بیانیه سی و هفتمین سالگرد تاسیس شورای ملی مقاومت ایران

بیانیه سی و هفتمین سالگرد تاسیس شورای ملی مقاومت ایران


بیانیة سی و هفتمین سالگرد تأسیس


شورای ملی مقاومت ایران


 

همزمان با گسترش قیامها و جنبشهای اجتماعی، که در دیماه سال پیش جامعه ایران را وارد دوران نوینی کرد، شورای ملی مقاومت ایران به سی و هشتمین سال حیات خود قدم گذاشت.

برای جنبش مقاومت سازمانیافته جای بسی افتخار است که در صد و دوازدهمین سالگرد انقلاب مشروطه، انقلابی که علیه استبداد و ستم و برای برقراری قانون و عدالت بود، وفادار به میراث گرانبهای آن انقلاب، هم‌چنان پرچم استقلال و دموکراسی را با مرزبندی با شاه و شیخ در دست دارد. راهی که مشروطه خواهان در مبارزه با استبداد مطلقه آغاز کردند، به علت توطئه ها و کارشکنیهای استعمار (انگلیس و روسیه) و ارتجاع داخلی (شیخ فضل الله نوری، سلف خمینی)، در همان مراحل اول متوقف شد و از بطن همین توطئه ها بود که استعمار انگلیس دیکتاتوری رضا خان قزاق را پس از کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ به کرسی سلطنت نشاند و سپس در سال ۱۳۱۲ (۱۹۳۳) قرارداد نفت را از طریق او به مدت ۳۲ سال دیگر تمدید کرد. تا اینکه پس از دو دهه، نهضت ملی کردن صنعت نفت به رهبری دکتر محمد مصدق دستاوردهای انقلاب مشروطه را احیا کرد.

 

شورای ملی مقاومت ایران بر خود می بالد که در شصت و ششمین سالگرد قیام تاریخی مردم ایران در روز ۳۰ تیر سال۱۳۳۱ علیه توطئة استعمار (انگلیس و آمریکا) و ارتجاع داخلی (دربار سلطنتی و آخوندهای مرتجع) که دولت ملی- دموکراتیک دکتر محمد مصدق را به قدرت بازگرداند، هم‌چنان ثابت قدم بر استقلال و آزادی پافشاری می کند.

 این درست است که جنبش ملی کردن صنعت نفت با کودتای ننگین ۲۸مرداد سال ۱۳۳۲ ناکام ماند، و این هم واضح است که خمینی با سرقت رهبری انقلاب ضد سلطنتی در خلأ ناشی از سالها دیکتاتوری و اعدام و اسارت پیشتازان انقلاب و با خیانتی آشکار در تبدیل مجلس مؤسسان ملی به خبرگان، ولایت فقیه و استبداد مذهبی را تحمیل کرد؛ اما مبارزه مردم ایران در مسیری پرفراز و نشیب ادامه یافت و در یک شرایط بحرانی و در میان آتش و خون، شورای ملی مقاومت ایران در ۳۰ تیر۱۳۶۰ به ابتکار مسعود رجوی پایه گذاری شد.

بدین ترتیبراهی که با انقلاب مشروطه آغاز شده بود و با نهضت ملی شدن صنعت نفت ادامه پیدا کرد، با یک جهش تکامی در پیکار بی امان آگاهترین و فداکارترین زنان و مردان ایران زمین جریان یافت. این رزم سترگ به رغم فراز و نشیبها و همة رنجها و سختیها هم چنان ادامه دارد.

 

 از ۳۰ خرداد سال ۱۳۶۰، که جنبش مقاومت سازمانیافته برای سرنگونی استبداد مذهبی قیام کرد، تا قیام ۳۰ خرداد سال ۱۳۸۸ و متعاقب آن قیام ۶ دی سال ۱۳۸۸(روز عاشورا) و از آن روز تا قیامهای دی ماه ۱۳۹۶ و جنبشها و خیزشهای پس از آن، خلق ما به رغم هزینه های سنگین، توانسته است رژیم ولایت فقیه را در مسیر استیصال و نابودی سوق دهد.

 این خیزشها و قیامها نشان می دهد که راهی که جنبش مقاومت از ۳۰ خرداد سال ۱۳۶۰ آغاز کرده و تأکید مقاومت بر تضاد اصلی جامعه، یعنی تضاد بین مردم با رژیم حاکم و ضرورت قیام و سرنگونی استبداد دینی برای احراز حاکمیت مردم، درست و دقیق و یگانه طریق مبارزه برای آزادی بوده است.

فوران قیامها در دیماه ۱۳۹۶، انباشت و بروز انفجاری مجموعه یی بود که تضاد اصلی جامعه را تشکیل می دهد.

قیامهای سراسری بر بستر بحران و شرایط انقلابی شکل گرفت و در۱۴۲ شهر در سراسر ایران، شمال تا جنوب و از غرب تا شرق کشور با شرکت رنگین کمان جامعه ایران طی ده روز چنان لرزه ای بر بنیاد ولایت خامنه ای انداخت که با هیچ تدبیر و ابزاری قابل بازسازی نبود و با گذار از این قیام شرایط جامعه به کلی دگرگون شد. دیگر نه وضعیت مردم و نه موقعیت حکومت به شرایط قبل از قیام بر نمی گردد. در چنین شرایطی، مناسبات قدرتهای جهانی و منطقه ای با رژیم حاکم برایران نیز به شکل قبل باز نخواهد گشت.

 

قیامها و تداوم آنها و تحولاتی که پس از آن در صحنه سیاسی رخ داد، هم پوچی امکان اصلاح از درون حاکمیت را برملا کرد و هم خدعه های ترس آفرین «سوریه ای شدن»، «جنگ داخلی» و «تجزیه ایران» را بی اعتبارساخت. حقیقت این است که مانورهای مذکور، که طی سالهای گذشته در ایران رایج شده بود، به وسیله نهادهای گفتمانساز ولایت خامنه ای ساخته و پرداخته شده بودند و هدفی جز منحرف کردن مبارزه برای سرنگونی رژیم و به سرانجام رساندن انقلاب دموکراتیک مردم ایران نداشتند. هم از این روست که دستاوردهای قیامهای سترگ دی ماه 1396 بر تارک مبارزه خلق ما برای رهایی می درخشد و نشان می دهد که جانفشانیها و فداکاریهای زنان و مردان ایران زمین در ۱۱۲ سال گذشته بی نتیجه نبوده است.

شورای ملی مقاومت ایران در آغاز سی و هشتمین سال حیات خود وظیفه خود می داند که یاد و خاطرة همة زنان و مردانی را که در بیش از یک قرن گذشته، در راه پیکار پرشکوه برای آزادی، استقلال، دموکراسی و عدالت به شهادت رسیدند، به خصوص خاطرة شهیدان قیامهای اخیر و بیش از سی هزار شهید سرفراز قتل عام زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ را که به خمینی جلاد «نه» گفتند و با نثار خونهای پاکشان پرچم «مقاومت به هرقیمت برای سرنگونی ولایت فقیه» را در اهتزار نگه داشتند، گرامی بدارد.

 

 شورا به مقاومت دلیرانه زندانیان سیاسی، به ویژه زندانیانی که با اعتصاب غذا و خطرپذیری و تهاجم به دشمن در کانون اقتدار ضد انسانی‌اش، پرچم ایستادگی را شجاعانه برافراشته نگهداشته اند، درود می فرستد و همبستگی خود را با تمامی خانواده های شهیدان و زندانیان سیاسی که در راه و رسم آزادیخواهی فرزندان رشیدشان هستند، اعلام می کند.

شورای ملی مقاومت، هم چون گذشته با تمام توان از مبارزات و خیزشهای مردمی، جنبشهای خاموشی ناپذیر و مستمر کارگران، معلمان، کشاورزان، پرستاران، بازاریان و کسبه، جوانان و حرکتهای حق طلبانة ملیتها و مردم به پاخاسته در مناطق مختلف میهنمان، که در چارگوشة ایران درفش مبارزه برای سرنگونی استبداد دینی و تحقق استقلال و آزادی و نفی هرگونه تبعیض جنسی، ملی و مذهبی را، با قبول همة مخاطرات و هزینه های آن، برافراشته نگهداشته اند؛ حمایت کرده و برای رساندن صدای این جنبشها به گوش عموم مردم ایران و جهان کوشیده است.

 

 شورا در مقدمة بیانیة سال ۱۳۹۷ خود پیرامون تلاشهای رژیم برای درهم شکستن مقاومت سازمانیافته اعلام کرد: «خامنه ای با تمام امکانات داخلی، منطقه یی و جهانی خود کوشید تا با ضربه زدن به مقاومت سازمانیافته، تهدید اصلی سرنگونی ولایتش را خنثی کند. او و ایادی ریز و درشتش با توطئه های گوناگون کوشش کردند تا به خیال خام خود، مقاومت را از روی نقشه سیاسی ایران پاک کنند. تلاش برای ایجاد تزلزل در صفوف شورا، توطئه های پی در پی علیه رزمندگان مجاهد خلق در لیبرتی، بسیج عوامل اطلاعات به عنوان خانواده ها و گسترش گفتمان سازیهای بی شرمانه از طریق ایجاد سایتهای اینترنتی و ساختن فیلمهای قلابی، با سیلابی از اکاذیب دیوانه وار، ازجمله ابزارهای رژیم برای نابودی مقاومت سازمانیافته بود».

کشف شبکة تروریستی رژیم در بلژیک که برای عملیات تروریستی در گردهمآیی بزرگ مقاومت سامان یافته و در آستانه عمل بودند، صحت گفته ما را یک بار دیگر ثابت کرد.

 

شورای ملی مقاومت از تلاشهای بی وقفة خانم مریم رجوی، رئیس جمهور برگزیدة شورا، در افشا و محکومیت بین المللی جنایات سرکوبگرانه و موج اعدامها و شکنجه زندانیان، در حمایت کامل از قیام مردم ایران برای سرنگونی رژیم و در رویارویی با بنیادگرایی و تروریسم برخاسته از خلافت خمینی و خامنه ای و همبستگی با ملتهای رنج دیده از این پدیدة شوم قدردانی می کند. این فعالیتها، به گونه یی درخشان درگردهمایی بزرگ 9تیرماه امسال، موقعیت سیاسی، اجتماعی و بین المللی جنبش مقاومت و آلترناتیو دموکراتیک را در شرایط حساس و پرتحول ایران و منطقه و جهان، بارز کرد.

در سال گذشته قطب بندی سیاسی بین جنبش مقاومت و استبداد دینی در زمینة سیاسی و اجتماعی مسیر تکاملی خود را طی کرد و راه حل مقاومت ایران که متکی بر مردم ایران و رزمندگان آزادی است، خود را هرچه بیشتر در جنبشها و خیزشهای اجتماعی، به ویژه در قیام دی ماه 96 نشان داد.

اما در یکسال گذشته زندگی مردم ایران هر روز به فلاکت بیشتر کشیده شد. بحران اقتصادی به فاجعه اقتصادی فرا روئید و زندگی اکثریت مردم هرچه بیشتر به تباهی سوق داده شد. ابعاد تعرض به سطح زندگی و معیشت مردم به شکل بی سابقه ای افزایش یافت؛ بیکاری، فقر، بی خانمانی، ناهنجاریهای اجتماعی، اعتیاد، فحشا و خودکشی روزافزون شد. بحران بی آبی به فاجعه ای بزرگ تبدیل شد و حکومت به جای سرمایه گذاری موثر برای برون رفت از این فاجعه یا حداقل مهار آن، درآمدهای کشور را برای مقابله با مقاومت سازمانیافته، سرکوب مردم بپاخاسته، کنترل زندگی خصوصی مردم، چپاول دارائیهای کشور و به حراج گذاشتن ثروتهای ملی، صدور ارتجاع و مداخله آشوبگرانه هزینه کرد.

 

در چنین شرایطی مردم ایران راه مبارزه را انتخاب کرده اند. شورا در بیانیه سال گذشته خود مبارزه مردم را این گونه جمعبندی کرد: «در فضای بحران و شکاف در هرم قدرت، جنبشهای اجتماعی توده های مردم به ویژه کارگران و زحمتکشان اعتلا پیدا کرد. مردم محروم و به فلاکت کشیده شده ایران که بار فاجعة اقتصادی را به دوش می کشند، و بیکاری، فقر، بی خانمانی و ناهنجاریهای اجتماعی را روزمره تجربه می کنند، به اشکال مختلف، اقدام به مبارزه و اعتراض کردند. سراسر ایران زمین عرصة اعتراضات زنان و مردان به پاخاسته یی بود که از تخریب محیط زیست، از فاجعة بی آبی، از ریزگردهای کشنده، از تخریب جنگلها و از فجایعی چون فروریزی ساختمان پلاسکو در تهران، انفجار در معدن ذغال سنگ آزادشهر گرگان و... به ستوه آمده و در جای جای میهن فریاد اعتراض سردادند. در اغلب این اعتراضات، زنان نقش برجسته یی داشتند.»

 

رخدادهای یک سال گذشته نظیر همبستگی مردم با زلزله زدگان استان کرمانشاه، قیام دی ماه، خیزشهای کازرون، کامیونداران و بازاریان و هزاران حرکت اعتراضی روزمره به جمعبندی ما در بیانیه سال پیش چندین ضریب می زند و مجموعة رویدادها در جبهة حاکمان و در صفوف توده ها و نیز اوضاع کلی کشور نشان از آن دارد که جامعه در شرایط انقلابی قرار دارد و غلبه بر تمام فجایعی که محصول حاکمیت استبداد دینی است، با سرنگونی این نظام جهل و جنایت آغاز خواهد شد.

شورای ملی مقاومت از طریق انتشار نتیجة بحثهای اجلاسهای میاندوره یی، از طریق روشنگریهای کمیسیونها و سازمانها و شخصیتهای عضو شورا و به ویژه از طریق سخنرانیها و موضعگیریهای خانم رجوی، مواضع خود را به اطلاع عموم رسانده است.

 بیانیة حاضر، شرح اهم وقایع و جمعبندی و فشرده‌یی از ارزیابی ما پیرامون مهمترین تحولاتی است که با سرنوشت مردم و مقاومت سازمانیافتة ایران پیوند دارد.

بینندگان گرامی،

پخش بیانیة شورا، که در ده فصل و صد ماده، در سایت رسمی شورای ملی مقاومت منتشر شده است، طی روزهای آینده از سیمای آزادی تلویزیون ملی ایران، ادامه خواهد یافت .

فصلهای بیانیه سی و هفتمین سالگرد تأسیس شورای ملی مقاومت عبارتند از:

فصل اول:

قیامهای سترگ و سراسری مردم ایران

فصل دوم :

تداوم قیام پرتوان رنگین کمان بیشماران

فصل سوم :

سه برآمد بی سابقه در اعتلای قیام

شورش کازرون، اعتصاب سراسری کامیونداران، خیزش تهران

فصل چهارم:

مهار ناپذیری اقتصاد درحال فروپاشی

فصل پنجم:

انهدام محیط زیست و زوال منابع آب

فصل ششم:

گردهمایی بزرگ مقاومت در پاریس

کارزاری دیگر در سال فوران قیامها

فصل هفتم :

توطئه تروریستی علیه گردهمایی بزرگ مقاومت

ضد حمله دشمن در برابر قیام

فصل هشتم:

کارزار پیگیر و بی و قفة مقاومت ایران

برای جلوگیری از دستیابی خطرناکترین رژیم به خطرناکترین سلاح

فصل نهم :

استراتژی قیام و سرنگونی

قطب بندی واقعی و صورت مساله آلترناتیو

فصل دهم:

هر ثانیه با خیزش، برافراشته باد پرچم قیام و انقلاب

پیش به سوی برپایی کانونها وشهرهای شورشی
لطفا به اشتراک بگذارید: