در خاطره روزها ۱۱ شهریور ۱۳۹۷- ۲ سپتامبر


در خاطره روزها ۱۱ شهریور ۱۳۹۷


[caption id="attachment_153791" align="alignleft" width="250"]تسلیم ژاپن و پایان جنگ جهانی دوم تسلیم ژاپن و پایان جنگ جهانی دوم[/caption]

۱۱ شهریور-۲ سپتامبر «۱۹۴۵ میلادی» تسلیم ژاپن و پایان جنگ جهانی دوم


پس از آن که آمریکا دو بمب هسته‌‏ای بر روی هیروشیما و ناکازاکی فرو ریخت و واحدهای آلمانی نیز در اروپا تسلیم شدند، ژاپن نیز خود را تسلیم متفقین کرد و جنگ در آسیا که از ژوئیه 1937 آغاز شده بود پس از هشت سال پایان یافت.





[caption id="attachment_153792" align="alignleft" width="250"]روز استقلال ویتنام روز استقلال ویتنام[/caption]

۱۱ شهریور-۲ سپتامبر «۱۹۴۵ میلادی» روز استقلال ویتنام


هزاران نفر در میدان با دین (Bah Dinh) در هانوی گرد آمدند تا بیانیه‌ی استقلال را که توسط نخستین رییس‌جمهور ویتنام، هوشی‌مین قرائت شد بشنوند. این بیانیه رسما استقلال و آزادی ویتنام را از یوغ صدسال استعمار فرانسه اعلام می‌کرد. هرسال در همین روز مردم ویتنام این مناسبت را جشن می‌گیرند.





[caption id="attachment_153793" align="alignleft" width="250"]تاریخچة دو «ماراتن» تاریخچة دو «ماراتن»[/caption]

۱۱ شهریور-۲ سپتامبر «۴۹۰ قبل از میلاد» تاریخچة دو «ماراتن» 


فیلیپیدس میهن‌دوست آتنی، پس از اطلاع از پیاده شدن نیروی دریابُرد ایران در «آتیکا» و دشت ماراتن ۲۴۰ کیلومتر فاصله آتن تا اسپارت را در دو شبانه‌روز دوید تا از سران اسپارت بخواهد نیروی کمکی به آتن بفرستند. وی در این روز به اسپارت رسید و درخواست خود را مطرح ساخت.





[caption id="attachment_153794" align="alignleft" width="250"]درگذشت هو شی مین درگذشت هو شی مین[/caption]

۱۱ شهریور-۲ سپتامبر «۱۹۶۹ میلادی» درگذشت هو شی مین


هوشی مین رهبر کمونیست ویتنام از ۱۹۴۵ تا ۱۹۶۹، اولین رئیس‌جمهور جمهوری دموکراتیک ویتنام است. از 15سالگی همکاری زیرزمینی با مبارزین جوان دانشگاه‌ها را آغازکرد. پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی و شکست جنبش‌های وطن‌پرستانه به فرانسه رفت. او با بنیانگذاری حزب‌کمونیست ویتنام با فرانسه و سپس آمریکا جنگید و بر هردو پیروزشد.





[caption id="attachment_153795" align="alignleft" width="250"]زادروز فردریک سودی زادروز فردریک سودی[/caption]

۱۱ شهریور-۲ سپتامبر «۱۸۷۷ میلادی» زادروز فردریک سودی


شیمیدان انگلیسی که وجود ایزوتوپ عناصر رادیواکتیو معینی را اثبات‌کرد. او در سال 1921 جایزه نوبل شیمی را دریافت کرد و همان سال عضو کمیته بین المللی توزیع اتمی شد. یک دهانه‌کوچک در سمت چپ ماه و همچنین یک ماده معدنی رادیواکتیویته دارای اورانیوم، به نام او Soddyite اسم‌گذاری شد.







لطفا به اشتراک بگذارید: