اعترافها و ذخیره بحران – ۶شهریور۱۳۹۷

اعترافها و ذخیره بحران – ۶شهریور۱۳۹۷


گزارش و گفتگو با میثم ناهید


 

در جلسه امروز تعداد محدودی از اعضای مجلس صحبت کردند و روی افتضاحات دولت روحانی و دزدی و اختلاس افسارگسیخته جاری در دولت دست گذاشتند:

دهقان ـ مجلس ارتجاع 6شهریور 97


«ارز ناشی از صادرات کالا که توسط شرکت‌های شبه دولتی و خصولتی تحصیل می‌شود، بر اساس نظر کارشناسان، هر 3 ماه حدود 19 میلیارد دلار است، متأسفانه در این مدت کمتر از2 میلیارد دلار به بازار توزیع شد، این شرکت‌ها که تحت تأثیر 5 وزارتخانه اعم از صنعت، معدن و تجارت، نفت، اقتصاد، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دفاع هستند یا به احتکار ارز پرداختند یا برخلاف قانون آن را صرف مصرف در جاهای دیگر کردند».

«به قیمت خالی کردن جیب مردم، خالی کردن سفره مردم ده‌ها هزار میلیارد تومان... پول به کیسه تعدادی آدم سودجو و اندکی از ثروتمندان واریز شده است»

روحانی به جای پاسخ به این موارد مشخص، ابتدا گفت که باید بهترین و نیکوترین کلام را در مورد هم به کار ببریم و گفت که قبل از این جلسه هم نزد خامنه‌ای رفته و او توصیه‌هایی کرده است:


روحانی ـ مجلس ارتجاع 6شهریور 97


«امیدوارم توصیه‌هایی که مقام معظم رهبری قبل از این جلسه به من فرمودند، بتوانم نکات مورد نظر ایشون رو دقیقا مراعات کنم«.

به این ترتیب روحانی خواست گوشی را دست مخالفان بدهند که خیلی تند نروند. روحانی در ادامه دوباره دروغهای خود در مورد کاهش تورم، ایجاد اشتغال، کاهش قاچاق ارز و رشد اقتصادی و غیره را تکرار کرد. فرصت کافی و شاید اجازة کافی نبود تا مخالفان دروغهای روحانی را افشا کنند؛ اما یکی از اعضای مجلس، آخوند ذوالنوری روی مواردی از ضد و نقیض‌گوییهایی که روحانی در دروغ‌بافی هایش مرتکب شده بود،دست گذاشت؛ یکی مورد از آنها را می‌شنویم:

ذوالنوری ـ مجلس ارتجاع 6شهریور 97


«آقای روحانی در سال سوم ریاست جمهوری دوره قبلیتون، در افطاری رهبر انقلاب عنوان کردید 2 میلیون و 500 هزار شغل ایجاد کردید. سال آخر نیز آقای جهانگیری و خودتان عنوان کردید 700 هزار شغل ایجاد کرده اید که در مجموع 3 میلیون و 200 هزار شغل می شود اما امروزه عنوان می کنید طی پنج سال، 2 میلیون شغل ایجاد کرده اید که تضاد در آمار است...

در نطق تبلیغاتی عنوان می کردید آمارها لازم نیست، کدام خانه وجود دارد که 1 یا 2 نفر بیکار نداشته باشد. با حلوا حلوا کردن دهان شیرین نمی شود و مردم نیز به هر حال نان گندم خورده اند.

روحانی باز هم به جای پاسخ به موارد مشخص به نکات دیگری اشاره کرد که البته یک نکته در میان انها بسیار مهم بود. او ادعا کرد که همه چیز به خوبی داشت پیش می‌رفت اما یک واقعه همه چیز را و بخصوص دید مردم را نسبت به نظام تغییر داد:

«در این 7، 8 ماه اخیر چرا ناگهان شرایط نوی آغاز شد (در این فاصله جملاتی که می‌گوید حذف شود) 09.22 « به نظر بنده حقیر اشکال از تصور مردم و تصویر ملت ایران از آینده ایران بود... و این بسیار مهم است... و حتی رشد و توسعة‌ نظام دچار شک شدند».

«5 دی ماه 96 بود که مردم ناگهان دیدند که عده ای به خیابان ها آمده و شعار می دهند و کم کم شعارها به شعارهای هنجارشکنانه و غیرقابل قبول برای مردم تبدیل شد.

مردم دچار حیرت شدند البته مردم در راهپیمایی های خود به این هنجارشکن ها پاسخ قاطع دادند اما این اتفاق حادثه ای کم نظیر بود که در سال های گذشته همچین حادثه‌ای ما نداشتیم».

به این ترتیب روحانی اعتراف کرد که آنچه همه معادلات را هم در جامعة ایران و هم در تعادل درون رژیم و هم در روابط خارجی و معادلات بین‌المللی رژیم تغییر داد و صورت مسآله را به کلی تغییر داد. قیام دی ماه گذشته مردم ایران بود.

اما جلسة امروز نه پایان بلکه آغاز مرحلة جدیدی از بحران درونی رژیم است. این را از واکنشهای مهره‌های رژیم که تا همین جا ابراز شده می‌توان دریافت که نمونه‌هایی از آن در یادداشتهایی که منتشر کردند، از این قرار است:

حسام الدین آشنا مشاور روحانی در توییت خود نوشت: روحانی یکبار دیگر هزینه حفظ آرامش و عدم ایجاد تنش را پرداخت

حمید رضا جلایی پور از مهره‌های اصلاح طلب: امروز علی لاریجانی، رئیس مجلس، کوچکترین مایه‌ای برای روحانی نگذاشت و در کنار تندروها بود

صادق زیباکلام توئیت کرد: حسن روحانی یک سطل حلبی پر از آب لوله کشی خنک را بر سر امیدها و انتظارات مردم ریخت

مصطفی تاجزاده: روحانی می‌توانست با تبیین علل و عوامل اصلی مشکلات کشور گام بلندی در جهت رشد آگاهی‌های عمومی بردارد و مشارکت ملت را برای حل معضلات، خنثی‌کردن کارشکنی‌های دولت پنهان و طمع‌ورزی‌ ترامپ جلب کند. رای منفی مجلس نشان داد نگفتن حقایق رقیب را جری و مردم را ناامید می‌کند.

اعترافها و ذخیرة بحران- گفتگو با میثم ناهید:


همون طور که در این گزارش هم دیدیم، روحانی در دو نوبت صحبت کرد و در باصطلاح پاسخ به ۵سوالی که اعضای مجلس رژیم مطرح کرده بودند، صحبت کرد و بعضی اعضای مجلس رژیم هم صحبتهایی کردند و روی بعضی از ضد و نقیض‌گوییهای روحانی دست گذاشتند. برای بررسی جلسة امروز مجلس ارتجاع گفتگویی داریم با میثم ناهید.

 

س: مهمترین نکات در صحنه امروز مجلس ارتجاع چی بود؟

ج: ابتدا روحانی با این حرف شروع کرد که «امیدوارم توصیه‌هایی که رهبری قبل از این جلسه به من فرمودند، مراعات کنم». که خود این حرف معنا داشت. اگه یادتون باشه خامنه‌ای ۲۲مرداد گفته بود هیچ کس حق نداره بر ضد دولت اقدامی انجام بده و این کار خیانته. اشاره روحانی هم به همین موضوع بود که می‌خواست باند مقابل رو تهدید کنه که حواسشون باشه با ولی فقیه نظام طرفند .

چندی پیش هم در گفتگوی تلویزیونی روحانی تهدید کرده بود که منو به مجلس احضار کردن، اشکالی نداره، من هم حرفهایی برای گفتن دارم. یعنی به این شکل تهدید کرده بود اگر شما بخواین مواردی رو افشا کنید، من هم خواهم کرد.

خود این ورود، یعنی تهدید، نشون میده بحران درون رژیم اونقدر جدیه، از طرفی دستشون در اقدامات عملی اونقدر خالیه که مجبورن اینطور با شمشیر تهدید وارد بشن.

وگرنه در خیلی از کشورها مجلس رئیس دولت رو احضار میکنه. خب اون هم میره و پاسخ مشخص به سوالات مشخص میده. خبری از تهدید و تلاش برای مرعوب کردن طرف مقابل نیست.

البته هر دو طرف هم نگران افشاگریها بودند. کما اینکه لاریجانی هم در ابتدای جلسه گفت «طوری صحبت نکنید که مجبور بشیم قطع کنیم».

 

س: اما روحانی حرفها و آمارهای مشخصی هم ارائه داد!

ج: بله، چون اصلا تهاجمی که بهش شده بود بر پایه ۵سوال اساساً درباره بحران اقتصادی رژیم بود. قاچاق-بیکاری-رکود اقتصادی-افزایش نرخ ارز-استمرار تحریم بانکی

جوابهای روحانی در اساس بر دو پایه «آمار درمانی» و شانتاژ بود.

مثلا در عین حالی که به قاچاق ۲۵میلیارد دلاری اعتراف می‌کرد می‌گفت «مبارزه با قاچاق کالا و ارز در انحصار قوه مجریه نیست و تنها کار دولت نیست!»

که به نوعی اشاره داشت به سپاه. کما اینکه یک جا هم گفت ما سواحل جنوب رو سپردیم به سپاه. اگه یادتون باشه احمدی‌نژاد هم از «برادران قاچاقچی سپاه» و بنادری که در دست اونهاست صحبت می‌کرد.

یا در رابطه با برجام روحانی به جای اینکه به شکست اون پاسخ بده، اول اعتراف می‌کرد که الان شرکتها به صورت زنجیره‌ای در حال خروج هستند،‌ اما می‌گفت «پس معلومه یک زمانی وارد شدن که الان دارن خارج می‌شن!» و این حرف رو به عنوان سند موفقیت برجام می‌زد.

یک اعتراف دیگه روحانی هم این بود که تا الان با دود و دم می‌گفت اگه اروپا تعهداتش در رابطه با برجام رو عمل نکنه ما از برجام خارج می‌شیم. حتی همون اول که آمریکا از برجام خارج شد روحانی یک زمان دوهفته‌ای به اروپا داد و بعد هم ظریف یک زمان دوماهه. اما امروز روحانی گفت اینطور نیست که فقط دو راه ماندن یا خروج از برجام داشته باشیم! یک راه سومی هم داریم. که البته هیچ اشاره‌ای به این راه سوم موهوم نکرد و اون رو به زمانی مجهول احاله داد! و گفت من در تماس تلفنی دیشب با ماکرون این رو به رئیس جمهور فرانسه گفتم. جالبه که دو روز پیش ماکرون گفته بود در رابطه با برجام ما همچنان روی همان ۴ اصل که گفته بودیم هستیم. یعنی کوتاه آمدن رژیم از موشکی و دخالت منطقه‌ای و... که میشه حدس زد راه سوم روحانی هم تن دادن به همین مسائل باشه.

درحالیکه بحث اینه که شرکتهای اروپایی الان چرا خارج می‌شن.

 

س: گفتید که در جلسة امروز نکات قابل توجهی مطرح شد؛ منظور چه نکاتی است؟

ج: بخشی از نکات رو که اشاره کردم خود روحانی اعتراف کرد. اما بخشهایی رو هم اعضای باند رقیب افشا کردند.

برای نمونه ذوالنور با حمله به آمارهایی که روحانی داد گفت اگه قاچاق کم شده باید نمودهاش رو در کاهش واردات خارجی، کاهش درخواست ارز و... ببینیم، اما اینطور نیست.

یا در رابطه با بانکها که روحانی ادعا کرده بود با ۳۰۰بانک رابطه داریم گفت: چرا مشخص نمی‌کنید این بانکها همه بانکهای کوچک و جزیره‌ای هستن و بانکهای بزرگ حاضر به رابطه با ما نیستن.

روحانی هم مشکل رابطه با بانکها رو انداخته بود روی میز مجلس که شما باید تمامی لوایح اف.ای.تی.اف رو تصویب کنید تا حل بشه. ذوالنور بهش گفت تو این ۲سال که مشکل اف.ای.تی.اف نداشتیم، پس چرا باز هم هیچ بانک بزرگی حاضر به همکاری با ما نبود.

اشاره‌ش هم به اینه که در سال ۲۰۱۵زیر سایه سیاست مماشات اوباما و امضای برجام، اف.ای.تی.اف اقدامات عملی بر ضد رژیم رو برای یک سال و اندی لغو کرد و یکبار هم تمدید کرد.

بعد هم با کنایه بهش گفت تو رئیس جمهور نظام هستی یا رئیس جمهور سوئیس؟!

روحانی هم که مشکل شکست برجام رو جنگ روانی عنوان می‌کنه، بهش گفت خودت این رو شروع کردی. چون از روز اول یک «یک کاخ آرزو» به نام برجام درست کردی و گفتی همه چیز با این حل میشه، اما وقتی ترامپ یک لگد زد و این کاخ فروریخت، هیچ سناریوی جایگزینی نداشتی.

 

س: روحانی علت و ریشه این وضعیت رو چطور عنوان کرد؟

ج: این مهمترین نکته‌ای بود که امروز روحانی به اون اعتراف کرد. یعنی‌ ریشه تمامی بحرانهای نظام. اونجا که اول گفت وضعیت اینقدر بد نبود،‌ اما طی این ۷-۸ماه گذشته یکباره بحران شروع شد و با شرایط جدیدی روبرو شدیم.

و در توضیح گفت: «تاریخ این تغییر 5 دیماه سال 96 است. هر شخصی آدرس دیگری دهد آدرس غلط به مردم داده است، چرا که 5 دی ماه 96 بود که مردم ناگهان دیدند که عده‌ای به خیابان‌ها آمده و شعار می‌دهند و کم کم شعارها به شعارهای هنجارشکنانه و غیرقابل قبول برای مردم تبدیل شد!»

بعد در ادامه گفت ترامپ هم با دیدن این وضعیت طمع کرد و از برجام خارج شد.

یعنی به روشنی اعتراف کرد ریشه تمامی بحرانهای رژیم، از جمله بحران برجام و بازگشت تحریمها قیامه.

البته اینها با وجود این بود که روحانی خیلی تلاش می‌کرد جلسه کنترل شده باشه تا نکات بیشتری رو نشه.

 

س: چه نتیجه‌ای میشه از جلسه امروز مجلس ارتجاع با حضور روحانی گرفت؟

ج:اول: تلاش کردن جلسه رو کنترل کنن. حتی حسام‌الدین آشنا مشاور روحانی بعد از جلسه توئیت کرد: « روحانی یکبار دیگر هزینه حفظ آرامش و عدم ایجاد تنش را پرداخت!»

با این همه خیلی چیزها بیرون زد. اما اونهایی هم که بیرون نزد ذخیره شد تا در جایی دیگه با شدت بیشتر بیرون بزنه. کما اینکه بلافاصله بعد از این جلسه، رسانه‌های رژیم پر شد از حمله باندی.

تاج‌زاده از باند خودش هم گفت چرا بر ضد باند رقیب افشاگری نکردی و «نگفتن حقایق رقیب را جری می‌کند!»

پژمانفر، عضو مجلس ارتجاع گفت: «روحانی از کاخش بیرون بیاید و مستبدانه تصمیم نگیرد».

حاجی دلیگانی هم روحانی رو به استیضاح تهدید کرد. البته بلافاصله بعد از جلسه هم ۵۱امضا برای استیضاح وزیر صنعت و معدن روحانی جمع کرد.

زیباکلام هم مهره دیگه باند خودش گفت صحبتهای روحانی مثل یک سطل آب سرد بود که بر سر مردم ریخت.

اما اینها تازه اول ماجراست. حتما به زودی حرفهای نزده‌شون در جایی دیگه با شدت بسیار زیاد بیرون می‌زنه.

علت هم اینه که ریشه مسائل رو نتونستن حل کنن. همون ریشه‌ای که امروز روحانی اعتراف کرد قیام هست که از دیماه۹۶ آغاز شده. بعد هم تاکید کرد «حتی عده‌یی نسبت به عظمت نظام و... دچار شک شده‌اند!» که منظورش ماندگاری نظام و در معرض سقوط قرار گرفتن نظام است.
لطفا به اشتراک بگذارید: