گزارش خبری - «FATF » تدبیر یا تسلیم؟

گزارش خبری - «FATF » تدبیر یا تسلیم؟ ۲۷مرداد۱۳۹۷


روز گذشته شورای نگهبان ارتجاع لایحة صلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم را که قبلاً مجلس رژیم تصویب کرده بود،

مورد تأیید قرار داد و روحانی هم به عنوان رئیس جمهور آن را برای اجرا به وزارتخانه‌های مربوطه ابلاغ کرد و با این ترتیب این قانون لازم‌الاجرا شد.

این قانون مدتها بود که بین دو باند مورد کشمکش بود و با این که خامنه‌ای در روز 30خرداد گذشته در دیدار با اعضای مجلس ارتجاع، تلویحاً و با بیان این که «مجلس رشید و بالغ و عاقل است،

باید مستقلاً در موضوعاتی مثل مبارزه با تروریسم یا مبارزه با پولشویی قانونگذاری کند...» به مجلس برای تصویب آن چراغ سبز داده بود،

اما دلواپسان مقاومت می‌کردند و آن را تسلیم به شرایط آمریکا و استکبار می‌دانستند؛ اما سرانجام این لایحه از تصویب نهایی گذشت گزارشی در بارة مسیری که طی شد و چند و چون مسیری که باید طی شود.



«ابلاغ اصلاحیة قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم؛ بعد از اعلام نظر شورای نگهبان مبنی بر مغایرت نداشتن با شرع و قانون اساسی، رئیس جمهور این قانون رو به وزارتخونه‌های اقتصاد و دارایی و دادگستری ابلاغ کرد

روز ۲۰ خرداد هنگامی که لایحه پیوستن به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) مطرح شد، مجلس متشنج گردید قرار شد که این لایحه به مدت 2 ماه مسکوت بماند،

تا طی این مدت مخالفان قانع یا ساکت شوند و مهلت 2 ماهه پایان یافت و شورای نگهبان این لایحه تصویب کرد و به این ترتیب، عملا دومین لایحه از لوایح چهارگانهFATF مورد تأیید قرار گرفت؛

اما برای پیوستن به معاهدة FATF هنوز نیمی از راه باقی است و برای آن که رژیم در لیست سیاه FATF قرار نگیرد، باید در دو ماه نیمی که فرصت دارد، بایستی لوایح دیگر را به تصویب برساند.

تصویب این اصلاحیه با ابراز خوشحالی مهره‌های باند روحانی و سکوت نسبی دلواپسان مواجه شد.

علی خرم از دیپلوماتهای سابق رژیم از باند روحانی در این باره گفت:




«تصویب FATF، باعث می‌شود که یک سینگال سیاسی به دنیا بفرستیم که ما هم مثل 179 کشور دیگر که سیستم بانکی شفافی داریم، پولشویی نمی‌کنیم و از تروریسم هم حمایت نمی‌نماییم».

نامبرده با اذعان به این که خود FATF، چیزی نیست که حاجت ما را برآورده کند افزود:

« اگر بخواهیم صادرات نفتی و یا غیر نفتی داشته باشیم و پول آن را به کشور برگردانیم باید عضو FATF باشیم تا بانک‌های دنیا بتوانند این پول را منتقل کنند یا اگر بخواهیم پولی را از داخل کشور به یکی از کشورهای دنیا حواله کنیم باید به FATF، پیوسته باشیم تا بانک‌های دنیا این کار را انجام دهند»

مهدی پازوکی یکی دیگر از کارشناسان باند روحانی


نیز ضمن تأکید بر ضرورت پیوستن به FATF می‌گوید: «باید سعی کرد با مذاکره و راهکارهای منطقی به جهان نشان دهیم که اهل گفت‌وگو و تعاملات دوستانه با دیگران هستیم. پذیرفتن FATF راه تبادلات مالی را با بانک‌های دولتی اروپا هموار می‌کند. ارسال چنین سیگنالی به اروپا و جهان به نفع ایران است»..

مرتضی صفاری از اعضای کمیسیون امنیت مجلس ارتجاع با بیان این که


«هنوز مراحل زیادی تا تعیین تکلیف تمام لوایح چهارگانه مرتبط با FATF باقی مانده است» اظهار امیدواری کرده که این می‌تواند نقطه شروع خوبی برای حل مسائل پیش روی سه لایحه دیگر باشد».

اما از آنجا که روشن است نظر ولی فقیه تصویب لوایح برای الحاق به FATF است، به نظر می‌رسد دو لایحة باقی مانده هم روی ریل تصویب قرار بگیرد.

کمال دهقانی نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در همین باره گفت این کمیسیون هفته آینده وارد بررسی لایحه الحاق رژیم به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) می‌شود.
لطفا به اشتراک بگذارید: