پس لرزه‌های واقعه فیضیه و بحران در حوزه – ۱شهریور۱۳۹۷

پس لرزه‌های واقعه فیضیه و بحران در حوزه – ۱شهریور۱۳۹۷


گزارشی از اظهارات مهره ها و رسانه های رژیم حول تجمع طلاب در فیضیه قم


 

با تجمع و تظاهرات گروهی از آخوندها و طلاب باند خامنه‌ای در مدرسة فیضیة قم، زلزله‌یی به وقوع پیوست که پس‌لرزه‌ها و بازتابها و پیامدهای آن، علاوه بر آن که بحران درونی رژیم را به شدت تشدید کرده، وضعیت بحرانی حوزة قم را هم که از مهمترین پایه‌های قدرت رژیم محسوب می‌شود، از عمق به سطح آورده و در معرض دید و توجه همگان قرار داده است.

در تجمع و تظاهرات روز پنجشنبة گذشته، گروهی که مطمئناً از بالای رژیم خط گرفته و اهداف آن را پیش می‌بردند با شعار «ای آن که مذاکره شعارت / استخر فرح در انتظارت» هم آشکارا مسئولیت قتل رفسنجانی را به عهده می‌گرفت و هم روحانی را تهدید می‌کرد که به همان سرنوشت دچار خواهد شد.

عواقب و پیامدهای این زلزله‌ که پس از یک هفته بخصوص در حوزة قم همچنان ادامه دارد؛ موضوع گزارش و گفتگوی امروز ماست. ابتدا گزارشی در این باره:

آخوند مجید انصاری از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: «پلاکارد «استخر فرح در انتظارت» گمانه زنی ها در مورد فوت آیت الله هاشمی را نزدیک به واقعیت نشان می دهد»

آخوند انصاری سپس هژمونی در حوزه را که سالهاست موضوع دعوای ریشه‌دار در حوزه است مطرح کرد و ضمن اشاره به این که «جمعی حوزه را جولانگاه خودشان قرار داده‌اند که دومین شخصیت رسمی کشور را تهدید به مرگ می کنند و اقرار ضمنی به اینکه (رفسنجانی) را همین افراد کشته اند». افزود: بدترین تحلیل این است که بگوییم یک عده خودسر یک حرکت خودسرانه انجام داده اند؛ این نگاه ساده انگارانه ای است. هرگز چند نفر آدم خودسر چنین قدرتی را ندارند که چنین برنامه ای را سامان دهند؛ آن هم در مدرسه فیضیه... حتما پشت ساماندهی این قضیه دستها و مراکزی وجود دارند که قدرت چنین کارهایی را دارند».

هاشم زاده هریسی یکی دیگر از آخوندهای مجلس خبرگان ارتجاع هم روی همین نکته دست گذاشت و با بیان این که «حوزه صاحب دارد»؛ گفت: »پس به این سادگی نیست که چند طلبه به تشخیص و فکر خود جنجال درست کنند».

آخوند هاشم زاده هریسی علت مهم وحشت خود از تظاهرات طلبه‌ها را آشکار کرد و گفت: « اگر طلبه تظاهرات کند، آن وقت همین بهانه شکل گیری تظاهرات در سراسر کشور می شود. در این حالت دیگر شعارها مرز نمی شناسد، همه گونه افراد وارد می شوند و بدترین شعارها را سر می دهند».

اما مشکل در حوزه چیست؟ یکی زندگی اشرافی است که آخوندهای دانه درشت حوزه برای خود فراهم کرده‌اند.

یکی از آخوندهای حوزه به نام مسعود آذربایجانی که از او به عنوان رئیس اندیشکدة معنویت نام برده می‌شود، طی اظهاراتی در سایت حکومتی «شفقنا» نسبت به زندگی اشرافی آخوندها و خشم و نفرتی که این امر در مردم فقر زده و محروم برمی‌انگیزد هشدار داد و گفت: کسانی هستند که از مسئولین روحانی یا غیر روحانی از طریق بیت المال به یک ثروت و تجملاتی رسیدند و روحانی و عالمان هم این امر را می بینند و متذکر نمی شوند و به خصوص اینکه مردم می بینند در موارد مشابه مثل حجاب و مشابه آن، متذکر می شوند، اما در تریبون ها در مورد این مساله اظهار نظر نمی کنند، این امر قابل قبول نیست». و احساس ناراحتی و روانشناختی نا مطلوبی برای مردم ایجاد می شود و همین مساله باعث طغیان، سرکشی و قیام مردم می گردد».

آخوند امجد از مدرسان حوزه نیز با اشاره به انحطاطی که در زمان حاکمیت آخوندها گریبانگیر حوزه‌ها شده گفت: «مدرسه فیضیه که علمای بزرگ دارای درجه های عالی اجتهاد تحصیل کرده اند که حتی یک نفر از آنها الآن در حوزه نیست... وی تأکید کرد: منبر باید به مردم بصیرت دهد ولی وقتی منبر آلوده به دنیا شد، این حرف زدن مضرّ است».

یکی دیگر از آخوندهای حوزه به نام اکبر نژاد در مصاحبه‌یی که در یکی از سایتهای حوزة قم درج شده هشدار داد: سرنوشت شومی در انتظار حوزه‌هاست. اکبرنژاد افزود: «آینده حوزه‌‌ای ‌که بنا ندارد تغییر کند و نمی‌خواهد عیب و ایرادهایش را ببیند و به رفع آنها اقدام کند، چیست؟ حوزه‌‌ای ‌که گرفتار معصوم‌پنداری شده و خود را فراتر از دسترس نقدها‌ می‌داند و مقام تنزّه و تقدس برای خود قائل است، به کجا ختم خواهد شد؟...

‌‌حوزه‌‌ای ‌که همه چیز و همه کس را مسئول اتفاقات فرهنگی‌ می‌داند غیر از خودش، چه امیدی به صلاحش‌ می‌رود. بزرگانی که انتظار‌ می‌رفت از این فجایع بیدار شوند، وقتی به توجیه روی‌ می‌آورند و کم کاری‌های مصیبت بار حوزه را با کلی گویی‌های ملال آور و ژست‌های مقدس مآب پاسخ‌ می‌دهند، چه باید کرد؟».

اما یکی از آخوندهای حوزة تهران به نام علی اکبر رشاد، که از او به عنوان رییس شورای مدیریت حوزه علمیه استان تهران نام می‌برند، اخیراً طی سخنرانی‌ای در مدرسة مروی تهران ادعا کرد که تنها 5درصد از آخوندها و طلاب وابسته به حکومت هستند و از مواهب آن برخوردارند و یک زندگی مرفه دارند. 95درصد بقیه که غیرحکومتی هستند با مشکلات معیشتی مانند سایر مردم دارند.

یکی دیگر ازوجوه بحران کنونی دامنگیر حوزه همین است که بخشی از آن کاملاً به خدمت حکومت در‌آمده‌اند و بخشی دیگر با توجه به نفرت فزایندة مردم از حکومت و دخالتهای آخوندها در همة شئون کشور، از آن فاصله می‌گیرند.

یک محور عمدة حرفهای رحیم پور ازغدی که سخنران اصلی واقعة پنجشنبه گذشته بود اشاره به همین امر بود؛ وی در این رابطه گفت فقهی که اکنون در حوزه آموزش داده می‌شود هیچ ارتباطی با واقعیتهای امروز جامعه ندارد و تماماً به احکام فردی مانند طهارت و نجاست اختصاص دارد. ازغدی که از مهره‌های خاص دستگاه تبلیغات خامنه‌ای است با اشاره به فاصله گرفتن حوزه از حکومت، همچنین گفته بود این که حوزه درگیر مشکلاتی که حکومت با آن درگیر است نمی‌شود، مصداق بارز سکولاریسم است و حوزه از همه جا بیشتر سکولار است. اظهاراتی که خشم آخوندها و مراجع حوزه را برانگیخته و از جمله نوری همدانی از مراجع حکومتی گفت: «حوزه هیچ گاه سکولار نبود و نیست و نخواهد بود/ این گونه قضاوت ها در خصوص حوزه علمیه بی انصافی است».
لطفا به اشتراک بگذارید: