FATFشورای نگهبان، تصویب ناگهانی طرح مبارزه با منابع مالی تروریسم از لوایح

شورای نگهبان، تصویب ناگهانی طرح مبارزه با منابع مالی تروریسم از لوایح FATF


شورای نگهبان ارتجاع لایحه موسوم به اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم را برخلاف ژستهای خامنه‌ای و اعلام نظر آخوند شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز شنبه به طور ناگهانی تأیید کرد و آخوند روحانی هم، بلافاصله آن‌را به ارگانهای مربوطة رژیم ابلاغ کرد.

تأیید این موضوع از سوی ارگان تحت کنترل خامنه‌ای، به موضوع جدیدی در مخاصمات درونی رژیم تبدیل شده است. به نوشته برخی رسانه‌های حکومتی، این اقدام، بسیاری را به شک انداخته که آیا شورای نگهبان، قوانینِ خطرناک و ضد امنیت نظام را پذیرفته است یا خیر؟ گزارشی رو با هم ببینیم در این رابطه:

در لابه‌لای جدال باندهای حکومتی بر سر تصویب این لوایح معلوم می‌شود که لوایح تصویب شده، خواسته‌های ارگان جهانی ضدپولشویی و مبارزه با ترویسم FATF را تأمین نمی‌کند.

رجا نیوز از باند غالب نظام نوشت: با پیگیری برخی از نمایندگان مجلس نهایتاً خواسته FATF که حذف تبصره دو ماده یک این قانون بود در متن نهایی این قانون اعمال نشده است. در متن نهایی لایحه که به تصویب شورای نگهبان رسید و تبدیل به قانون شد خواسته FATF اجرایی نشده است.... تبصره 4 ماده یک این قانون (که مربوط به تأمین مالی گروههای مثل حزب‌الله لبنان می‌شود) دقیقاً در نقطه مقابل خواسته‌های FATF قرار گرفته است. یعنی نه‌تنها خواسته‌FATF از ایران اجرایی نشده بلکه تمامی تلاش‌های دولت روحانی برای اجرای این خواسته‌ها نیز به شکست انجامیده است.

این رسانه باند خامنه‌ای می‌افزاید: شورای نگهبان یک لایحه داخلی را تایید کرده نه FATF را. این، جنگ روانی غرب‌گرایان برای عادی‌سازی پذیرش تعهدات استعماری است. آیا رسانه‌های حامی دولت تفاوت «لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم» و «FATF» را نمی دانند؟ رسانه های نزدیک به دولت در اقدامی عجیب اصرار دارند تا تصویب یک لایحه داخلی را به عنوان پیوستن (نظام) به این کنوانسیون های استعماری جا بزنند! (منبع: رجانیوز ۹۷۰۵۲۱)

روزنامه حکومتی وطن امروز نیز نوشت: بررسی 4 لایحه اف.ای.تی.اف در روندی کم‌سابقه، تمام نهادهای حقوقی (نظام) به نوعی درگیر این مسأله شده و این لوایح را چکش‌کاری کردند. در چند ماه اخیر بارها میان مجلس و شورای نگهبان دست به دست شدند تا تمام ایرادات شکلی و محتوایی آن برطرف شده و آسیب‌‌های پذیرش آن برای (نظام) به حداقل برسد. (منبع: روزنامه وطن امروز ۹۷۰۵۲۱)

از سوی دیگر روزنامه آرمان از باند روحانی با عنوان «اقدام مؤثر شورای نگهبان» نوشت: این اقدام در راستای تایید یکی از لوایح 4 گانه FATF می‌تواند موثر باشد، اما باید مراحل دیگر تا حصول به نتیجه پیموده شود.

(منبع: روزنامه آرمان ۹۷۰۵۲۱)
لطفا به اشتراک بگذارید: