در خاطره روزها ۱۳ شهریور ۱۳۹۷- ۴ سپتامبر


در خاطره روزها ۱۳ شهریور ۱۳۹۷


[caption id="attachment_154568" align="alignleft" width="250"]تظاهرات علیه گران شدن بلیت اتوبوس تظاهرات علیه گران شدن بلیت اتوبوس[/caption]

۱۳ شهریور«۱۳۴۶خورشیدی»۴شپتامبر تظاهرات علیه گران شدن بلیت اتوبوس


در این روز خیابانهای تهران شاهد تظاهرات خشمگینانة مردم و دانشجویان «دانشگاه تهران» به‌علت افزایش بهای بلیت اتوبوسها بود. این تظاهرات یک قدرتنمایی از طرف جنبشهای انقلابی در برابر رژیم شاه بود و او را مجبور کرد تا مصوبة گرانی بلیت اتوبوس را لغو کند.





[caption id="attachment_154569" align="alignleft" width="250"]درگذشت پروفسور محسن هشترودی درگذشت پروفسور محسن هشترودی[/caption]

۱۳ شهریور«۱۳۵۵خورشیدی»۴شپتامبر درگذشت پروفسور محسن هشترودی


پرفسور «محسن هشترودی» ریاضیدان، شاعر، فیلسوف، و دانشمند نامدار ایرانی در مدرسه دارالفنون در تهران تحصیل، و مدرک دکترای خود را در ریاضیات از دانشگاه سوربن فرانسه دریافت کرد. در ۳۴ سالگی به سمت استادی رسید و به خاطر کارهای علمی‌اش به دریافت بیش از یکصد مدال علمی نائل آمد.





[caption id="attachment_154570" align="alignleft" width="250"]در گذشت ژرژ سیمنون در گذشت ژرژ سیمنون[/caption]

۱۳ شهریور-۴ سپتامبر «۱۹۸۹ میلادی» در گذشت ژرژ سیمنون


«ژرژ سیمنون» نویسندة فرانسوی که داستانهایش به ۵۱ زبان ترجمه شده و تا سال ۲۰۰۰ تیراژی برابر ۵۰۰ میلیون نسخه داشتند در ۸۶ سالگی درگذشت. وی که بیش از ۲۲۰ داستان نوشته است میگفت: هر داستان باید درسی بیاموزد که راهنمای مردم قرار گیرد وگرنه کاری عبث است.





[caption id="attachment_154571" align="alignleft" width="250"]نخستین برنامة خبری زنده نخستین برنامة خبری زنده[/caption]

۱۳ شهریور-۴ سپتامبر «۱۹۵۱ میلادی» نخستین برنامة خبری زنده


در این روز نخستین برنامه خبری تلویزیونی بین قاره ای به صورت زنده پخش شد. این گزارش خبری از کنفرانس مربوط به امضای قرارداد صلح با «ژاپن» تهیه شده بود که در شهر «سانفرانسیسکو» برپا شده و بطور زنده در سراسر ایالات متحده پخش شد.





[caption id="attachment_154572" align="alignleft" width="250"]زادروز ریچارد رایت زادروز ریچارد رایت[/caption]

۱۳ شهریور-۴ سپتامبر «۱۹۰۸ میلادی» زادروز ریچارد رایت


«ریچارد رایت» نویسنده سیاهپوست آمریکایی ۵۲ سال عمرکرد و نویسنده داستانهای کوتاه، رمان‌ و شعر بود. وی که کار نویسندگی را از روزنامه‌نگاری آغازکرد، مدتها نویسنده و سردبیر نشریات حزب کمونیست آمریکا بود.
بسیاری از آثار او مربوط به موضوعات نژادی است و به جنبش حقوق مدنی سیاهپوستان آمریکایی کمک بسیاری کرد.







لطفا به اشتراک بگذارید: