اوجگیری بحران درونی رژیم – ۳شهریور۱۳۹۷

اوجگیری بحران درونی رژیم – ۳شهریور۱۳۹۷


گزارش و گفتگو با علیرضا معدنچی


روحانی امروز همراه با اعضای هیأت دولت خود سر قبر خمینی دجال حاضر شد و حرفهایی زد که بسیار قابل تأمل است. این حرفها که با نیش و کنایه‌های آشکار به باند مقابل و بخصوص به شخص خامنه‌ای همراه بود. آیا این جواب حرفهای خامنه‌ای است که در آن به قول خودش «تقصیر عمده» را متوجه مسئولان دولتی کرد می‌باشد، یا زمینه سازی برای حضور در مجلس و بیان ناگفته‌هایی که روحانی تا کنون از بیان آنها خودداری کرده است. گزارشی در این باره:

‌ روحانی حرفهای خود را با نیش و کنایه به خامنه‌ای شروع کرد. یک جا حضرت علی را به سر او کوبید و یک جا هم خمینی دجال را

«ولایتی که مولای ما امیرالمومنین هیچ گاه پیشوایی خلق را بدون خواست مردم و اصرار مردم آغاز نکرد»

«او هیچگاه نگفت همه با من، او همیشه گفت همه با هم».

روحانی در سخنان خود چند بار به روزهای سخت و دشوار و این که باید برای عبور از این مرحله کمربندهای خود را محکمتر ببندیم اشاره کرد و در این مورد هم به خامنه‌ای که در سخنرانی آخر خود همه چیز را به گردن دولت و سوء تدبیر مسئولان انداخت و حتی با ارفاق گفت که اسم خیانت روی آن نمی‌گذارم. روحانی پاسخ داد:

اینکه امروز یکی از روزهای سخت و دشوار کشور عزیز ایران در برابر توطئه‌های بیگانگان است.

امروز روزی نیست که بخواهیم باری که بر دوش داریم را بر دوش دیگری بیافکنیم.به همدیگر باید یاری رسانیم. تنها گذاشتن دولت و در این فکر بودن که کسی می‌تواند حساب خود را از دیگری جدا کند، اشتباهی محض و نابخشودنی است».

هیچ‌کس نمی‌تواند به دریا قدم بگذارد و انتظار داشته باشد که پایش خیس نشود و یا بدتر پای خود را در دریا بگذارد و نسبت به خیس شدن آن منکر شود.

روحانی با اشارة سربسته به قضیه فیضیه که ضمن اذعان به قتل رفسنجانی او را هم به دچار شدن به همان سرنوشت تهدید کرده بودند، دیروز هم یکی از مداحان معروف ولایت به نام ارضی (ARAZI ) همان تهدید قم را با لحن اهانت‌آمیزتری تکرار کرد و گفت اون یکی تو استخر مرد، این یارو هم شاید در توالت بمیرد!».

روزنامة آرمان از باند روحانی با اشاره به این اظهارات تیتر زد: «ادامه حادثه فیضیه در تهران / ‌تهدید رئیس جمهور و یادآوری استخر» روحانی بدون آن که وارد جزییات شود گفت:

نهاد روحانیت و نهاد دین و نهاد دولت در کنار یکدیگر هستند. حاکمیت دولت و نظام نمی‌تواند از هم فاصله داشته باشد. فقاهت، ولایت و حوزه‌های علمیه و روحانیت از ابتدای انقلاب اسلامی در کنار دولت بودند و دولت نیز همواره در مسیر ارشادات آنها حرکت کرده است».

‌ امروز اعلام شد که در پی احضار روحانی توسط نمایندگان باند خامنه‌ای به مجلس ارتجاع، روز سه‌شنبه آینده 6شهریور روحانی برای پاسخ به سؤالات به مجلس می‌رود. بنابراین سخنان امروز روحانی در ارتباط با سخنان آتی او باشد. بسیاری از مهره‌های اصلاح طلب به او توصیه کرده‌اند که در مجلس پرده‌ها را بالا بزند. از جمله الیاس حضرتی از نمایندگان باند روحانی در مجلس ارتجاع به روحانی توصیه کرد: « در حالی که اکنون مخالفین این فرصت را برای ایشان (روحانی) ایجاد کردند که شرایط فعلی، علل و عوامل بروز آن را تشریح کند و بگوید چه کسانی با برجام مخالفت کردند، کارشکنی کردند و در داخل و خارج کاری کردند که برجام زمین بخورد. چه کسانی بر واردات کالا و قاچاق ارز دست دارند و بنادر غیر قانونی در اختیارشان است؟ چه کسانی در بالا رفتن و پایین رفتن نرخ ارز دخالت داشتند».

روحانی، واماندگی در منگة بحرانها- گفتگو با علیرضا معدنچی


بخشهایی از حرفهای روحانی را که امروز در سر قبر خمینی به زبان آورد در این گزارش دیدیم. هم چنین برخی نمونه ها را از تهدیدها و فشارهای باندها و واکنشهای متقابل از نظرتان گذشت. در گفتگوی امروز با علیرضا معدنچی به همین موضوع می پردازیم.

س: جدای از جزئیات، حرف اصل روحانی چه بود؟

ج: جزئیات و دود و دم و دجالگری را که حذف کنیم، روحانی سه حرف مشخص داشت:

اول این که به کرات از ضرورت امیدوار بودن حرف زد. غیر از کلمات مترادف فقط 12بار در این صحبت کوتاه از امید و امیدواری حرف زد و تا توانست خمینی را در این زمینه خرج کرد. با کلماتی مانند: «مسیر امید، امید به آینده، روحیه امیدوارنه، امیدوار، امیدوارانه، با ایمان به خدا و و با روحیه ایثار می توان به خوبی از همه مشکلات عبور کرد. و از این قبیل. هم چنین این که هیچگاه نباید از رحمت خدا مایوس بود؛ و این که خمینی همیشه امیدوار بود.

حرف دیگر او که در کنار همین ورد امید گرفتن قابل توجه است، اعتراف به اوضاع خراب و وخیم نظام است. ازجمله گفت: «امروز یکی از روزهای مشکل و سخت کشور عزیز ایران در برابر توطئه بیگانگان است. اما راه امام می تواند منجی کشور و مردم باشد». که منظورش نظام است.

هم چنین اعتراف به خواستهای مردم مانند این که « ما به درد و رنج و مشکلات مردم واقف هستیم و همه تلاش ما برای آن است که این مشکلات را بکاهیم».

یک حرف دیگر او رو به باندهای رژیم بود که به خصوص در این روزها حملات خود به او را شدت داده اند.

امروز روزی نیست که بخواهیم باری که بر دوش داریم به دوش دیگری بیفکنیم. به هم باید یاری برسانیم تنها گذاشتن دولت و در این فکر بودن که کسی می تواند حساب خود را از حساب دولت و ملت جدا کند اشتباهی محض و نابخشودنی است. نهاد روحانیت و نهاد دین و نهاد دولت در کنار یکدیگر هستند. حاکمیت، دولت و نظام.....

مشکلات جامعه و کشور و توطئه بیگانگان و ایستادگی و استقامت در برابر آن وظیفه همه ماست.....

یکی از موضوعاتش هم تلاش برای آب ریختن به آتش خشم انفجاری مردم بود با حرفهایی نظیر این که ما به درد و رنج و مشکلات مردم واقف هستیم و همه تلاش ما برای آن است که این مشکلات را بکاهیم.

و توصیه به اعضای دولت که در هفته دولت بروند و تلاش‌ها و زحمات یکسال گذشته را برای مردم تشریح کنن

س: منظورش از کسانی که نباید شانه خالی کنند چه کسانی است؟

ج: به طور عام دلواپسان هستند. به طور خاص می شه گفت که منظورش خامنه ای هم هست که در سخنرانی اخیرش در 22مرداد گفت دولت اشتباه کرد یا مرز سرخها را رعایت نکردند یا سوء تدبیر داشتند. در حالی که روحانی همیشه این حرف را تکرار می کند که خامنه ای در ریز همة کارها بوده و هست .

در واقع خامنه‌ای توپ افتضاحات رژییم را به زمین روحانی و دولت او انداخت و با اشاره به تاراج 18میلیارد دلار گفت:‌ بالاخره یک تخلّفی انجام گرفته، یک خطای بزرگ انجام گرفته. نمیگوییم هم «خیانت»؛ زبان بنده این‌جور نمیگردد که راحت بگوییم فلانی یا فلان‌کَس‌ها خیانت میکنند؛ نه، امّا بالاخره خطا کردند و خطای مهمّی کردند که ضررش به مردم برگشت.

در واقع معنی حرفش این بود که خیانت صورت گرفته، اما من بزرگواری میکنم و کلمة خیانت را در مورد آن به کار نمی‌برم. بنابراین مشخص است که وقتی خامنه‌ای این طور حرف می‌زند، دلواپسان نظام جای آبادی برای روحانی باقی نمی‌گذارند.

روحانی هم در جواب گفت‌: امروز روزی نیست که بخواهیم باری که بر دوش داریم را بر دوش دیگری بیافکنیم و این فکر که کسی می‌تواند حساب خود را از دیگری جدا کند، اشتباهی محض و بزرگ است.

و اضافه کرد: هیچکس نمی تواند به دریا قدم بگذارد و انتظار آن داشته باشد که پایش خیس نشود و یا بدتر پایش را در دریا بگذارد ونسبت به خیس شدن پایش منکر شود.

س: ولی روحانی در اظهارات از خامنه ای تعریف کرد و گفت خلف صالح خمینی و خامنه ای هم در سخرانی قبلیش از دولت حمایت روشنی کرد و گفت علیه دولت بودن در نقشة دشمن کار کردن است. در این مورد چه می گویید؟

ج: روشنه که روحانی می دونه که بدون ولی فقیه نظامی باقی نمی مونه و همیشه مجیزگویی می کنه و در آخر خط نسبت به خامنه‌ای کرنش می‌کند

اما در حساب و کتاب منافع و قدرت و چپاول همیشه هر کدام منافع خودشان را دنبال می کنند و روحانی هم همیشه سیخ خودش را در این زمینه به خامنه‌ای می زند این جا هم می گوید نمی توانند خودشان را کنار بکشند اگر از او بپرسند منظورت کی بود می تواند بگوید دلواپسان اما به روشنی معلوم است که منظورش می تواند خامنه ای هم باشد

اما در مورد حرف خامنه ای اگر خوب دقت کرده باشید به حرفش و بالا و پایین آن می بینید که او هم خیلی حساب شده توپ بدبختی و فلاکت نظام را به زمین روحانی انداخته است تا آن جا که دلواپسان این حرف خامنه‌ای را این طور معنی کردند که منظور خامن‌ای از این که دولت روحانی باید بماند این است که باید بماند و پاسخ کارهایش را خودش بدهد نه این در این وسط کنار برود و به گردن دیگری بیفتد.

به هر حال مشخص است که روحانی از چند طرف زیر منگنه است. از طرفی زیر فشار امواج خرد کنندة خشم و اعتراض مردم و قیام قرار دارد که به اعتراف خودش مردم دچار درد و رنج مشکلات اند و ما به این واقف هستیم.

از طرفی زیر فشار خامنه‌ای و دلواپسان است که این روزها او را علنا به کشتن آن هم در خفت‌بار ترین اشکال آن تهدید می کنند. و از یک طرف زیر فشار باند خودش قرار دارد که چرا واقعیتها را بیان نمی‌کنی که تو اختیارات نداری و همه چیز به دست ولی فقیه و دولت دوم یا دولت با تفنگ است و از طرف دیگر زیر فشار بین‌المللی و تحریمها و انزوای فزایندة سیاسی است. برآیند و محصول این فشارها همین اظهارات ضد و نقیض و موضعگیریهای متناقضی است که می‌بینیم.

 
لطفا به اشتراک بگذارید: