سهم ایران از ساحل خزر تنها ۱۳ درصد،اعتراف مهره‌های رژیم،فریب روسها را خوردیم

سهم ایران از ساحل خزر تنها ۱۳ درصد،اعتراف مهره‌های رژیم،فریب روسها را خوردیم


کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر روز یکشنبه با حضور سران کشورهای حوزه دریای خزر با شرکت ولادیمیر پوتین، نورسلطان نظربایف، الهام علی‌اف، قربانقلی بردی‌محمداف و آخوند روحانی در آکتائو قزاقستان به امضاء رسید. با امضای این قرارداد زمینه تقسیم خزر در بخش جنوبی آن فراهم شده است.

تلویزیون اس.بی.اس استرالیا گزارش داد: رژیم ایران با قرارداد جدید کوچکترین سهم را از ذخایر عظیم دریای خزر ـ که شامل 50تریلیون بشکه نفت و 8.4 تریلیون متر مکعب گاز طبیعی می‌شود ـ بدست می‌اورد.

حکومت وطن‌فروش آخوندی که برای حفظ حاکمیت خود هیچ‌گاه از تاراج سرمایه‌های ملی ابا نداشته، در این زمینه نیز اقدام به دادن امتیاراتی کرده که به علت فضیحت آن در محافل درونی رژیم نیز آز آن باعنوان قرارداد ترکمانچای جدید یاد کرده اند که با پنهانکاری به امضا رسیده است.

توجه شما را به گزارشی در این رابطه جلب می‌کنیم.

سند نهایی رژیم حقویی دریای خزر در ۲۴ ماده روز یکشنبه میان رؤسای جمهور پنج کشور ساحلی یعنی ایران، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان امضا شد.

به گزارش روزنامه حکومتی اعتماد، پارسایی عضو مجلس رژیم با اشاره به موقعیت ضعیف رژیم هشدار داد: به خاطر موقعیت زمانی و شرایط خاص سیاسی حاکم، مذاکره در مورد سهم (ما) از دریای خزر و مسائلی از این دست در این شرایط به صلاح نباشد». (منبع: اعتماد ۹۷۰۵۲۱)

همین روزنامه روز دوشنبه نوشت: اگر به دیوان می‌رفتیم سهم‌مان از ٢٠درصد هم بیشتر می‌شد... موضع‌گیریهای ما خیلی جدی نبود. قدری فریب روس‌ها که می‌گفتند طرفدار نظریه مشاع هستند را خوردیم و دیدیم که در میان راه ١٨٠درجه تغییر رویه داده و بستر را تقسیم کردند. با همین تقسیم‌بندی سهم (ایران) ١٢درصد شد. (منبع: اعتماد ۹۷۰۵۲۲)

یک کارشناس حکومتی نیز گفت: مشکل اساسی درباره کنوانسیون فوق آن است که وزارت امور خارجه تا امروز با پنهان‌کاری مفاد آن را اعلام نکرده و به کارشناسان اجازه اظهارنظر نداده است‌. حتی به نهادهای مؤثر دیگر هم برای بیان نظر کارشناسی در این خصوص اجازه ندادند و با توجه به این‌که موضوع فوق به‌صورت محرمانه پیش رفته، در نهایت وزارت خارجه باید درباره آن پاسخ دهد»‌. (منبع: اعتماد ۹۷۰۵۲۱)

محمود صادقی، عضو مجلس رژیم از باند روحانی نیز می گوید: روحانی در حالی عازم آکتائو شده که مفاد توافقات درباره رژیم حقوقی دریای خزر در هاله‌ای از ابهام است؛ آیا راست است که سهم ۵۰درصدی ایران به ۱۱درصد سقوط کرده؟! آیا ترکمنچای دیگری در راه است؟»

(منبع: اعتماد ۹۷۰۵۲۱)

سپاه پاسداران در روزنامه خود نوشت: (در این شرایط) انتظار احقاق حقوق از جمله حق انتفاع یا بهره‌برداری از منابع خزر در «تحدید حدود» و «تعیین خط مبدأ» به شکل مطلوب دور از ذهن است. (منبع: جوان ۹۷۰۵۲۲)

روزنامه حکومتی جهان صنعت از باند روحانی نیز درباره پنهانکاری در امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر می نویسد: مشکل اساسی ما به‌عنوان کارشناسان این موضوع بر سر پنهان‌کاری و عدم شفافیت جزییات اسنادی است که بعد از هر اجلاسی امضا می‌شود و تا امروز شاهد نتیجه و خروجی قابل مطالعه‌ای نبوده‌ایم. متأسفانه افکار عمومی از حق دستیابی به اطلاعات مربوط به مسائل کشور خود محروم شده‌اند».

(منبع: جهان صنعت ۹۷۰۵۲۱)

یک کارشناس حکومتی می گوید: در مذاکرات رژیم حقوقی خزر به ضعیف‌ترین فرمولهای حقوقی استناد کردیم. ما از منظر حقوقی جدای از مسائل سیاسی خیلی بهتر می‌توانستیم عمل کنیم. تیم حقوقی که از طرف ما مأمور به تنظیم این سند شده بودند با خیلی از مباحث حقوقی آشنا نبودند. مسئولان وزارت خارجه قدرت مانور خیلی کمی در این سند را تنظیم کرده‌اند. (منبع: فارس ۹۷۰۵۲۱)

 
لطفا به اشتراک بگذارید: