در خاطره روزها ۱۴ شهریور ۱۳۹۷- ۵ سپتامبر


در خاطره روزها ۱۴ شهریور ۱۳۹۷


[caption id="attachment_154993" align="alignleft" width="250"]افتتاح طولانیترین تونل افتتاح طولانیترین تونل[/caption]

۱۴ شهریور-۵ سپتامبر «۱۹۸۰ میلادی» افتتاح طولانیترین تونل


در سوییس تونلی در میان رشته‌کوه‌های آلپ افتتاح شد که ساخت آن ۱۷ سال به طول انجامید. تونل گوتهارد (Gotthard) با ۵۷ کیلومتر طول، طولانی‌ترین تونل قطار جهان است. علاوه بر این، این تونل در فاصله‌ی ۲۳۰۰ متری زیر این رشته‌کوه قرار دارد و با این حساب عمیق‌ترین تونل جهان هم هست.





[caption id="attachment_154995" align="alignleft" width="250"]درگذشت اگوست کنت درگذشت اگوست کنت[/caption]

۱۴ شهریور-۵ سپتامبر «۱۸۵۷ میلادی» درگذشت اگوست کنت


«اگوست کنت» فیلسوف معروف و پوزیتیویست فرانسوی در ۵۹ سالگی درگذشت. وی معتقد بود هرگونه اطلاعاتی، باید با حواس بشر محک بخورد تا حقیقتش اثبات شود.. «اگوست کنت» ۶ جلد کتاب در زمینه «پوزیتیویسم» و کتابهایی در زمینة «هندسة تحلیلی» و علم «نجوم» نوشت.





[caption id="attachment_154996" align="alignleft" width="250"]در گذشت موتزارت در گذشت موتزارت[/caption]

۱۴ شهریور-۵ سپتامبر «۱۷۹۱ میلادی» در گذشت موتزارت


«ولفگانگ آمادئوس موتزارت» موسیقیدان وآهنگساز بزرگ اطریشی در ۳۵ سالگی درگذشت. او که پدرش نیزموسیقیدان وآهنگساز بود از کودکی موسیقی را نزد پدر آموخت و بیش از ۶۰۰قطعه موسیقی برای اپرا و آهنگهای دیگرساخت. ازاپراهای معروف او «عروسی فیگاور» و «فلوت سحر آمیز» را میتوان نام برد.





[caption id="attachment_154997" align="alignleft" width="250"]زادروز یوهان کریستیان باخ زادروز یوهان کریستیان باخ[/caption]

۱۴ شهریور-۵ سپتامبر «۱۷۳۵ میلادی» زادروز یوهان کریستیان باخ


آهنگساز آلمانی دوره کلاسیک و یازدهمین و آخرین پسر یوهان سباستیان باخ بود. به این دلیل که وی بیشتر عمر خود را در لندن سپری کرده‌است او را «باخِ لندن» یا «باخِ انگلیسی» نیز می‌نامند. وی تأثیر بسزایی بر شکل‌گیری موسیقی دوره کلاسیک داشته‌است.





[caption id="attachment_154998" align="alignleft" width="250"]۱۳ هزار خانه در آتش سوخت ۱۳ هزار خانه در آتش سوخت[/caption]

۱۴ شهریور-۵ سپتامبر «۱۶۶۶ میلادی» ۱۳ هزار خانه در آتش سوخت


پایان آتش‌‌ سوزی سه روزه «لندن» که از یک نانوایی آغاز شده بود و یکی از بزرگترین رویدادهای از این دست درطول تاریخ است. در این آتشسوزی ۱۳هزار و ۲۰۰خانه، ۸۶ کلیسا از جمله کلیسای جامع سنت پل و بسیاری از ساختمانهای اداری خاکستر شد. اما تنها 6نفر درگذشتند.

لطفا به اشتراک بگذارید: