اهداف و پیامدهای ارائه بسته اقتصادی در رژیم – ۱۹مرداد۱۳۹۷

اهداف و پیامدهای ارائه بسته اقتصادی در رژیم – ۱۹مرداد۱۳۹۷


گفتگو با خسرو شکرالهی


 

همون طور که در این گزارش هم دیدیم، بستة اقتصادی که روحانی و رئیس جدید بانک مرکزی از چند روز پیش وعده‌شو داده بودند، دیشب در تلویزیون رژیم باصطلاح رونمایی شد؛ گفتگوی امروز ما با خسرو شکراللهی به این بسته و اهدافی که رژیم از ارائة آن دارد و این که تا چه اندازه می‌تواند مسأله حل کن باشد، اختصاص دارد.

س:آیا این بسته‌ای که اعلام شده می‌توند بحران اقتصادی و بحران ارزی موجود را مهار کند و قیمت ارز را پایین بیاورد و یا لااقل به طور نسبی تثبیت کند؟

ج: آنچه که از حرفهای مهره‌ها ورسانه‌های رژیم برمی‌آید این است که رژیم نه می‌خواهد و نه می‌تواند مسله‌یی حل کند. چراکه مکانیست تثبیت اقتصاد و تثبیت نرخ ارز را ندارد و در اختیارش نیست. پشتوانة‌ واقعی اقتصاد، تولید است که در وضعیتی که درست شده از تولید خبری نیست. آنچه هم که باقی مانده در معرض نابودی است. تنها ممر و عایدی رژیم از محل فروش نفت بود که آن هم با وجود تحریمها زیر سؤال است. بنابراین وقتی یک منبع واقعی در کار نیست. پولی که به دست می‌آید از طریق چپاول مردم است. چطور؟ با همین مکانیسمی که بخشی از آن در همین گزارشی که دیدیم برملا شده بود. ببینید کارشناسان خود رژیم چه میگن:

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران و چین: تعادل بازار ارز با اهرم بسته ارزی امید واهی بیش نیست چراکه 80 درصد بازار ثانویه در انحصار تنها چند کمپانی است و در مقابل 20 درصد آن را چند ده هزار صادرکننده خرد تشکیل می‌دهد بنابراین با انحصاری که در این بازار حاکم است نباید منتظر سازوکار کشف قیمت و عرضه و تقاضا بود‌.

 

س: چطور و با چه مکانیسمی می‌گویید که این بسته راه به چپاول بیشتر می‌برد؟

ج: این دو نرخی بودن ارز و ارائه ارز 4200 تومن در حالی که قیمت ارز در بازار بالای 10هزار تومن است بستر آماده و مناسبی برای فساد و رانت خواری است کما این که در دورة قبل (یکی دو ماه پیش) که بانک مرکزی دلار 4200 تومانی عرضه کرد آن پولها چه شد و کجا رفت؟ یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت از 11 میلیارد دلار ارز دولتی تنها 2 و نیم میلیارد دلار افشا شده و متاسفانه مشخص نیست نزدیک به 9 میلیارد دلار چه شده است؟

اینها به جیب چه کسانی رفته همان 80درصدی که صاحبان کمپانی‌های غارتگر اصلی هستند که عمدتا هم متعلق به سپاه و باندهای مافیایی درون رژیم هستند.

یکی از کارشناسان اقتصادی رژیم به نام کنعانی مقدم دیروز گفته بود بحران ارزی چند ماه گذشته نشان داد که زنجیره ارزی از ابتدا تا انتها از اشکالات ساختاری رنج می‌برد» و اضافه کرده بود « با توجه به فاصله ارز آزاد تا ارز دولتی، رانت‌خواران به انواع و اقسام ترفندها برای دستیابی به ارز ارزان‌قیمت متوسل خواهند شد».

خب اینها راههای سیستماتیک چپاول در رژیم است. ضمن این که دولت هم از افزایش مداوم نرخ ارز چنان که توکلی گفته بود بدش نمی‌آید معنی آن این است که ارز به دست آمده از فروش نفت و غیره را به 3برابر قیمت به مردم می‌فروشد و با تحمیل تورم وحشتناک مرتب از جیب مردم بیرون می‌کشد.

رژیم برای سرپوش گذاشتن بر این چپاولگری سیستماتیک می‌آید و نمایش مبارزه با مفسد اقتصادی و محتکرین راه می‌اندازد و از کشف و مهرو موم کردن انبارهای محتکران خبر می‌دهد در حالی که همین امروز اخوند علم الهدی از باند خامنه‌ای در نمایش جمعة‌مشهد خطاب به مسؤلان دولتی و قوة قضاییه می‌گفت می‌گفت: «اگر بناست فقط با مفسد اقتصادی برخورد بشود امروز در راس مفسدان اقتصادی دستگاه های زیر نظر وزارت صنعت است که تولید خودرو می کنند سایتشون را ساکت کردن خاموش کردن جواب کسی را نمی دن . خودروها را انبار کردن خودرو سی تومنی شده 50تومن کی این کار رو کرده؟ مگه اینا مفسد اقتصادی نیستند خب بیایید اینها را بگیرید. بابا خندق بکنید عزیزان قوه قضاییه. بگیرید اینها را جلوی چشم مردم اعدام کنید تا مردم بدانند شما با مفسد اقتصادی مبارزه می کنید این مردم آرامش پیدا کنند».

که این یکی هم با اعدام می‌خواهد نمایش مبارزه با فساد بدهد و روی فساد و مفسد اصلی که ساختار و ساز وکار این نظام فاسد دیکتاتوری است سرپوش بگذارد.

 

س: وقتی شما می‌گویید این راه حل جواب ندارد و این بسته هم مساله‌یی حل نمی کند بلکه حادتر می‌کند، پس باید نتیجه گرفت که بحران همین طور بالاتر می‌رود و شدت وحدت بیشتری پیدا می‌کند. که خب این برای رژیم خیلی خطرناک است، پس رژیم چه کار می‌خواهد بکند؟

ج: ببینید این واقعیت امروز دیگر آنقدر روشن و عیان است که نه فقط از طرف مجاهدین و مقاومت ایران، بلکه آن را می‌توان از زبان کارشناسان و حتی ایادی رژیم هم شنید و آن این که مسائل اقتصادی و بحران اقتصادی که کشور را به آستانة نابودی کشانده راه حل اقتصادی ندارد و هر کدام آنها هم به زبانی این را می‌گویند یکی میگوید کینز و آدام اسمیت هم بیایند نمی‌توانند اقتصادی ایران را درست کنند. یکی دیگر میگوید از آسمان طلا هم ببارد چیزی حل نمی‌شود. مسأله اصلی اقتصاد ایران و هر معضل و بحران که امروز شاهدش هستیم حاکمیت دیکتاتوری قرون وسطایی و تا مغز استخوان فاسد ولایت فقیه است و تا این از میان نرود هر کار دیگر و ارائة هر راه حل دیگر فریبکاری وبرای افزودن بر عمر همین رژیم است که تباه کنندة حرث و نسل است.

 
لطفا به اشتراک بگذارید: