مجله اجتماعی، اقتصادی شماره۱۷ –۹شهریور۱۳۹۷

مجله اجتماعی، اقتصادی شماره۱۷ –۹شهریور


سلام بر همه شما عزیزان

مجله ی دیگه ای رو با هم ورق می‌زنیم.

با سپاس از همراهی و استقبالتون.

امروز با دو گزارش اقتصادی همراتون هستیم. که در زمینه واردات و قاچاقه، و نقشی که در از بین بردن تولید داخلی و فعالیت کارخونه ها دارن.

همینطور گزارشی از مشکلات مردم در مسکن مهر داریم.

اول چند خبر رو با هم میبینیم.

اخبار:

غارت و چپاول به اسم خصوصی سازی


روزنامه حکومتی جهان صنعت در گزارشی عنوان کرد : در حالی که بحران اقتصادی همه ارکان کشور را درگیر ساخته است. خبر می‌رسد که واگذاری‌های بزرگ در حال انجام است؛ واگذاری‌هایی که مساله‌دار هستند و اصول شفافیت، رقابت و مزایده در آنها چندان رعایت نشده است‌. برای مثال واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان و قبلتر آن شرکت مخابرات .

ارز دولتی اهرمی برای غارت و چپاول


نماینده مردم قم: متاسفانه با ارز دولتی حجم زیادی خر از قبرس وارد کردند، سگ وارد کردند، گل های تزئینی وارد کردند، خوراک سگ و داروی سگ های آپارتمانی وارد کردند، واقعا یک اتفاقات اینچنینی رخ داده است.

مافیای خودرو دنبال سودهای نجومی


رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو : آنچه خودروسازان برای افزایش قیمت‌ها اعلام کرده‌اند، از جمله کمبود قطعه، بهانه‌ای بیش نیست و آن‌ها خواب رشد یکباره قیمت‌ها را در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ در سر می‌پرورانند.

پراید ازچهل میلیون تومان عبورکرد


روزنامه حکومتی همدلی در گزارشی نوشت: در فروردین ماه سال گذشته پراید ۲۱ میلیون تومان بود، در روزهای گرم مرداد امسال این محصول خود را به 30 میلیون تومان رســاند و حال نیز به مرز 40 میلیون تومانی رسیده اســت.

به گفته کارشناسان این افزایش بی سابقه قیمت خودروی پراید در حالی صورت گرفته است که پراید همیشه به عنوان بی‌کیفیت ترین و ارزانترین خودروی داخلی به ارابه مرگ معروف بوده است.

مافیای خودروسازی رژیم؛ به اسم اشتغالزایی در کشور، کارآفرینی برای چینی‌ها


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ارتجاع: قطعه‌سازان داخلی یک شرکت تولیدی در کشور چین راه‌اندازی کرده‌اند و سفارشات را در آنجا تولید می‌کنند.

پروژه های عظیم دولتی بهانه ای برای دزدی و غارت


یک کارشناس در حوزه انرژی گفت : ما در کشور سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌ایم اما منطقی نبوده است مثلا در وسط کویر صنعت فولاد را که به شدت آب بر است توسعه داده‌ایم، صنعت پتروشیمی را در سطح بالا گسترش داده‌ایم حتی زنجیره ارزش را تکمیل نکردیم تا ایجاد اشتغال و ثروت کند، اگر سرمایه‌گذاری هم کردیم بسیار غیرعقلایی و غیرمنطقی بوده و عملا به جایی نرسیدیم. قسمت عمده پول‌مان را حیف و میل کردیم.

۱۹ میلیون هموطن در مکانهای نامناسبی زندگی می‌کنند


آخوندی وزیر راه و شهرسازی رژیم: اصلی‌‌‌ترین مسئله ایران وجود بدمسکنی ۱۹ میلیون نفر است، همه این ۱۹ میلیون نفر یعنی پنج میلیون خانواده ایرانی سرپناه دارند اما نمی‌‌‌‌توان آن را مسکن دانست.

پروتئین از سفره مردم محروم خارج می شود


رسانه حکومتی ایران آنلاین : گزارش‌ها از خرده‌فروشی‌ها نشان می‌دهد قیمت گوشت قرمز به کیلویی 70 هزار تومان و قیمت مرغ به هر کیلو 12 هزار تومان نزدیک شده است.

مرگ برای رفع عطش در سیستان و بلوچستان


مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی ایرانشهر: “دو نفر از زنان روستای زیردان به همراه دو کودک برای برداشت آب شرب به برکه‌ای در این منطقه می‌روند که در این حین دو کودک در گودال گرفتار می‌شوند و دو نفر از زنان نیز برای نجات دو کودک شتافتند که هر ۴ نفر به علت گل و لای بودن منطقه جان باختند”.

غارتمنابع آبی کشور


 به اعتراف معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی:۴۰۰ هزارحلقهچاه غیر مجازدرکشوروجود دارد.


کارشناسان معتقدند چاههای مزبور نابود کننده ذخیره آبهای غیر قابل جایگزین زیر زمینی می‌باشد که اکثر این چاههای غیر مجاز متعلق به سپاه پاسداران، افراد و نهادهای حکومتی است 

گزارش اول « واردات و قاچاق کالا، عامل تعطیلی کارخانه‌ها »


همین لوکوموتیو مک 24که ما درداخل کشور داریم تولید می کنیم ،اگر وارد کنیم اینرو ،مسلما این شرکت با 500نفر نیرو بیکار میشن

این حرف کیه؟ یه مدیر عامل تولید داخلی لوکوموتیو. اما بهش گوش میدن؟

 باز هم داستان واردات بی‌رویه و قاچاق کالاس؛ که البته سود بسیار زیادی برای واردکنندگانش داره. اما کالایی که کارخونه‌های زیادی در داخل کشور خودمون، تولید می‌کنن.

این عاملی شده برای از بین رفتن تولید و تعطیلی بسیاری از کارخونه‌ها.

توجهتون رو به گزارشی در مورد زنجیره تعطیلی کارخونه ها جلب می کنم.

« تعطیلی کارخانه»: واردات بی رویه کالا باعث شده بیشتر محصولات تولیدی داخل در داخل انبارهای داخلی دپو بشه ورونه بازار نشه

یک تولیده کننده داخلی :اگر اینطور بشه تا آخر برج تعطیلش میکنم چون هیچ منافعی برای مانداره که هیچ یه چیزم از جبب روش بذاریم ، الان جنس رو می خریم،نخ رو می خریم 25هزارتومان ،فردامیریم سراغ اون تولید کننده نخ میگه 30هزارتومن

یک تولیده کننده داخلی: ماصدتاکارگر داشتیم باعث شده نتونیم اینها رو نگه داریم ،باعث شده کل نیروهامون را کم بکنیم

خبرنگار :چندنفر رسیدید ؟

الان بیش از 15نفر

یک تولیده کننده داخلی:الان بیش از70٪ واحدهای تولیدی ما در این صنعت تعطیل شده اند ،متاسفانه عمده شون بخاطر ارزش افزوده وبخشنامه هاوطرح های متاسفانه بدون کارشناسی که ارائه میشه در مجموعه های مختلف ،مخصوصا وزارت صنعت ومعادن ،ما متاسفانه اگر باهمین منوال مسیر طی بشه ،چند سال آینده صنعتی بنام صنایع کوچک نداریم ودیگر نمایشگاهی هم نخواهیم داشت که بخواد صنایع خودشون را عرضه کنند

علاوه بر واردات، افزایش مستمرنرخ ارز هم کم سودش درجیب مافیای ثروت در حاکمیت آخوندی میرود کمر تولیدگران را شکسته است:

یک تولیده کننده داخلی0115 :وقتی دلار قیمتش بالامیره ،تولید را برای ما سخت میکنه ،ولی گرون میشه ،ولی اگر نوسان پایین بیاد بازم مواد اولیه گرونه میمونه

وقتی که صحبت از روند بی رویه واردات می شود حتی کارخانه های بزرگ را نیز شامل می شود که از این وضعیت متضرر می‌شوند و راهی جز تعطیلی کارخانه وجود ندارد

« تعطیلی لوکوموتیو»مدیر عامل شرکت مپنا لوکوموتیو : لوکوموتیو ،واگن وارد بشه ،یعنی هیچ ارزش افزوده ای وجود نداره ،هیچ اشتغالی صورت نمیگیره کارو ما به خارجی ها واگذار کردیم

یک نفردیگر :واردات لوکوموتیو ،واقعا خیلی لطمه میزنه به تولید ،چیزی که ما الان داریم توی این شرکت انجام میدیم

یکنفر دیگر :همین لوکوموتیو مک 24که مادرداخل کشور داریم تولید می کنیم ،اگر وارد کنیم اینرو ،مسلما این شرکت با 500نفر نیرو بیکار میشن

یکی دیگر از دلایل تعطیلی کارخانه ها فرسودگی و قدیمی ماشین آلات و تولید کهنه آن است . به طوری که رییس ارگان حکومتی خانه صنعت و معدن ایران اعتراف کرد:

«برندهای قدیمی تولید و تجارت یکی پس از دیگری به ورطه تعطیلی کشیده شده‌اند» این کار گزار رژیم اخاذیهای کلان از تولید کنندگان را عامل دیگر نابودی تولید ایران دانست و گفت: «ارایه تسهیلات با نرخ های بالایی که در کشورهای ما وجود دارد هیچ کارخانه‌ای را از خطر نابودی نجات نمی‌دهد بلکه کارخانه‌ها را بیشتر در مشکلات غرق می‌کند.»

اما آنچه که تا کنون باعث ماندگاری همین میزان از کارخانه ها شده است، ایستادگی کارگران در برابر انهدام تولید توسط رژیم آخوندی است.

در این نمونه کارگران کارخانه قند ارومیه در برابر تعطیلی کارخانه خود اعتراض می کنند. این کارخانه بر اثر واردات شکر، به ورشکستگی کشیده شد،

گزارش دوم « یکه تازی مافیای واردات نوشت افزار »


سه هفته دیگه مدرسه ها و دانشگاهها باز می‌شن و آقازاده ها و کارگزاران رژیم گوش خوابوندن تا از این نمد هم برای خودشون کلاهی از غارتگری بدوزن. در دنیای امروزی تولید وسایلی مثل خودکار، مداد، پاک کن و دیگر نوشت‌افزارها ساده ترین کاره.

 اما بازار ایران پر از کالاهای وارداتی از این نوعه.

بخصوص کالاهای بنجل چینی که میگن تولید بعضی هاش از بازیافت زباله به دست میاد. و واقعا برای بهداشت ِ بخصوص کودکان، بسیار مضره..

آیا واقعاکشورمون توان تولید پاک کن رو هم نداره؟

گزارشی رو که الان میبینیم؛گوشه ای از صنعت نابود شده نوشت افزار رو نشون می‌ده:

یکه تازی مافیای واردات نوشت افزار

خبرگزاری حکومتی میزان از قول سلیمی یکی از نمایندگان مجلس ارتجاع نوشت: «در واردات نوشت‌افزار خارجی به کشور با توجه به سود‌های کلان در این بازار یک مافیای پر قدرت شکل گرفته است». وی‌ ادامه داد: ضرورتی ندارد ارز برای اقلامی همچون پاک‌کن و مداد که تولید آن با تکنولوژی ساده‌ای امکان‌پذیر است، از کشور خارج شود.

مشاور وزیر آموزش و پرورش رژیم هم در این باره به گردش عظیم مالی درچنگ مافیای واردات نوشت افزار اعتراف کرد و گفت:

مجاوری مشاور وزیر آموزش آموزش پرورش: ما اگر بصورت خیلی بدبینانه نگاه بکنیم شاید حدود ۵-۶ هزار میلیاردتومان گردش مالی در بحث نوشت افزار ما وجود داره وقتی با تولید کنندگان صحبت می‌کنیم با توجه به همه ظرفیتی که دارند بین ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت تولیدشان به کار مشغولند متاسفانه طی چند سال گذشته که بحث واردات زیاد شد بسیاری از کارخانه‌ها باعث شدند که بسیاری از کارکنانشان را از کار برکنار بکنند

بر اساس آمار و ارقام کارشناسان رژیم اگر صنعت لوازم التحریر با تمام ظرفیت کار کند حد اقل 50 هزار کارگر به کار خواهد گرفت.

برآورد ما اینه که با فروش نوشت افزار ایرانی می‌تونیم حداقل ۵۰ هزار شغل ایجاد کنیم

البته کارخانه‌های تولید نوشت‌افزار با ظرفیت بسیار پایین‌تر کار می‌کنند،

در حوزه‌ی بازار چون شما تعدیل بازار هم انجام میدید آمار شما هم همین رو می‌گیه، ما از این بازار ۶هزار میلیارد ۳۰ درصد تا ۴۰ درصد خوشیبنانه تولید کننده داخلی مون داره؟

ایزدخواه: این عدد عدد خوشبینانه‌ایه

مجری: واقعیت داره یا کمتره فکر می‌کنید؟

ایزد خواه : نه همین عدده حدود ۳۰ درصده عددی که ما داریم بین ۲۰ تا ۳۰ درصده تولید تو این حوزه توسط تولیدکننده‌های داخلی انجام می‌شه ولی بخش خیلی مهمی از این واردات می‌شه

اصلی‌ترین دلیل برای کم بودن تولید نوشت‌افزار در ایران، واردات بی رویه و قاچاق کالاست که همه جا را در نوردیده است، آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۱۲ ماهه سال ۹۶ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از هزار و ۷۶۳ تن مداد تراش و تیغه‌ی آن وارد کشور شده است. (منبع خبرگزاری میزان ۲۲ خرداد ۱۳۹۷

واقعا سؤال اینجاست که یک کشور توان تولید مداد تراش را هم ندارد؟ البته که جواب این سؤال مثبت است اما مهره‌ها و سردمداران این رژیم معتاد واردات و قاچاق کالا هستند و به هیچ وجه حاضر نیستند از آن دست بکشند.

همین کارشناسان رژیم هم مجبور می‌شوند اعتراف کنند که این واردات و قاچاق است تار و پود اقتصاد ایران را در نوردیده و نابود کرده است:

ببینید مشکلشون چیه این تولیدکننده‌ها

مجاوری: مشکلشون اینه که واردات بی‌رویه اومد واردات قاچاق اومد  

آنچه برای رژیم مهم است، چپاول و غارتگری در هر زمینه‌ای و هر شکلی که امکان دارد، بنجل‌ترین اجناس را وارد می‌کند و آنچه برایش اهمیت ندارد، سلامت و زندگی مردم است

تایم کد 0213 : بسیاری از نوشت افزار که با کیفیت پایین و قاچاق وارد می‌شه اینا برا سلامتی مضرن و تو خیلی از کشورا قابل فروش نیستنداینا خیلی هاشون از زباله‌های بازیافتی درست شدن

گزارش سوم « مسکن خالی از مهر»


هزینه ساخت مدرسه ، بیمارستان ، جاده و خیابون با ساکنین مسکن مهره یا دولت؟

این سئوال یکی از ساکنین این مجموعه های مسکونیه.

سوال مردمی که جاده ندارن؛ امکانات درمانی ندارن؛ مدرسه ندارن؛ سیلاب زندگیشون رو به منجلاب تبدیل میکنه؛ از آب نوشیدنی سالم محرومند ؛آبشون پر آهکه. البته پول ساخت همه اینها رو هم پیشاپیش پرداخت کردن.

 یه گزارش ببینید

مسکن خالی از مهر  


۸۰بلوکه و۱۶۰۰ واحد میشه.............. ما هیچ امکاناتی دراین شهرک نداریم ازلحاظ مدرسه و درمانگاه وعرضم به حضورت خدمات رفاهی شهرداری هیچ امکانات به مانمیده .

یکی ازلحاظ امکانات رفاهی نداریم مدرسه نداریم مسجد نداریم شهرداری میگه آس پ به ما تحویل  نداده گردن شورای شهر میندازه شورای شهرگردن راه وشهرسازی میندازه واون گردن استاندارمینداره معلوم نیست اینجا چی به چیه .

در حالی مردم از نداشتن مدرسه فریادشان بلند است که رژیم آخوندی از مردم بابت ساخت یک دبستان برای هر مجموعه ۲۰۰ واحدی یا هر هزار نفر در مسکن مهر از مردم پول گرفته است. با اینهمه آنقدر از پول مردم در مسکن مهر غارت شده که روز 21 مرداد

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش رژیم از کمبود ۲۵هزار کلاس درس در مسکن مهر خبر داد. با اینهمه شکایات مردم توسط ارگانهای رژیم پاسکاری می شود:

یک خانم: به شهرداری می گیم پاس میده به مسکن وشهر سازی به مسکن وشهر سازی می گی پاسش می ده به ازگان دیکه هر ارگانی مارا پاس میده به ارگان دیگه ای اینجا کسی به کسی جواب نمیده یا حتی بیایند رسیدگی کنند من الان یک سال است اینجا هستم حتی یکی نیامده بگه که مشکلاتتان که صحبت شده صحت داره یا نداره

آب و برق نیز از مشکلات جدی ساکنان مسکن مهر است.

به لحاظ آب شرب وضعیت چگونه است ؟

آب شربمان اصلا مناسب نیست مستقیما از چاه می زنند بالا معلوم نیست که اصلا سالم است سالم نیست

متصل به شبکه شهر نیستید ؟ انبوهی هم آهک دارد ولی تا کنون چندین بار است که تماس گرفتیم ولی اقدامی نکردند

به کجاها مراجعه کردید برای حل مشکلتان ؟

به اداره آب رفیتم به اداره برق رفتیم برای مشکل برق برای روشنایی به هم جا رفتمی ولی کسی جوابی بما نداده

واما نمونه دیگری از زیرپاگذاشتن تعهدات رژیم آخوندی به مردم شهرکهای مسکن مهر که صدها هزار تومان هم پول از آنها اخاذی کرده، جمع آوری زباله توسط شهرداریها و انجام ندادن حداقلهای رفاهی این شهرکهاست. نگاهی به شهرک به اصطلاح مسکن مهر خانی آباد بیندازیم و ببینیم مردم چی می گند

همانطورکه می بینید تعدادزیادی واحدمسکونی توی این کوچه قرارگرفته اما تنها یک سطل زباله آنهم درانتهای کوچه قرارداده ..

میگن ماشین های شهرداری نمیتونه توجاده خاکی بیاد بابااینجا چندهزارنفر دارند زندگی میکنند ماشین ها ی سواری میان چطوریه که ماشین های زباله جمع کن به خاکی بیاد

از هرساختمونی ۳۰۰ تا۴۰۰ تومن پول می گیرند

هفتاد هفتادوپنج درصد مردم اینجا ساکن هستند وهنوز خبری از آسفالت نیست.

توزمستون اینجا مثل یک باطلاق میشه یک برف وبارون که میاد مثل باطلاقه ...

کی قول دادند آسفات کنند .... اردیبهشت .

گردوخاک بادبلندمیشه همه جا گردوخاک میشه

وقتی هواخشکه خاک باید بخوریم وقتی هم خیسه باید گل بخوریم ..... پرخاک وپشه مردم .. ماهی گزارش کردیم شب زنگ زدیم گفتند امروز فردا هیچ کاراقدام نکردند

شهرداری تهران که اینقدر در اخاذی از مردم محروم این مناطق فعال است ولی کاری برایشان انجام نمی‌دهد در مقابل دست بسیار بازی برای چپاول پولهای مردم دارد.

مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایسنا، از «گم شدن» ۲۰ هزار میلیارد تومان از بودجه شهرداری تهران در طول سال‌های ۸۴ تا ۹۶ خبر داد البته اسم مستعاردزدی وچپاول در رژیم آخوندی گم شدن است

سایت جماران متعلق به حسن خمینیه.

اعترافی رو از یک کارشناس حکومتی درباره تموم شدن کار این رژیم آورده که میگه:

 «اگر الآن با مردم ِ ضعیف صحبت کنید، خیلی امیدوار هستند. با راننده‌ای صحبت می‌کردم؛ فکر می‌کرد به‌زودی کار تمام است. ‌گفتم یعنی تا عید کار تمام است؟ می‌گفت نه بابا زودتر».

این کارشناس رژیم ناامیدی خودش رو از وضعیت رژیم و روحیه بالای مردم اینطوری بیان میکنه:

«هر چه جلوتر می‌آییم، طیف‌های شبیه به من و شما ناامید می‌شوند اما آن طیف ِ فرودست ِ نادیده‌‌گرفته‌‌شده، امیدوار می‌شود. هر چه شود انگار برایش از وضع موجود بهتر است»

بنظر میرسه که همه باندهای حکومت پیامی رو که باید، از اعتراضات و قیام مردم گرفتن.

پس آینده بسیار روشنه. ماهم از شما خداحافظی میکنیم.

پیروز باشید

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: