ضربه سنگین به شبکه تروریسم اینترنتی رژیم – ۹شهریور۱۳۹۷

ضربه سنگین به شبکه تروریسم اینترنتی رژیم – ۹شهریور۱۳۹۷


گزارش و گفتگو با خسرو شکرالهی


 

هفتة‌ گذشته اعلام کرد که 58 حساب و کانال از کانال‌های یوتیوب و حساب‌های کاربری را به دلیل «ارتباط مخفی» آنها با کارزار اطلاعات جعلی مرتبط با ایران مسدود کرده است. این موارد شامل ۳۹ کانال یوتیوب، 6 وبلاگ در بلاگر و ۱۳ حساب در گوگل پلاس است که ارتباط‌‌‌شان را با رادیو و تلویزیون رژیم ایران «پنهان کرده بودند»م

این اقدام چند روز پس از آن بود که شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و توئیتر دست به اقدام مشابهی علیه رژیم ایران زده بودند.

به رغم گذشت 10روز از این رسوایی، رژیم آخوندی به طور رسمی، نسبت به آن واکنش نشان نداده است. گزارشی در این باره:

در پی افشای نفوذ مخرب اینترنتی رژیم ایران در شبکه‌های اجتماعی،

روزنامة‌ واشینگتن پست طی گزارشی به تاریخ 21 اوت (30مرداد) نوشت: « شرکت فیس‌بوک اعلام کرد رژیم ایران پشت یک عملیات دروغ‌پراکنی گسترده در فیس‌بوک بوده که صدها هزار نفر در سراسر جهان را هدف قرار داده است.

فیس‌بوک گفت که تلاش‌های ایران به سال 2011 برمی‌گردد و به عملیات رسانه‌ای دولتی در این کشور مرتبط است و شامل صدها حساب چه در فیس‌بوک و چه در سایت اینستاگرام می‌شود. این عملیات همچنین به توییتر و یوتیوب نیز گسترش یافته و هر دو شرکت گفتند که این حسابها را حذف کرده‌اند. حساب‌های ساختگی ایران در فیس‌بوک تبلیغ خریداری کرده و از آنها برای سازماندهی جلسات و رویدادها استفاده کرده‌اند...

فیس‌بوک گفت که این افشاگری از سرنخی که از یک شرکت امنیت سایبری بنام فایرآی FireEye در ماه ژوئیه و همچنین از تحقیقات داخلی صورت گرفته، حاصل شده است.

شرکت فیس‌بوک گفت که در این تحقیقات در آمریکا و انگلیس از نزدیک با عوامل اجرای قانون کار کرده است و وزارت خزانه‌داری و وزارتخارجه را بدلیل اینکه آمریکا ایران را تحت تحریم دارد، توجیه کرده است.

فیس‌بوک گفت که افشاگری سه‌شنبه شب غیرعادی بود چرا که این دروغ‌پراکنی مردم را در بسیاری کشورها (در خاورمیانه، آمریکای لاتین، انگلیس و آمریکا) هدف قرار میداد.

توئیتر نیز اعلام کرده به فعالیت ۴۸۶ حساب کاربری دیگر که قواعد و معیارهای این شبکه را نقض می کردند، پایان داده است.

در ارتباط با کارزار دروغ پراکنی رژیم ایران در فضای مجازی، زیر کمیته جنایت و تروریزم کمیته قضائی سنای آمریکا یک جلسة استماع برگزار کرد و در این جلسه جیمز ای لوئیس سینیور James A. Lewis Senior معاون مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی Center for Strategic and International Studies و استاد مرکز مطالعات امنیت سایبری آکادمی نیروی دریائی ایالات متحده به ایفای شهادت پرداخت و گفت:‌ چهار کشور روسیه، چین، ایران و کره‌شمالی در فضای مجازی در خصومت با ما قرار دارند. آنها از عملیاتهای سایبری برای جاسوسی و فشار و تهدید coercion استفاده میکنند، آنها آماده هستند تا از عملیاتهای سایبری برای مورد تهدید قرار دادن یا حمله علیه زیرساختهای حیاتی در زمانیکه انجام آن در خدمت منافع آنها باشد استفاده کنند...

خبرگزاری رویتر روز 7شهریور در یک گزارش تحقیقی اعلام کرد که عملیات احتمالی تحت هدایت رژیم ایران بر ضد کاربران اینترنتی در سراسر جهان بزرگ‌تر از آن بوده است که تا کنون تصور می‌شده است و شبکه‌ای پراکنده از وبسایت‌های ناشناس و حساب‌ها در شبکه‌های اجتماعی به ۱۱ زبان مختلف را دربر می گرفته‌ است.

بر اساس این گزارش شناسایی بیش از ۱۰ سایت و ده‌ها حساب دیگر وابسته به این پروژه را در شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک، اینستاگرام، توییتر و یوتیوب نشان می‌دهند. شرکتهای امنیت سایبری یافته‌های جدید را تائید کرده‌ و گفته‌ اند شبکه‌ متشکل از این سایت‌ها و حساب‌های شبکه‌های اجتماعی بخشی از کارکرد همان نهاد «اتحادیه بین‌المللی رسانه‌های مجازی» است که رژیم ایران ایجاد کرده است .

اتحادیة‌ کذایی در ۱۱ زبان انگلیسی، فرانسه، عربی، فارسی، اردو، پشتو، روسی، هندی، آذربایجانی، ترکی و اسپانیایی فعال است و تولیدات رسانه‌های وابسته‌ به رژیم ایران را که در ظاهر وانمود می‌کنند سایت‌های خبری داخلی آمریکایی و بریتانیایی هستند، به طور گسترده پخش می‌کنند.

هفته پیش خبرگزاری سپاه پاسداران (فارس) به نقل از هیئت نمایندگی رژیم در سازمان ملل، اتهام های وارد شده از سوی شبکه های اجتماعی را تکذیب کرد و آن را «ادعاهایی مضحک» توصیف کرده و گفته بود این اتهامات «بخشی از مجموعه اقدام های آمریکا برای تغییر نظام در ایران است».

رادیو و تلویزیون رژیم نیز روز سوم شهریور در بیانیه ای بسته شدن حساب های کاربری وابسته به خود در شبکه های فیسبوک، توییتر، یوتوب و گوگل پلاس را محکوم کرده و اظهار کرده بود این موضوع نشانه ای از اثرگذاری اش در فضای رسانه ای جهانی است.

ضربه به ماشین عظیم سایبری رژیم آخوندی


این گزارش رو دیدیم که تا حدودی ابعاد ماشین عظیمی را نشان می‌داد؛ ماشینی که رژیم برای دروغ‌پراکنی و جاسوسی در فضای مجازی به راه انداخته. ما گفتگوی امروز خودمون با خسرو شکراللهی رو به این موضع اختصاص دادیم.

س: بستن حسابها و صفحات رژیم در اینترنت و فضای سایبری از چه اهمیتی برخوردار است؟

ج: این ماشینی که رژیم به کار انداخته، جای مشخصی در ساختار سرکوب و تروریسم رژیم یعنی دو پایه‌یی که رژیم بر آنها متکی است، داشته و دارد.

می‌دانیم که ارتش سایبری که رژیم ایجاد کرده، واقعاً به لحاظ طول و عرض و امکاناتی که به آن اختصاص داده، یک ارتش است؛ ارتشی که توسط سپاه و وزارت اطلاعات اداره می شود و کارش گمراه سازی، پمپاژ دروغ، شیطان سازی و ممانعت از اطلاع رسانی آزاد است.

همچنین می‌دانیم که هر عمل و اقدام تروریستی نیازمند سلسله اقداماتی است، از شناسایی تا زمینه‌سازی سیاسی و اجتماعی و توجیه آن و... بخش مهمی از این سلسله اقدامات به عهدة همین ماشین عظیم سایبری بوده و به این ترتیب شبکه‌یی که رژیم شکل داده، اهداف سیاسی و جنگ روانی و تبلیغاتی رژیم را با پوشش‌های جعلی و ساختگی پیش می‌بردند و سعی می‌کردند که اثر انگشت رژیم در آنها بر جا نماند.

س: چرا رژیم در این وانفسایی که در محاصرة این همه بحران اقتصادی اجتماعی و سیاسی در داخل و خارجی قرار داره و بخصوص در شرایطی که قیام مردم ایران موجودیتش رو به خطر انداخته، با چنین صرف بودجه کلان و انرژی فوق‌العاده به دنبال راه انداختن چنین ماشین عظیمی بوده؟

ج: از قضا رژیم به علت همین بحرانهایی که موجودیتش را به خطر انداخته به این شیوه‌ها متوسل می‌شود. امیدوارم با توضیحی که در پاسخ به سؤال قبلی دادم، توانسته باشم این موضوع را روشن کنم که این دستگاه سایبری رژیم بخشی از دستگاه سرکوب رژیم در داخل و تروریسم آن در خارج کشور است. و همان طور که آماج اصلی سرکوب و تروریسم رژیم مردم ایران و مقاومت سازمان یافتة این مقاومت و نیروی محوری آن سازمان مجاهدین خلق ایران است، بی تردید هدف اصلی آن هم همین نیروست. ممکن است که دنیا تازه به وجود این ماشین یا شاید بهتر باشد بگوییم به ضرورت افشای آن تازه پی برده باشد، اما این موضوع برای مقاومت ایران از سالها پیش شناخته شده بود.

این سابقه به سالهای پایانی دهة‌ 1990 برمی‌گردد (اشاره به مقالة نیویورک تایمز)

س: این ضربه‌یی که الان به این ماشین سایبری رژیم خورده، چه نتیجه‌یی و چه تأثیری دارد؟

ج: به گزارش رسانه‌های خبری، سابقة این کارزار اهریمنی به سال 2011 برمی‌گردد، اما از نظر مقاومت ایران این کارزار و به راه افتادن این دستگاه اهریمنی از سالها پیش از آن شروع شده است. به هر حال اکنون این روش رژیم در سطح جهانی افشا شده و در معرض دید همگان قرار گرفته و با تاباندن نور به آن به میزان زیادی کارایی این ماشین را که برای کار در تاریکی و ابهام طراحی شده بود، از بین برده است. شاید اغراق نباشد که آن را با ضربه خوردن دستگاه تروریستی رژیم مقایسه کنیم. منظورم دستگیری دیپلومات تروریست رژیم در توطئة‌ بمبگذاری در گردهمایی بزرگ مقاومت ایران در پاریس است که در آن شبکه تروریستی و سبک کار رژیم که از امکانات و پوششهای دیپلوماتیک استفاده می‌کند، برملا شد.

در این جریان اخیر یک سبک کار رژیم که با آن از یک سو به تروریسم رژیم و از طرف دیگر به سیاست مماشات سوخت‌رسانی می‌کرد، لو رفت و به این ترتیب یک ضربة اساسی به رژیم وارد شد.

مقاومت ایران از سالها پیش می‌دانست و در مقاطع مختلف افشا کرده بود که مزدوران وزارت اطلاعات و نیروی قدس در خارج از کشور بخش مهمی از یک ماشین سایبری دروغ و فریب هستند که تحت پوشها و عناوین مختلف و بعضا تحت عنوان اپوزیسیون با سوء‌استفاده از نهادهای اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی و به‌راه‌انداختن صدها وبسایت به زبانهای مختلف، اهداف رژیم را پیش می برند.

هزینه های این شبکه و پرداختهای آن به شیوه‌های پیچیده و از طریق واسطه‌های غیر‌ایرانی یا دست کم خارج ایران صورت می‌گیرد تا تحریمها و محدودیتهای بین المللی را دور بزند.

در بسیاری از موارد حقوق بگیران غیر ایرانی وزارت اطلاعات و نیروی قدس با فرهنگ کاملاً غربی و با سوء استفاده از رقابتهای سیاسی یا انتخاباتی در این کشورها، خطوط دیکته شده از تهران را پیش می برند.

بنابراین آنچه امروز برملا شده، اولاً تنها نوک یک کوه یخ عظیم از دروغ و پروپاگانداست و ثانیاً اصلی آن مجاهدین و مقاومت ایران بوده و هست.

این رژیم هم‌چنان که با حربة زندان و شکنجه و اعدام تلاش می‌کرد که مقاومت ایران را از میان بردارد و مجاهدین را ریشه‌کن کند، از طریق این شبکه با پروپاگاندای گسترده و ظاهراً بی‌ارتباط با رژیم و همچنان که گفتم در بسیاری از مواقع در پوشش مخالف و اپوزیسیون تلاش می‌کرد از طریق این شبکه پوشش سیاسی و امنیتی لازم را برای وارد آوردن ضربه به مجاهدین در اشرف و لیبرتی یا اکنون در آلبانی ایجاد کند. آن موقع وقتی مقاومت ایران می‌گفت و افشا می‌کرد که هر تبلیغاتی علیه مقاومت ایران، با هر ظاهر و پوششی چه در پوشش خانواده و چه در پوشش یک خبرنگار خارجی یا یک اپوزیسیون نمای مقیم خارج، آبشخورش رژیم است، عوامل رژیم ما را متهم می‌کردند که جهان را سیاه و سفید می‌بینیم. اما اکنون این نهادهای بین‌المللی هستند که نشان داده‌اند که واقعیت از چه قرار است.

به هر حال این هم یکی دیگر از نتایج جنگ میان مردم و مقاومت ایران با رژیم پلید آخوندی است و تعادل را بیش از پیش به نفع مردم و مقاومت ایران و به زیان رژیم بر هم می‌زند.
لطفا به اشتراک بگذارید: