بسته ارزی، رسمیت یافتن سقوط مداوم پول رسمی کشور

گزارش خبری ۲۰ مرداد


بسته ارزی، رسمیت یافتن سقوط مداوم پول رسمی کشور




‌آخوند روحانی در مصاحبة تلویزیونی دوشنبه شب خود گفت که از روز سه شنبه بستة ارزی جدید دولت اجرایی می‌شود.

به گفتة روحانی او می‌خواست بعد از ماه رمضان در این باره صحبت کند اما به خاطر مسابقات جام جهانی و این که حواس مردم به فوتبال بود و همچنین به خاطر این که بستة جدید آماده نبود،

این کار به تأخیر افتاد. اما این که این بسته چی هست و قرار است چه مسأله‌یی را حل کند؟ موضوع گزارشی است که الان از نظرتان می‌گذرد:

تلویزیون رژیم ـ 15مرداد




از تایم کد صفر «با تصویب دولت بستة جدید ارزی قرار است از فردا سه شنبه قرار است عملیاتی شود.

تأمین ارزی کالاهای اساسی و ضروری به نرخ رسمی و ارز واردات دیگر کالاها در بازار دوم است.

با فعالیت دوباره صرافی‌ها فروش ارز خدماتی و مسافرتی نیز بر اساس مقررات بانک مرکزی و با ارائة مدارک لازم آزاد می‌شود و صرافیهای مجاز و اشخاص حقیقی و حقوقی نیز می‌توانند طلا و اسکناس وارد کنند».

.
به این ترتیب بستة‌جدید ارزی به معنی عقب‌نشینی از سیاست شکست خورده تک نرخی کردن دستوری ارز می‌باشد و خرید و فروش ارز دیگر "قاچاق" محسوب نخواهد شد. همتی رئیس جدید بانک مرکز نیز صراحتا گفت که «دولت نرخ ارز را اعلام نکرده و نخواهد کرد».

بستة‌ارزی همچنین به معنی آن است که ارز حداقل دو نرخ خواهد داشت.


یکی ارز به قیمت 4200تومن دولتی که به واردات 25قلم کالاهای ضروری مانند برنج و روغن و لبنیات و حبوبات و مواد شوینده که حدود 20درصد کالاهای وارداتی را شامل می‌شود تعلق می‌گیرد.

بنا به وعدة روحانی در مصاحبة دوشنبه شب قرار است قیمت این کالاها تا پایان امسال و فروردین آینده ثابت بماند و سایر کالاها که 80درصد کالاهای وارداتی را در بر می‌گیرد،

با خرید ارز در بازار ثانویه که قیمت آن شناور است، تأمین می‌شود.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، دلار در روز سه‌شنبه، اولین روز اجرایی شدن بستة‌جدید ارزی، به گزارش بانک مرکزی، ارز به قیمت 9850تومان معامله شد.

بر اساس بسته ارزی، همه صادرکنندگان غیرنفتی می توانند ارز خود را به این بازار عرضه کنند و در مقابل همه واردکنندگان به غیر از واردکنندگان کالاهای اساسی می توانند ارز مورد نیاز خود را از این بازار تامین کنند.

به گزارش خبرگزاری سپاه پاسداران،


روز سه شبنه 16مرداد، پتروشیمی‌ها که عمده‌ترین عرضه کنندگان ارز بودند، ارز خود را به قیمت 8074تومان فروختند.

اگر چه رسانه‌های رژیم در حال حاضر تبلیغات می‌کنند که رونمایی از بستة جدید ارزی باعث پایین آمدن قیمت دلار از بالای 10هزار تومان به زیر 10هزار تومان و همچنین پایین آمدن قیمت سکة طلا شده است.

اما آگاهان اقتصادی این نوسان را جزیی و موقتی می‌دانند و پیش‌بینی می‌کنند با توجه به شرایط سیاسی ـ اجتماعی و نابودی شالوده‌های اقتصادی و دور جدید تحریمها و همچنین به دلیل فساد و رانت خواری شایع در رژیم،

بازار ثانوی ارز، محملی برای رانت خواریهای نجومی نهادهای قدرت مانند سپاه پاسداران خواهد بود و نرخ ارز و طلا دوباره به سیر صعودی خود ادامه خواهد داد،

با این تفاوت که این بار سقوط آزاد و مستمر پول رسمی کشور به رسمیت شناخته شده و هیچ سد و مانعی ولو صوری و ظاهری هم در برابر آن در کار نخواهد بود.
لطفا به اشتراک بگذارید: