ضربات پیاپی و تنگتر شدن حلقه انزوا – ۷شهریور۱۳۹۷

ضربات پیاپی و تنگتر شدن حلقه انزوا – ۷شهریور۱۳۹۷


گزارش و گفتگو با علیرضا معدنچی


خبری که دیروز و امروز انعکاس زیادی در همة رسانه‌های خبری دنیا داشته اینه که دولت فرانسه به همه دیپلمات ها و نمایندگانش توصیه کرده که به دلایل امنیتی به ایران سفر نکنند. رویتر که این خبر رو منتشر کرده، خاطرنشان می‌کند که این توصیه مستقیماً با پرونده سوءقصد علیه سازمان مجاهدین خلق ارتباط دارد.

همزمان با این خبر شاهد موجی از موضعگیری بلندپایه‌ترین مقامهای دولت آمریکا علیه تروریسم و دخالتهای منطقه‌یی رژیم هستیم که گویای تنگتر شدن جدی حلقة انزوا بر گردن رژیم است. توجهتون رو به گزارشی در این باره جلب می‌کنم:

خبرگزاری رویتر در گزارش خود با عنوان روابط تهران و پاریس رو به سردی می‌رود» فاش کرد بخشنامه وزارت خارجه فرانسه در تاریخ ٢٠ اوت ٢٩ مرداد - در اختیار این خبرگزاری قرار گرفته است،

در این گزارش آمده است که دولت فرانسه به همه دیپلمات‌ها و نمایندگانش توصیه کرده به دلیل سخت‌گیری‌های مقامات ایرانی و به دلایل امنیتی به ایران سفر نکنند. این توصیه مستقیماً با پرونده سوءقصد علیه سازمان مجاهدین خلق ارتباط دارد.

رویتر در گزارش خود با اشاره به این که هرگونه سخت تر شدن روابط با فرانسه ممکن است مشکلات بیشتری را برای ایران ایجاد کند، به علت این تصمیم اشاره کرده و می‌افزاید:‌ « توطئه بمبگذاری علیه یک گردهمایی که توسط (مجاهدین) در حومه پاریس برگزار شده بود و در آن رودی جولیانی وکیل ترامپ شرکت داشت بعنوان علامتی از موضع مهاجم تر تهران نسبت به فرانسه تلقی شده است.

در این گزارش یادداشت آمده است که چگونه اعتماد بین دولت تهران در پاریس فرسوده شده و کاهش یافته و روابط بین طرفین بطور فزاینده یی تیره شده گرچه پرزیدنت ماکرون در حفظ برجام صحبت می کند.

اما منابع دیپلوماتیک بطور خصوصی گفته اند چنانچه شرکت رژیم ایران در این توطئه بمبگذاری ثابت شود برای فرانسه مشکل خواهد بود که قویا واکنش نشان ندهد.

رادیو فرانسه نیز ضمن انعکاس محدودیت سفر دیپلوماتهای فرانسوی به ایران خبر داد: «روابط تهران و پاریس رو به سردی می‌رود»

رادیو فرانسه می‌افزاید: «به نظر می‌رسد که به رغم دفاع اخیر امانوئل ماکرون از برجام، اعتماد تهران نسبت به پاریس رفته رفته کاهش یافته باشد. روز گذشته صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه کشورهای غربی را متهم کرد که از سازمان مجاهدین حمایت می‌کنند. او گفت "دوگانگی رفتار این کشور‌ها قابل هضم نیست".

دیروز حسن روحانی در گفتگویی تلفنی با امانوئل ماکرون از او خواست که در دفاع از برجام فعال‌تر باشد».

اقدام فرانسه مبنی بر محدود کردن سفر دیپلوماتهایش به تهران، با استقبال بلندپایه‌ترین مقامهای دولت آمریکا مواجه شده و با موضعگیری همزمان شماری از آنها همزمان گردیده است.

برایان هوک رئیس گروه ویژة اقدام ایران که روز گذشته همراه با نیکی هیلی نمایندة آمریکا در سازمان ملل متحد در جلسة «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» شرکت کرده بود، ضمن تقدیر از تصمیم فرانسه برای متوقف کردن سفرهای غیرضروری دیپلمات‌های خود به ایران، گفت: «این از آن دست اقدامات بود که رئیس‌جمهور ترامپ و وزیر پامپئو از آن استقبال می‌کنند.»

برایان هوک با انتقاد از تمایل اروپاییها برای ماندن در برجام گفت: «در همین زمان، رژیم ایران در حال طرح‌ریزی برای بمب‌گذاری در قلب اروپا بوده است.»

در همین جلسه که گزارش آن در سایت «بنیاد دفاع از دموکراسیها» منتشر شده، نیکی هیلی نیز در انتقاد به سیاست اروپا در قبال رژیم ایران که همچنان به تروریسم و سیاستهای مخرب خود ادامه می‌دهد، گفت: «

همه باید در مورد رژیم ایران احساس نگرانی کنند. افزود: «ببینید این رژیم در سوریه چه کرده و شیوه‌ای که وارد سوریه شده و به شیوه‌ای که به حوثی‌ها در یمن کمک می ‌کند نگاه کنید و به تمامی فجایعی که در یمن اتفاق می ‌افتد و در لبنان... رژیم ایران یک مشکل است».

لذا ما باید آنها را از سوریه بیرون کنیم ما باید در یمن به یک توافق سیاسی برسیم که حوثی‌ها را بیرون کند، ما باید که به این موضوع تهاجم کنیم.

جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا نیز که در نشست خبری مشترکی در پنتاگون با ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، شرکت کرده بود گفت: «به رژیم ایران درباره شرارت‌هایی که همچنان در منطقه انجام می‌دهد هشدار داده شده است، درباره کاری که همراه با اسد در سوریه انجام می‌دهند، در مورد تهدیدشان به بستن تنگه هرمز و حمایت‌شان از حوثی‌ها و موشک‌هایی که به عربستان سعودی شلیک می‌شود».

وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد که واشینگتن این رفتار را تحمل نمی‌کند و رژیم ایران باید پاسخگوی همه این اقدامات باشد.

متیس اضافه کرد: رژیم ایران اگرچه اخیرا از رفتارهای تهاجمی خود کاسته و تمایلش به مقابله جویی کاهش یافته، اما هنوز بزرگ‌ترین عامل بی‌ثباتی در خاورمیانه است».

اقدام فرانسه و تنگتر شدن حلقة انزوا- گفتگو با علیرضا معدنچی


این گزارش رو دیدیم، با این گزارش به نظر می‌رسد که ما با یک فراز دیگر از تشدید انزوای بین‌المللی رژیم مواجه هستیم. ما در گفتگوی امروز خودمون با علیرضا معدنچی به این موضوع می‌پردازیم.

س: چرا افشای توطئة تروریستی رژیم که البته اولین رسوایی رژیم هم نیست، چرا این همه در معادلات سیاسی بار پیدا کرده و تأثیرگذار شده است؟

ج: جدای از به محاق رفتن سیاست مماشات که در این جریان نقش پایه‌یی دارد. اما رسوایی توطئة تروریستی رژیم در قلب اروپا برای بمبگذاری در اجتماع عظیمی که در آن صدها شخصیت برجسته از دهها کشور جهان از آمریکا و اروپا و غیره... شرکت داشتند، واقعه‌یی است که همة حامیان سیاست معامله و مماشات با رژیم را خلع سلاح می‌کند. بخصوص که در حال حاضر موضوع تروریسم مسألة تمام مردم دنیاست و افکار عمومی در غرب به شدت در رابطه با آن حساسند. بنابراین برای دولتهای اروپایی و بخصوص برای فرانسه که خاکش مورد تعرض تروریسم دولتی رژیم قرار گرفته بود، اصلاً آسان نیست که بخواهند از آن چشم پوشی کنند.

س: از خبرها این طور برمی‌آید که افشای توطئة تروریستی رژیم برای بمبگذاری در گردهمایی بزرگ مقاومت ایران در ویلپنت پاریس، عامل اصلی در تصمیم گیری فرانسه برای محدود کردن سفر دیپلوماتهاش به ایران تحت حاکمیت آخوندهاست؛ اما چرا فرانسه دو ماه بعد از این قضیه چنین تصمیمی گرفته و آن را اعلام می‌کند؟

ج: طی این دو ماه یک جنگ بسیار جدی بین مجاهدین و مقاومت ایران از یک سو با رژیم آخوندی و حامیان مماشاتگرش از طرف دیگر در جریان بوده؛ رژیم اول خیلی تلاش کرد که خود مجاهدین را متهم کند، اما این حرف آنقدر سخیف بود که دیگر آن را دنبال نکرد و بعد با صرف پولهای کلان و به کار گرفتن لابیهایش در کشورهای مختلف دیپلومات تروریستش را به اتریش منتقل کند و در آنجا هم با توسل به مصونیت دیپلوماتیک او را در ببرد و در واقع مهمترین سند زندة این توطئه را از صحنه حذف بکند. اما مجاهدین و مقاومت ایران به رژیم امان ندادند و تلاشهایش را به شکست کشاندند که یکی از موارد علنی آن کنفرانس مطبوعاتی مقاومت ایران در 17مرداد ماه گذشته (۳هفته پیش) در بروکسل بلژیک بود که در آن شماری از حقوقدانهای برجسته و شخصیتهای برجسته سیاسی که در گردهمایی ویلپنت حضور داشتند به عنوان شاکی خصوصی معرفی شدند و سخنرانی کردند و از جمله گفتند که اگر چه آماج اصلی تروریسم رژیم مجاهدین خلق ایران هستند، اما تروریسم دولتی فاشیسم مذهبی حاکم بر ایران، همة مردم را مورد تهدید قرار می‌دهد. ویلیام بوردون حقوقدان برجستة‌ فرانسوی با تأکید بر این که این پرونده شایسته توجه بسیار زیادی است؛ گفت: «شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد این سوءقصد در بالاترین سطح رژیم ایران تصمیم‌گیری شده است... همه‌چیز به‌صورت تماماً حرفه‌یی صورت گرفته است».

از طرف دیگر، با دقت در خبرها و نشانه‌هایی که در دست داریم، به نظر می‌رسد که فرانسه و کشورهای اروپایی منتظر بودند که طی این مدت چرخشی در جهت انتظاراتی که آنها از رژیم داشتند، در مورد همان ۴شرطی که پیش از این کشورهای اروپایی و مشخصاً رئیس جمهور فرانسه اعلام کرده بود، از رژیم ببینند؛ از جمله در پروژة‌ موشکهای بالستیکی، در مورد صدور تروریسم و دخالتهای منطقه‌یی، و در مورد حقوق بشر. اگر چه به قول متیس «رژیم ایران اگرچه اخیرا از رفتارهای تهاجمی خود کاسته و تمایلش به مقابله جویی کاهش یافته، اما هنوز بزرگ‌ترین عامل بی‌ثباتی در خاورمیانه است».

شاخص آن هم این که همین یکی دو روز پیش وزیر دفاع رژیم به سوریه رفت و در آنجا قراردادهای جدیدی با وزیر دفاع سوریه بست، در حالی که خواست آمریکا و اروپا خارج شدن نیروهای رژیم از سوریه و از سایر کشورهای منطقه و قطع حمایتهای مالی و لجستیکی رژیم به گروههای تروریستی تحت‌الحمایه‌اش می‌باشد.

س: اروپا و مشخصاً فرانسه چه خواسته‌هایی از رژیم دارند که فرانسه می‌گوید رژیم به آنها جواب نداده است

ج: اخیراً ماکرون رئیس جمهور فرانسه در جمع سفرای این کشور گفت که سیاست این کشور حفظ برجام است، اما بار دیگر شروط ۴گانة فرانسه را یادآور شد. شروطی که رژیم به آنها جواب نداده است.

در همان سخنان، ماکرون تاکید کرد که مبارزه با تروریسم را اولویت سیاست خارجی فرانسه و تصریح کرد دیپلماسی کشورش با تامین امنیت شهروندان فرانسوی تعریف می شود. به اعتقاد وی مقابله با تروریسم از طریق مسدود کردن منابع مالی تروریستها میسر می شود.

بنابراین در چنین شرایطی وقتی رژیم به شروط فرانسه و اروپا جواب منفی می‌دهد و خاک فرانسه را هم عرصة تاخت و تاز تروریستهای خود می‌کند، برای فرانسه آسان نیست که بتواند باز هم با رژیم نرمش نشان دهد.

س: نتیجه این دور جدید انزوای رژیم را بر روی خود رژیم چطور ارزیابی می‌کنید؟

ج: این یک شروع است و با توجه به این که فرانسه همواره در اروپا سیاست فعالتری در رابطه با مسأله ایران از یک سو و هم در رابطه با آمریکا داشته و پیشتاز بوده است؛‌بنابراین این گامی که برداشته تأثیر قاطعی بر روی سیاست همة کشورهای اروپایی و اتحادیة اروپا خواهد داشت و جبهة رویارویی با رژیم بیش از پیش تقویت می‌شود.

این اقدام همچنین شکاف میان اروپا و آمریکا در رابطه با رژیم که رژیم خیلی به آن چشم دوخته بود، به زیان رژیم هم می‌آورد و حلقة انزوا را که در آن شکافهایی وجود داشت تکمیل می‌کند و روشن است که آثار آن به سرعت در وضعیت اقتصادی و سیاسی رژیم و در تشدید بحرانهای رژیم بارز می‌شود.
لطفا به اشتراک بگذارید: