معنای دفاع از خامنه‌ای در خبرگان – ۱۳شهریور۱۳۹۷

معنای دفاع از خامنه‌ای در خبرگان – ۱۳شهریور۱۳۹۷


گزارش و گفتگو با میثم ناهید


آخوند احمد جنتی رئیس مجلس خبرگان ارتجاع امروز تصریح کرد: « مسئله ای که الان گرفتارش هستیم این است که نابسامانی هایی که در مملکت است را به پای رهبری می گذارند؛ انگار که فعال مایشا در همه امور اقتصادی و اجتماعی و سیاسی رهبری است و مجلس و دولت بیکاره هستند. باید مراقب باشیم که این نقشه شوم دشمن است».

اشارة‌ جنتی به فضای کنونی نظام است که مهره‌های نظام از حاشیه و حتی از درون نظام، خامنه‌ای را به عنوان اولین مسئول این وضعیت می‌دانند و بر ضرورت حسابرسی از او توسط خبرگان تأکید می‌کنند. توجهتون رو به گزارشی در این باره جلب می‌کنم:

آخوند جنتی که در پنجمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان سخن می‌گفت با اشاره به وضعیت انفجاری جامعه که آن را آسیبهای اجتماعی می‌نامید، متقابلا برخورد با آسیبهای اجتماعی را کار مجلس و دولت دانست و گفت: «باید با آسیب های اجتماعی برخورد شود... این کار را چه کسی باید انجام دهد؟ معلوم است که وظیفه قوای اجرایی در کشور است. این کار نمایندگان مردم و قوای اجرایی است. رهبری هم مرتب دارند در این زمینه رهنمود می دهند و مسائل را پیگیری می کنند».

جنتی در حالی فعال مایشاء بودن ولی فقیه را منکر می‌شود که در قانون اساسی رژیم تصریح شده « قوای حاکم در جمهوری اسلامی ایران عبارتند از:قوه مقننه‌، قوه مجریه و قوه قضائیه که زیر نظر ولایت مطلقه امر وامامت امت» است.

شرایطی که موجب شده جنتی منکر این واقعیتها شود، از یک سو شدت اعتراضات اجتماعی است که جنتی با عباراتی نظیر « مردم ناراضی هستند و حق دارند که ناراضی باشند» و «خون مردم را در شیشه کرده‌اند به آن اذعان می‌کند. از سوی دیگر شرایط انفجاری جامعه و استمرار قیام موجب وحشت شدید مهره‌ها و ایادی رژیم شده و زبانها از حاشیه و از درون نظام علیه ولی فقیه و اختیارات مطلق او که نظام را به این نقطه رسانده، تیز و دراز شده است:

کروبی روز 11شهریور طی نامه‌یی به اعضای خبرگان ارتجاع، ضمن افشای صحنه‌سازیهای رفسنجانی و خامنه‌ای برای نشاندن خامنه‌ای بر کرسی ولایت فقیه نوشت: «خبرگان اگر خبرگان باشد باید از نتایج سیاست‌های راهبردی رهبر در سه دهه گذشته که کشور را به اینجا رسانده پرسش کند».

در 23مرداد ماه گذشته نیز آخوند سید علی محمد دستغیب که از او به عنوان مرجع و آیت‌الله العظمی نام می‌برند، در آستانة اجلاس خبرگان بیانیه‌یی منتشر کرد و در آن « شرایط سیاسی ـ اقتصادی خاص کشور» را به اعضای خبرگان گوشزد کرد.

دستغیب که عضو سابق مجلس خبرگان ارتجاع و از مخالفان کنونی خامنه‌ای است، نوشت:‌ «خبرگان رهبری وظیفه دارند در اجلاسیه پیشِ رو بر‌خلاف روند تکراری جلسات گذشته مطالبات مردم در زمینه‌های مختلف را از رهبری مطرح نمایند و ایشان نیز پاسخ روشن و دقیق خواهند داد».

عماد افروغ از اعضای سابق مجلس ارتجاع نیز در روزنامة ایران ارگان دولت روحانی نوشت که اگر قرار باشد ولایت ایدئولوژیک فقیه مبنا قرار گیرد، در مجلس خبرگان هم باید یک تحول ساختاری صورت بگیرد. وی تصریح کرد:‌ « ساختار ما قفل کرده است. باید این قفل را بشکنیم، باید انبساط حاصل بشود. بالاترین شرط انبساط هم تحول در مجلس خبرگان است».

به نظر می‌رسد که منظور از انبساط در ساختار، پخش و تقسیم اختیارات ولی فقیه به شیوه‌های مختلف از جمله با شورایی کردن ولایت فقیه است که اخیراً شماری از مهره‌های رژیم نیز روی آن دست گذاشته‌اند.

امروز هم در جلسة علنی مجلس ارتجاع یکی از اعضا به نام پروانه سلحشوری با ابراز وحشت از وضعیت به شدت وخیم و بحرانی کنونی که هیچ کس پاسخگوی‌آن نیست، گفت:

« می‌خواستم از نهادهای نظامی و شبه نظامی و حضور همه جانبه آنها در امور کشور انتقاد کنم، ولی مگر می شود به گروهی که سه گانه قدرت، ثروت و نیروی نظامی را با هم دارند، اعتراض کرد، می خواستم از فقر، گرانی، بیکاری و درد مردم بگویم، اما دیدم چه بگویم که آنقدر دولت آشکار و پنهان وجود دارد که نمی دانیم چه کسی مسئول اقتصاد است».

سلحشوری سپس خود خامنه‌ای را مخاطب قرار داد و با اشاره به بحران در جمهوریت و اسلامیت نظام از او خواست به تغییرات در این حوزه‌ها کمک کند.

معنای دفاع از خامنه‌ای در خبرگان - گفتگو با میثم ناهید


این روزها شاهد هستیم که اخبار مربوط به خامنه‌ای در رسانه‌های رژیم زیاد شده و تحت عناوین مختلف در مورد نقش او در وضعیت کنونی رژیم اظهارنظر می‌کنند. آیا این پدیدة جدیدی‌ست؟ این پرسشی‌ست که در گفتگوی امروزمون از میثم ناهید خواهیم کرد.

س: آیا این پدیده جدید است؟

س: پس پدیده جدید اینست که هر دو طرف طیف درباره این صحبت می‌کنند که خامنه‌ای مقصر همه نابسامانی‌ها هست یا نیست؟

س: خب روحانی یا کروبی و قدیانی و ... مگه می‌خوان رکن رکین نظام ضربه بخورد؟

س: پس چرا اصلا ضربه را وارد می‌کنند و فلش را روی ولایت‌فقیه می‌‌برند؟

 
لطفا به اشتراک بگذارید: