از سرگیری صارات نفت از تنگه باب المندب در دریای سرخ-۲۰دقیقه- ۱۹مرداد۱۳۹۷

 از سرگیری صارات نفت از تنگه باب المندب در دریای سرخ-۲۰دقیقه- ۱۹مرداد۱۳۹۷


خالد الفالح وزیر انرژی، صنایع و معادن عربستان سعودی بر تضمین کشتیرانی در دریای سرخ و تنگه باب المندب تلکید کرد. روز سه شنبه پاسدار شعبانی جانشین سرکرده قرارگاه ضدثارالله تهران گفته بود: ما به یمنیهای گفتیم دو نفتکش عربستان را بزنند و زدند.

وزیر انرژی عربستان سعودی می گوید:‌نیروهای ائتلاف عربی و ارتش یمن اقدامات لازم را برای اطمینان از برقراری امنیت و کنترل مناطق اطراف تنگه باب المندب برای عبور کشتی‌های نفتکش انجام دادند.

به گفته خالد الفالح نیروهای ائتلاف عربی کنترل این تنگه را در هماهنگی با جامعه بین المللی ، براساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل در اختیار گرفتند

عربستان سعودی پس از آنکه قایق‌های شبه نظامیان حوثی مورد حمایت رژیم ایران، تلاش کردند یکی از نفتکش‌های این کشور را مورد تهاجم قرار دهند، اعلام کرد، انتقال نفت از تنگه«باب المندب» را تا تامین کامل امنیت این تنگه استراتژیک به تعلیق در خواهد آورد.

الفالح به نقل از سخنگوی رسمی ائتلاف عربی گفت:‌ دو نفتکش غول‌پیکر شرکت ملی حمل و نقل دریایی سعودی که هر کدام دو میلیون بشکه نفت خام حمل می‌کردند، در دریای سرخ و هنگام عبور از تنگه باب المندب مورد تهاجم شبه‌نظامیان حوثی قرار گرفتند.

در تهاجم حوثی ها به یکی از دو نفتکش خساراتی جزئی وارد شد ولی هیچگونه خسارت جانی در پی نداشت و هیچ مقدار نفت خام نیز وارد آب دریا نشد ولی در صورت ورود این میزان نفت خام به دریا می‌توانست یک فاجعه زیست‌محیطی به وجود آورد.

تنگه باب المندب مهمترین گذرگاه‌های بین المللی عبور نفت پس از تنگه هرمز است و روزانه ۴ میلیون بشکه نفت از این طریق صادر می‌شود.

این تنگه بویژه برای صدور نفت تولید شده در غرب عربستان استفاده می‌شود. همچنین ریاض در نظر دارد تا برای مقابله با مسدود شدن احتمالی تنگه هرمز نفت تولید شده در سواحل خلیج فارس را با خط لوله به کرانه دریای سرخ برساند تا از طریق باب المندب صادرات خود را ادامه دهد.
لطفا به اشتراک بگذارید: