تحولات ایران و جهان در۲۰دقیقه- ۱۹مرداد۱۳۹۷

تحولات ایران و جهان در۲۰دقیقه- ۱۹مرداد۱۳۹۷


مقدمه:



  • بنیاد دفاع از دموکراسی ها در واشینگتن: دولت دونالد ترامپ باید وزیر علوم کابینه آخوند روحانی را به خاطر بازداشت بیش از150 تن از دانشجویان در جریان اعتراضات دیماه در لیست تحریمها قرار دهد

  • فاکس نیوز: رژیم ایران سالانه ۸۰۰میلیون دلار به حزب الله لبنان می دهد

  • بنیاد هریتیج در آمریکا:‌ واشینگتن باید از حق مردم ایران برای مقابله با سرکوب سنگین دیکتاتوری آخوندی حمایت کند


گزارشات:


گزارش۱ـ تروریسم اینترنتی

گزارش۲ـ قاسم سلیمانی عامل اصلی بی ثباتی در منطقه خاورمیانه

گزارش ۳ـ بیرون کشیدن شرکتهای خارجی از ایران

گزارش۴ ـ رژیم ایران به دست مردم و نه نیروهای خارجی سرنگون می شود

گزارش ۵ نگرانی کارشناسان سازمان ملل از سابقه همکاری موشکی رژیم و کره شمالی

گزارش۶ـ از سرگیری صارات نفت از تنگه باب المندب در دریای سرخ

گزارش۷ ـ میشل باشله کمیسر عالی حقوق بشر

گزارش ۸ ”نیکل“ طلای جدید

دستگیری دیپلومات رژیم ایران حین ارتکاب جرم

 

هکر‌های رژیم ایران روی تولید باج‌افزار و پول دیجیتال بیت‌کوین متمرکز شده اند


بر طبق یک گزارش جدید از وال استریت ژورنال ۷ اوت ۲۰۱۸، هکر‌های ایرانی در حال حملات نرم‌افزاری هستند که سیستم‌های کامپیوتری را تا زمانیکه یک باج دیجیتال داده نشود، غیرفعال نگه میدارد...

محققان گروه امنیت-اطلاعات سایبری اکسنچور که طی ۲ سال گذشته ،پنج نوع باج‌افزار جدید را دنبال کرده‌اند می‌گویند این باج افزارها توسط هکرهایی در ایران ساخته شده اند. جیم گویین رئیس کمپانی اکسنچور ، گفت، بنظر میرسد که این باج‌افزار برای بدست آوردن پول دیجیتال مانند بیت‌کوین نوشته شده باشد.

نرم‌افزاری که اکسنچور کشف کرد شامل تعدادی سرنخ دیجیتال است که آنرا به ایران مرتبط می‌کند. این گروه امنیت سایبری گفت برخی از نمونه‌های بررسی شده شامل پیام‌هایی به زبان فارسی و ارتباط با کامپیوترهایی است که در ایران مستقرهستند، در حالیکه برخی دیگر طراحی شده‌اند که مانع قفل کردن سیستم‌های کامپیوتری ایران توسط این باج‌افزار شوند...

کمپانی اکسنچور می‌گوید باج‌افزاری را که پیدا کرده می‌تواند توسط عوامل مورد پشتیبانی رژیم ایران، یا مجرمان ایرانی، یا بصورت مشترک طراحی شده باشد.

طی دو گزارشی که ماه پیش منتشر شد، شرکت های سیمنتک و شبکه‌های پالو آلتو دو عملیات هکری دزدیدن اطلاعات را به رژیم ایران ربط دادند.

 

 قاسم سلیمانی عامل اصلی بی ثباتی در منطقه خاورمیانه


ژنرال جوزف ووتل فرمانده سنتکام می گوید:‌ قاسم سلیمانی عامل اصلی بی ثباتی در منطقه خاورمیانه است

سایت سی ان ان روز ۱۷مرداد ۹۷ خبر داد:

ژنرال چهار ستاره آمریکا که مسئول عملیاتهای خاورمیانه میباشد درحمله شدیدی به فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران گفت قاسم سلیمانی پشت عمده اقدامات بی‌ثبات کننده در این منطقه است. ژنرال جوزف ووتل Joseph Votel فرمانده فرماندهی مرکزی آمریکا در گفتگو با خبرنگاران، قاسم سلیمانی را « فردی که در حال ارتکاب بسیاری از اقدامات بی‌ثبات کننده است» توصیف کرد. ژنرال جوزف ووتل در مورد پاسدار قاسم سلیمانی گفت « ماهیت تجاوزگر قاسم سیلمانی باعث شده چه در سوریه چه در عراق ، چه در یمن، هر جا بی ثباتی باشد آثار او دیده شود، نیروی قدس سازمانی است که هدایت میکند و بنظر من تهدید اصلی است، این نیرو اقدامات بی‌ثبات کننده را دامن میزند.».

فرمانده سنتکام تاکید کرد باوجود تهدیدهای رژیم ایران برای بستن تنگه هرمز ارتش ایالات متحده میتواند آنرا باز نگه دارد...

او در اظهارات جداگانه‌یی گفت برای تضمین ناوبری بین‌المللی در تنگه باب‌المندب در ساحل یمن و باز نگه داشتن این تنگه ارتش ایالات متحده میتواند دست به عمل بزند، شبه نظامیان حوثی مورد حمایت رژیم ایران در این تنگه کشتی های تجاری را مورد حمله قرار داده‌اند... ژنرال جوزف ووتل گفت پرسنل نیروی دریایی آمریکا که در این آبهای پرتنش عمل میکنند دارای طرحهای از پیش تعیین شده برای واکنش در مقابل هرگونه افزایش اقدامات تحریک‌ آمیز هستند

 

بیرون کشیدن شرکتهای خارجی از ایران


با شروع مرحله اول تحریمها، شرکتهای خارجی یکی پس از دیگری از ایران بیرون می کشند:

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تأکید کرد بسته جدید تحریم های آمریکا علیه رژیم بسیار شدید است .

او افزود:‌ در ماه نوامبر تحریم های دیگر به سطوح بالاتری خواهد رسید و در بخش نفت و گاز و بانک مرکزی خواهند بود .

دونالد ترامپ هشدار داد آمریکا هر کسی که با رژیم ایران معامله تجاری داشته باشد را تحریم خواهد کرد.

این تهدیدها بعد از اجرایی شدن اولین مرحله از تحریم های اقتصادی است که علیه رژیم ایران اعمال شده است

در مرحله اول ، معامله با رژیم ، واردات مواد اولیه ، بخش خودرو و هواپیماهای تجاری تحریم شده است.

تحریم های آمریکا در شرکت های بزرگ جهانی انعکاس داشت.

گروه خودرو سازی دایملر آلمان یکی از جدیدترین گروههایی است که از همکاری با رژیم ایران خود داری کرده است.

در لیست شرکت های بزرگی که از همکاری با رژیم ایران خود داری کرده اند شرکت فرانسوی توتال در صدر است . این شرکت بدنبال کسب معافیت از تحریم های آمریکا بود ولی به آن دست پیدا نکرد .

شرکت خودرو سازی پژو و شرکت مرسک یکی از بزرگترین شرکت های حمل و نقل دریایی هم از همکاری با رژیم ایران خود داری کرده اند.

در حالی که شرکت بویینگ با رژیم ایران قرار داد ۲۰ میلیارد دلاری برای فروش هواپیماهای تجاری داشت بخاطر ترس از تحریم های آمریکا از ادامه قرار داد خود داری کرد.

شرکت های نفتی نیز معامله با رژیم ایران را متوقف کردند.

شرکت لاک اویل روسیه، ریلاینس هندی و دور کورپوریشن آمریکایی در این لیست هستند .

این رویدادها باعث می شوند که اقتصاد ایران تحت تاثیر قرار گیرد . اقتصادی که با سختی های ویژه خود روبرو است و علاوه بر آن، نرخ بیکاری و تورم و ادامه کاهش قیمت ریال و دیگر مشکلات را باید به این بحران اضافه کرد.

 

 رژیم ایران به دست مردم و نه نیروهای خارجی سرنگون می شود


دکتر احمد الفراجکارشناس روابط بین الملل در مصاحبه با اسکای نیوز گفت: رژیم ایران به دست مردم ایران و نه نیروهای خارجی سرنگونی می شود

دکتر احمد الفراج: سخنان ترامپ و وزیر خارجه آمریکا بیانگر این است که رژیم ایران بدست مردم و نه بدست نیروهای خارجی سرنگون می شود.

طی چهل سال اخیر هر قدر که به رژیم ایران فشار آورده شد، رژیم این فشار را به مردم ایران منتقل کرد ولی از بخت بد این رژیم، الان دیگر با وجود قیام در ایران و بخاطر هدر دادن اموال مردم برای سیاست های توسعه طلبانه رژیم در کشور های همجوار وضعیت تغییر کرده است . اغلب مردم ایران جوانانی هستند که دیگر نمی توانند این رژیم را تحمل کنند . رژیمی که میلیاردها دلار را برای سیاست های توسعه طلبانه اش در خارج صرف می کند ولی مردم ایران گرسنگی می کشند .

به همین دلیل مردم ایران می گویند اولین دشمنشان رژیم است . توسعه طلبی های این رژیم هیچ ربطی به مردم ایران ندارد . مردم ایران تظاهرات می کنند تا سیاست های توسعه طلبانه رژیم را که میلیاردها دلار برای آن هزینه کرده محکوم کنند.

وقتی که باراک اوباما میلیاردها دلار به این رژیم داد و بخشی از این پول را با هواپیما به ایران فرستاد، رژیم ایران این پول را برای مردم ایران صرف نکرد بلکه صرف شبه نظامیان تروریستی کرد که در عراق و سوریه و یمن و لبنان دارد.

. مردم ایران به طور خاص جوانان کمتر از سی سال دیگر این رژیم را تحمل نمی کنند . بر اساس گزارش هایی که از داخل ایران می رسد این جوانان به ایدئولوژی این رژیم اعتنا نمی کنند ، به شعبده بازیهای این رژیم توجه نمی کنند و سیاست های توسعه طلبانه و جنگ طلبی های این رژیم را قبول ندارند .

جوانان کمتر از سی سال ایران می خواهند به این جهان بپیوندند، خواهان رژیمی مسالمت جو هستند ، خواهان رفاه و پیشرفت هستند.

اگر به قیام کنونی مردم ایران نگاه کنیم می بینیم که رژیم حاکم این واقعیت را می فهمد که بکار گیری زور علیه جوانان قیامی فایده ای ندارد. می فهمد که بکار گیری زور نتیجه عکس دارد چرا که دیگر مردم ایران این رژیم را تحمل نخواهد کرد. دوباره تاکید می کنم منظورم دختران و پسران جوان زیر سی سال است . آنها و مردم ایران از ثروتهای انباشته شده و حقوق های کلانی که قاسم سلیمانی و عناصر سپاه پاسداران می گیرند اطلاع دارند . آنها از ثروتهای کلانی که خامنه ای و روحانی و دیگر سران رژیم دارند اطلاع دارند . ثروت ها ناعادلانه توزیع شده ، پول های مردم دزدیده می شود و به خارج ایران برده می شود.

 

 نگرانی کارشناسان سازمان ملل از سابقه همکاری موشکی رژیم و کره شمالی


گروهی از کارشناسان سازمان ملل متحد از همکاری های موشکی امضا شده در سپتامبر ۲۰۱۲ میان رژیم ایران و کره‌شمالی ابراز نگرانی کردند.

سایت ان کی نیوزآمریکا (ویژه اخبار کره‌شمالی) در گزارشی نوشت، در سال 2017 تجار تسلیحاتی کره‌شمالی در تهران زندگی می‌کرده‌اند.

این سایت اضافه می کند : شباهت طراحی موشک‌های ساخت کره شمالی و موشک های ساخت رژیم ایران از مواردی بوده که گزارش کارشناسان ملل متحد به آن اشاره شده است.

این گروه کارشناسی از سفر هیئت های کره شمالی به ایران طی سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ ابراز نگرانی جدی کرده است .

در گزارش یاد شده افراد این هیئتها بعنوان نمایندگان تجار رسمی سلاح در کره شمالی شناخته می شوند . این افراد دو شرکت را نمایندگی کرده اند

گفته می شود وزیر خارجه کره شمالی در نشست ماه آوریل گذشته کشورهای عدم تعهد در باکو، پایتخت آذربایجان با یک هیات بلندپایه رژیم ایران دیدار کرده است. هیاتی از کره شمالی همچنین در ماه اوت سال 2017 در مراسم تحلیف حسن روحانی شرکت کردند.

پس از آزمایش یک موشک کروز از روی زیردریایی میدگیت در تنگه هرمز، گزارش‌های غربی حکایت از آن داشت که میان رژیم ایران و کره‌شمالی همکاری موشکی وجود دارد. گفته شد که این موشک توسط کارشناسان کره شمالی طراحی شده است.

گزارش وزارت دفاع آمریکا نیز، از اولین آزمایش یک موشک زیرآبی توسط یک زیردریایی رژیم ایران و با همکاری کره‌شمالی که این تکنولوژی را در در اختیار دارد، خبر داد.

مسئولان وزارت دفاع آمریکا نیز گفتند که ایران در ماه می 2017 قصد داشت یک موشک نوع جاست 2 کروز را از زیردریایی میدگیت شلیک کند ولی در این تجربه ناکام ماند.

 

 از سرگیری صارات نفت از تنگه باب المندب در دریای سرخ


خالد الفالح وزیر انرژی، صنایع و معادن عربستان سعودی بر تضمین کشتیرانی در دریای سرخ و تنگه باب المندب تلکید کرد. روز سه شنبه پاسدار شعبانی جانشین سرکرده قرارگاه ضدثارالله تهران گفته بود: ما به یمنیهای گفتیم دو نفتکش عربستان را بزنند و زدند.

وزیر انرژی عربستان سعودی می گوید:‌نیروهای ائتلاف عربی و ارتش یمن اقدامات لازم را برای اطمینان از برقراری امنیت و کنترل مناطق اطراف تنگه باب المندب برای عبور کشتی‌های نفتکش انجام دادند.

به گفته خالد الفالح نیروهای ائتلاف عربی کنترل این تنگه را در هماهنگی با جامعه بین المللی ، براساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل در اختیار گرفتند

عربستان سعودی پس از آنکه قایق‌های شبه نظامیان حوثی مورد حمایت رژیم ایران، تلاش کردند یکی از نفتکش‌های این کشور را مورد تهاجم قرار دهند، اعلام کرد، انتقال نفت از تنگه«باب المندب» را تا تامین کامل امنیت این تنگه استراتژیک به تعلیق در خواهد آورد.

الفالح به نقل از سخنگوی رسمی ائتلاف عربی گفت:‌ دو نفتکش غول‌پیکر شرکت ملی حمل و نقل دریایی سعودی که هر کدام دو میلیون بشکه نفت خام حمل می‌کردند، در دریای سرخ و هنگام عبور از تنگه باب المندب مورد تهاجم شبه‌نظامیان حوثی قرار گرفتند.

در تهاجم حوثی ها به یکی از دو نفتکش خساراتی جزئی وارد شد ولی هیچگونه خسارت جانی در پی نداشت و هیچ مقدار نفت خام نیز وارد آب دریا نشد ولی در صورت ورود این میزان نفت خام به دریا می‌توانست یک فاجعه زیست‌محیطی به وجود آورد.

تنگه باب المندب مهمترین گذرگاه‌های بین المللی عبور نفت پس از تنگه هرمز است و روزانه ۴ میلیون بشکه نفت از این طریق صادر می‌شود.

این تنگه بویژه برای صدور نفت تولید شده در غرب عربستان استفاده می‌شود. همچنین ریاض در نظر دارد تا برای مقابله با مسدود شدن احتمالی تنگه هرمز نفت تولید شده در سواحل خلیج فارس را با خط لوله به کرانه دریای سرخ برساند تا از طریق باب المندب صادرات خود را ادامه دهد.

 

میشل باشله کمیسر عالی حقوق بشر


آنتونیو گوترز دبیر کل سازمان ملل میشل باشله Michelle Bachelet رئیس جمهور پیشین شیلی را بعنوان کمیسر عالی حقوق بشر معرفی کرد. او جایگزین زید رعد الحسین شد. میشل باشله یکی از قربانیان شکنجه در دوران دیکتاتوری آگوستو پینوشه بود.

به گزارش خبرگزاری رویتر سازمان ملل متحد روز چهارشنبه گفت آنتونیو گوترز دبیر کل سازمان ملل میشل باشله رئیس جمهور پیشین شیلی را بعنوان رئیس جدید حقوق بشر این نهاد جهانی انتخاب کرد.

فرحان حق سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در اطلاعیه ای گفت: آنتونیوگوترز روز چهارشنبه ۸ اوت مجمع عمومی را رسما از این تصمیم مطلع کرد

باشله که یک قربانی شکنجه در دوران دیکتاتوری آگوستو پینوشه بوده اولین رهبر محافظه کار شیلی است .

او پزشک کودکان بود که به یک سیاستمدار تبدیل شد و ازسال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ بعنوان رئیس جمهور شیلی خدمت کرد.

سیاست کمک های رفاهی او و رشد مستمر اقتصادی در شیلی آنهم در یکی از کشورهای توسعه یافته در این منطقه، او را معروف ساخت.

باشله سپس زنان سازمان ملل را رهبری کرد، نهادی که خواستار برابری جنسیتی و اختیارات قانونی زنان در فاصله سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ بود. او پیش از این که به شیلی بازگردد، زمانی که مجدداً بعنوان رئیس جمهور از ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ خدمت کرد بر دستور کار رادیکالتر مالیات و هزینه علاوه بر حقوق عمومی پافشاری کرد.

زید رعد الحسین در اوایل ماه اوت در نیویورک به خبرنگاران گفت ، بدنبال دور دوم نیست زیرا معتقد نیست که از حمایت قدرتهای کلیدی جهان از جمله آمریکا چین و روسیه برخوردار باشد.

نیکل“ طلای جدید


در بیابانهای غربی استرالیا، معدن چیان میگویند، بدلیل اینکه پیشرفت جهانی از طریق ِ خودروهای الکتریکی است ، تصمیم به سرمایه گذاری روی کشف نیکل دارند.

درخواست برای خودروهای الکتریکی و مواد خامی که برای حرکت دادن آنها مورد نیاز است ، میتواند یک شروع، مانند هجوم برای طلا، برای صنایعِ معدنٍ استرالیا باشد.

خبرنگار رویتر “: همچنانکه مردم برای خریدنٍ خودروهای الکتریکی مانند ”تسلا“ هجوم می آورند ،ما شاهدٍ تقاضاهای بیشتری برای باطریهایِ شارژ شونده هستیم و استرالیا بزرگترین تولید کننده این مواد ، برای توسعه خودروهای الکتریکی است.

استرالیا در حال تولیدٍ نصف ”لیتیوم“ و ”نیکلِ “ دنیاست .

BHP یکی از بزرگترین کارخانه شیمیاییِ” نیکل“ است که در خارج از شهر پرث در استرالیا) قرار دارد.

”نیکل“ برای خودروهای برقی تقریباً به همان اندازه نفت خام، برای موتورهای گازسوز اهمیت دارد.

بکارگیری بیشتر”نیکل“ در باطریها، به معنای این است که خودروها میتوانند مسافت بیشتری را با یک بار شارژ شدن ، بپیمایند.

(استفاده از نیکل) ، همچنین، قیمت را، بوسیله کم کردن ”کوبالتٍ “ گران قیمت، در باطریهای خودرو، پایین میآورد.

نیاز برای ”نیکل“، (جدای از اینکه معدن چیان بیشتری را وارد این کار میکند) ، کمپانی ها را هم به تلاش برای امن کردن تدارکات خود وا میدارند .

دستگیری دیپلومات رژیم ایران حین ارتکاب جرم


جیمز فیلیپس کارشناس ارشد بنیاد هریتیج:‌ دیپلومات رژیم ایران در یک توطئه بمبگذاری و در حال ارتکاب جرم دستگیر شد. این توطئه خنثی شده تروریستی پس از آن کشف شد که وزیر خارجه هشدار داد نیروی قدس سپاه پاسداران، عملیاتی مخفی را در قلب اروپا هدایت می کند.

 
لطفا به اشتراک بگذارید: