و همزمان تلاش برای بی‌اثر کردن رفتارهای خصمانه دولت امریکا در برابر ایران است.

اعتراف به اوضاع به هم ریخته رژیم بعد از اعلام تحریمها


علی خرم با اشاره به ضرب المثل معروف هویج و حلوا افزود : باید گفت که ترامپ از یک طرف سیاست چماق و هویج خود را تاکنون پیاده کرده است

و بدون اینکه قصد تحسین و تمجید از او داشته‌باشیم، توانسته به نتیجه خوبی برسد. از یک طرف فقط با اعلام تحریم و نه اجرای آن،

بازار ایران و مردم ایران واکنش تندی از خودشان نشان دادند. همزمان او اعلام کرده است که آمادگی مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران را دارد. به هر تقدیر،

موقعیت اقتصادی امریکا در جهان امروز، باعث می‌شود تا این کشور با استفاده از ابزار دلار و قدرت اقتصادی خود بتواند، کشورهای کوچک‌تر جهان را آزار دهد و باعث ایجاد آشفتگی و به‌هم‌ریختگی در اقتصاد دیگر کشورها شود. آنچه تاکنون از رویکرد دیپلماسی دونالد ترامپ دیده‌ایم، او به دنبال محتوای مذاکرات نیست. ترامپ ... نشان داد که میزان بازتاب رسانه‌ای مذاکرات برای او بسیار مهم‌تر از محتوا و نتایج مذاکرات است.

نویسنده مطلب سپس از تحولات بین رژیم ایران و آمریکا نتیجه گیری می‌کند : پیشنهاد مذاکره از سوی دونالد ترامپ در پست‌های توییتری او، توانسته تا حد زیادی سررشته روایت تحولات دیپلماتیک میان تهران و واشنگتن را در اختیار او قرار دهد. اکنون نگاه‌های جهانیان به دستگاه دیپلماسی ایران است؛ یکسره رد کردن پیشنهاد ترامپ، چیزی جز پیامد منفی برای (ما) در پی نخواهد داشت.

چیزی به نام میانه رو در رژیم ایران وجود ندارد


این مهره پیشین رژیم در سازمان ملل به مواضع ترامپ و پمپئو بر سر تحریمها اشاره کرده و می‌نویسد: تصادفا امریکایی‌ها با یک تاکتیک بسیار برنامه‌ریزی شده در حال تلاش هستند تا (ما) را به عنوان طرف بد ماجرا معرفی کنند. اگر تصور می‌کنیم که دونالد ترامپ با پاره کردن برجام، نقش پلیس بد را برعهده گرفته ‌باشد، نقش مایک پومپئو، وزیر خارجه او، پلیس بدتر است.

در واقع اظهارات و عملکرد پومپئو در طول هفته‌های گذشته، به‌خصوص شرط‌گذاری‌های او بلافاصله بعد از پیشنهاد مذاکره بدون پیش‌شرط رییس‌جمهور امریکا، هر دو منولوگ‌هایی از یک سناریو است. پومپئو قصد دارد با رویکرد منفی خود ایرانی‌ها را به امریکا بدبین کند و مقام‌های ایران را به سمت رد کردن هر چه محکم‌تر پیشنهاد امریکا سوق بدهد.

امریکایی‌ها در این مسیر می‌خواهند به دیگران ثابت کنند که به گفته پومپئو «چیزی به نام میانه‌رو در جمهوری اسلامی» وجود ندارد. انتخاب چنین رویکردی در مقابل امریکا، در شرایط کنونی به یک نقض غرض برای (ما) تبدیل می‌شود.

دیپلماسی فریب برای خروج از بحران


در ادامه مطلب علی خرم وی ترامپ را در پیشبرد سیاستهایش در قبال ایران فردی موفق معرفی می‌کند از نظر او ترامپ کارتهای خود را به موقع کشیده ودر این بازی دست پیش را دارد در حالیکه رژیم را به بازیگری که همه کارتهایش سوخته تشبیه می‌کند و میگوید: اکنون رد یکسره مذاکره با امریکا، می‌تواند ما را به طرف بد ماجرا بدل کند. محمدجواد ظریف، و دیگر سیاستگذاران (ما) باید به‌شدت هشیار باشند که بازی نخورند... بلوف زدن، ظاهرسازی، پنهان کردن کارت‌ها و تقلب کردن، شاید مجموعه‌ای از کارآمدترین شیوه‌های ... بازی باشند که بخشی از اصلی‌ترین منبع درآمد رییس‌جمهور امریکاست.

اما این روش‌ها در مذاکرات دیپلماتیک هم تاکتیک‌های کارآمدی هستند، تاکتیک‌هایی که دستگاه دیپلماسی امریکا آنها را به خوبی به کار گرفته است. (سیاستگذاران ما ) هم اما می‌توانند این شیوه بازی را یاد بگیرند.

راه کار حفظ ظاهر برای فریب طرف مقابل


علی خرم نماینده پیشین رژیم در سازمان ملل نتیجه گیر می‌کند : به عنوان کسی که سال‌ها تدریس روش مذاکره کرده‌ام، یکی از ایرادات اساسی که به عملکرد دستگاه دیپلماسی وارد است این بود که همواره تمامی مطالبات و نتایج نهایی مورد نظر از یک مذاکره را پیشاپیش علنا بیان می‌کنند. چنین کاری را در فن مذاکره، سوزاندن خواسته‌ها می‌دانند. عملا وقتی که یک طرف تمامی خواسته‌های خود را قبلا عینا و دقیقا قبل از مذاکره بیان کرده‌باشد، پای میز مذاکره هم دست خود را خالی کرده و هم طرف مقابل ادعا می‌کند که آنچه شنیده است مواضع اعلانی بود و حالا قرار است در مورد مواضع اعمالی صحبت کند.

(سیاستگذاران ما) باید سعی کنند دست خود را از چشم طرف مقابل پنهان کنند. همزمان حفظ ظاهر در برابر پیشنهادهای طرف مقابل مهم‌ترین روش برای فریب دادن طرف مذاکره است. هیچ کس انتظار ندارد ایران دفعتا به سوی پیشنهاد دونالد ترامپ برود، اما دیپلماسی هوشمندانه، می‌تواند پیشنهاد ترامپ برای مذاکره با تهران را به یک بازی بدل کند که تماما منافع ایران را تامین کند.

مطالب مرتبط:


اخطار دونالد ترامپ به سران رژیم ایران بعد از امضای فرمان تحریمها

کدام تحریم‌ها علیه رژیم ایران اعمال می‌شود

بسته اروپایی، هم‌چنان معلق و دربسته!
لطفا به اشتراک بگذارید: