ابعاد بحران درونی و وضعیت شکننده دولت روحانی – ۱۷شهریور۱۳۹۷

ابعاد بحران درونی و وضعیت شکننده دولت روحانی – ۱۷شهریور۱۳۹۷


گزارش و گفتگو با علیرضا معدنچی


روحانی امروز با اعتراف به این که دولتش شرایط بسیار سختی را از سر می‌گذراند و مشغول جنگ با دشمن است، از باندهای مختلف رژیم خواست که او را مورد حمله قرار ندهند

«امروز جنگ، جنگ اقتصادی است، امروز جنگ روانی است، جنگ تبلیغاتی است و دولت در صف مقدم این جنگ است. اولا من از همه میخوام همه احزاب‌، گروه‌ها، قوا و ارگان‌های مختلف امروز نه روز گله‌مندی، نه روز رقابت و نه خدای ناکرده روز انتقام است، چرا که همه در میدان مبارزه هستیم«.

روحانی در قسمت دیگری از سخنان خود به اعتراضات باند خودش هم که او را در جلسة سؤال و جواب در مجلس ارتجاع به کوتاه آمدن در برابر حریف متهم می‌کنند، پاسخ داد و ضمن تأیید این که همه حرف‌های شما درست است، اما شرایط خطیر رژیم را به آنها یادآور شد و گفت که اگر چنین شرایطی نبود، قطعاً به گونه دیگری سخن می‌گفتم. روحانی سپش با استناد به حرف خامنه‌ای که گفته بود کسی نباید پشت دولت را خالی کند، به جنگ شدیدی که در درون رژیم جریان دارد، اعتراف کرد و گفت:

« دولت که نمی‌تواند از یک طرف با آمریکا بجنگد و از طرفی حواسش به راست و چپ باشد، چند طرف بجنگد؟»‌

روحانی در شرایطی تلاش می‌کند با دخیل بستن به خامنه‌ای و حمایت او از دولتش، سایر باندها را از حمله به دولت باز بدارد که اولاً تیغ خامنه‌ای در مورد باند خودش هم نمی‌برد، ثانیاً آنها حرف خامنه‌ای را به نحو دیگری تفسیر می‌کنند. از جمله روزنامة رسالت در شمارة امروز خود نوشت که اگر خامنه‌ای از دولت روحانی حمایت کرده برای این است که « مردم اگر کسی را برای یک دوره خاص در مجلس یا دولت برگزیده‌اند باید طعم انتخاب و نتیجه گزینش خود را بچشند و منتخبان نیز موظفند به تعهدات و وعده‌‌های خود عمل کنند... ».

خبرگزاری سپاه پاسداران (فارس) هم دیروز حمایت خامنه‌ای از دولت روحانی را ناشی از ناچاری و شدت بحران موجود دانست و نوشت: « تغییر دولت، تکمیل پازل روانی در جنگ رسانه‌یی است تا ترس از آینده و تشتت و هراس، چندین برابر شود.

روحانی در قسمت دیگری از سخنرانی امروز خود به بحران ارزی نیز اشاره کرد و ضمن آن که آن را به فشار آمریکا و فشار خارجی نسبت می‌داد، اما ناگزیر اعتراف کرد که علت اصلی آن فساد دستگاههای دولتی و خصولتی است که از قبل افزایش روزمرة قیمت ارز، منافع کلان به جیب می‌زنند.

« امروز در بازار ارز شما التهاب می‌‌بینید که بخشی از آن بخاطر فشار آمریکا و خارجی است اما به عنوان رئیس دولت اعلام می‌کنم که بخشی از این التهاب منشأ داخلی دارد. یعنی صادرکننده دولتی و خصولتی، ارزی را که باید امروز در اختیار سامانه نیما قرار دهد با تأخیر ۴۸ ساعته انجام می‌دهد و این کار خیانت به کشور است».

روحانی در سخنرانی امروز خود فرصت را برای التماس و درخواست از آمریکا از دست نداد و با ادعای این که آمریکاییها تا کنون چند بار درخواست مذاکره کرده‌اند، گله کرد پس چرا این قدر فشار وارد می‌کنید؟

« گفت قسم حضرت عباس یا دم خروس؟ پیغام و نرمش در پیام‌تان را ببینیم یا عمل ددمنشانه‌تان را ملاک قرار دهیم؟ اگر راست می‌گویید و دوستدار ملت ایران هستید چرا می‌خواهید در زندگی ملت ایران فشار وارد کنید؟

ابعاد بحران درونی و وضعیت شکنندة‌ دولت روحانی


در گزارشی که الان دیدیم، نکتة قابل توجه، روضة مصیبت خیلی سوزناکی بود که روحانی خوند. و در صحبتهای امروز دیگه هیچ اثری از ادعاهای همیشگیش در مورد این که بحرانی وجود نداره و ارز و سکه را هم مهار کردیم و اشتغال ایجاد کردیم و از این قبیل خبری نبود و هر چه بود اعتراف به بحران و سختی شرایط و دعوت باند رقیب به این که به دولت حمله نکنند و غیره... ما هم گفتگوی امروز خودمون با علیرضا معدنچی رو به این موضوع اختصاص دادیم.

س: روحانی در سخنرانی امروزش از طرفی خیلی ار شرایط سختی که دولت و کل رژیم درگیرش هست‌ و از جنگ اقتصادی و فشارهایی که از داخل و خارج وارد می‌شه صحبت کرد و از طرف دیگه از جنگ تبلیغاتی و جنگ روانی که دشمن علیه نظام به راه انداخته صحبت کرد، آیا اینها با هم تناقض ندارند؟ بالاخره این جنگ اقتصادی واقعیه یا واقعی نیست و دشمن راه انداخته؟

ج: جواب روحانی و همچنین خود خامنه‌ای به این سؤال تا همین چند روز پیش به این سؤال این بود که هیچ بحرانی در هیچ زمینه‌ای نداریم. هیچ بن‌بستی نداریم. بن‌بست القای دشمنان است و حتی این دو تا به نظر می‌رسید که در این زمینه با هم مسابقه گذاشته بودند. لازم نیست خیلی جای دوری برویم همین هفتة‌ گذشته در روز 6شهریور روحانی مفصلاً از پیروزیها و دستاوردهای دولت خودش در زمینه‌های مختلف

س: خب همة حرف روحانی که باندهای متخاصم درون رژیم رو به آتش بس دعوت می‌کرد، خطرناک بودن شرایط رژیم بود و شرایط کنونی رو با شرایط جنگ مقایسه می‌کرد، کما این که منطق خامنه‌ای هم که می‌گفت پشت دشمن رو خالی نکنید، همین بود؛ سؤال اینه که آیا این شرایط خطیر رو اون باندها نمی‌فهمند یا قبول ندارند که این طور دولت رو زیر ضرب می‌برند؟

س: چرا در این شرایط حساس نمی توانند از این وضعیت متناقض خارج بشن، یا لااقل در حرف و در تبلیغات این قدر ضد و نقیض گویی نکنند؟

 

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: