در خاطره روزها ۴ شهریور ۱۳۹۷- ۲۶ اوت


در خاطره روزها ۴ شهریور ۱۳۹۷


[caption id="attachment_151099" align="alignleft" width="250"]حق رأی برای زنان در آمریکا حق رأی برای زنان در آمریکا[/caption]

۴ شهریور-۲۶ اوت «۱۹۲۰ میلادی» حق رأی برای زنان در آمریکا


دولت آمریکا با صدور اطلاعیه یی حق رأی برای زنان در انتخابات را به رسمیت شناخت و زنان آمریکایی در مبارزة ۸۱ سالة خود برای به دست آوردن حق رأی پیروز شدند. پیش آن نیز زنان «فنلاند» درسال ۱۹۰۶این حق را کسب کرده‌بودند. 





[caption id="attachment_151101" align="alignleft" width="250"]درگذشت جیمز ویلیام درگذشت جیمز ویلیام[/caption]

۴ شهریور-۲۶ اوت «۱۹۱۰ میلادی» درگذشت جیمز ویلیام


«جیمز ویلیام» یکی از بانیان فلسفة «پراگماتیسم» به تدریس «کالبدشناسی»، «فیزیولوژی» و «فلسفه» مشغول بود. «پراگماتیسم» به معنی «مصلحت گرایی» فلسفه ایست که درآن اصالت عمل با منافع روز تنظیم میشود.





[caption id="attachment_151102" align="alignleft" width="250"]تصویب اعلامیه حقوق بشر تصویب اعلامیه حقوق بشر[/caption]

۴ شهریور-۲۶ اوت «۱۷۸۹ میلادی» تصویب اعلامیه حقوق بشر


«مجلس ملی فرانسه» اصولی را تصویب کرد که پایه «اعلامیه جهانی حقوق بشر» محسوب میشود. بر اساس این مصوبه انسان آزاد به دنیا می‌آید و در طول عمر خود باید با داشتن حقوق برابر، آزاد زندگی کند.





[caption id="attachment_151103" align="alignleft" width="250"]انتشار تحقیقات درمورد طاعون انتشار تحقیقات درمورد طاعون[/caption]

۴ شهریور-۲۶ اوت «۱۸۹۴ میلادی» انتشار تحقیقات درمورد طاعون


کیتاساتو شیباسابورو، باکتری‌شناس و دانشمند ژاپنی نتایج تحقیقات خود را بر ضدبیماری طاعون در نشریه theLancet منتشر کرد. این نشریه جزو قدیمی ترین نشریاتی است که در زمینه علوم پزشکی انتشار یافته است. لانست در سال ۱۸۲۳ توسط توماس واکلی بنیان گذاشته شد.





[caption id="attachment_151104" align="alignleft" width="250"]زاد روز لاوازیه زاد روز لاوازیه[/caption]

۴ شهریور-۲۶ اوت «۱۷۴۳ میلادی» زاد روز لاوازیه


«آنتوان لاوازیه» شیمیدان فرانسوی، وی را پدر دانش شیمی نوین می‌دانند. لاوازیه نام‌های اکسیژن و هیدروژن را بر این دو گاز گذاشت. او سپس وارد سیاست شد و انقلابیون فرانسه بر او مهر ضدانقلاب زدند در ۱۷۹۴ با گیوتین گردنش زده شد.





لطفا به اشتراک بگذارید: