مجله اجتماعی، اقتصادی شماره۲۰ –۱۷شهریور۱۳۹۷

مجله اجتماعی، اقتصادی شماره۲۰ –۱۷شهریور۱۳۹۷


در خدمتتان هستیم با شماره دیگری از مجله مان. اول برنامه البته بعد از اخبار، مصاحبه ای را ترتیب دادیم با مهندس یزدان حاج حمزه عضو شورای ملی مقاومت. موضوع آن تحریمهای نفتی رژیم است
درگزارش دوم، رفتیم به یاسوج که به آن پایتخت طبیعت می گویند. این شهر، یه کمربند زیبا به اسم رودخانه بشار داشت که بدلیل سیاستهای غارتگرانه رژیم نفسهای آخرش را می‌کشد
درآخرین گزارشم، میرویم به سراغ هموطنامان در پاکدشت در جنوب شرقی استان تهران برای نگاهی به مشکلات مسکونی آنها.
اول چند خبر را ببینیم

طرح استخدام معلمان حق‌التدریسی در شورای نگهبان ارتجاع رد شد


شورای نگهبان رژیم به بهانه افزایش بار مالی برای دولت با استخدام معلمان حق التدریسی مخالفت کرد. صدها هزار معلم حق التدریسی سالهاست با دستمزد بسیار پایین و نداشتن امنیت شغلی توسط رژیم آخوندی استثمار می‌شوند. این در حالی است که بودجه نهادهای نظامی و امنیتی مستمرا افزایش پیدا می‌کند و هزینه های هنگفتی برای صدور تروریسم در سوریه و سایر نقاط خرج می شود.

براثر تبهکاری کارگزاران رژیم درکرمان، سالانه ۱۶۶ میلیارد ریال به زیرساختهای کرمان خسارت وارد می‌شود


خبرگزاری حکومتی مهر درگزارشی نوشت: به دلیل طوفانهای شن و ریزگردها به زیر ساختهای کرمان خسارت زیادی وارد می شود. عواملی همچون رها شدن شیرآبه های صنعتی و شیمیایی و گاه فاضلاب و همچنین نخاله های ساختمانی در از بین رفتن جنگلهای محافظ کرمان در برابر شن و ریزگردها، موثر بوده اند.

چپاول مردم توسط بانکهای حکومت آخوندی


یک کارشناس اقتصادی رژیم: همین الان بانک‌ها بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومان از وجوه مردم را بالا کشیده اند و معلوم نیست این پول‌ها کجاست؛ دولت قادر به تامین این پول نیست؛ جبران این فساد خیلی سخت است.

روستاهای پردیس و بعضی نقاط دیگر در معرض آلودگی آب هستند


خبرگزاری حکومتی ایلنا بنقل از معاون درمان وزارت بهداشت در رابطه با آلودگی آب شرب روستاهای پردیس و احتمال اینکه سلامت مردم این مناطق در خطر باشد، بیان داشت: در خیلی از جاهای دیگری هم مردم در خطر هستند.

دانش‌آموزان متوسطه بیشترین مصرف کننده مواد مخدر درکهگیلویه و بویراحمد


یکی از کارگزاران رژیم در استان کهگیلویه و بویراحمد از شیوع قرص‌های روانگردان در بین جامعه جوان استان کهگیلویه و بویراحمد بویژه جامعه دانش‌آموزی خبر داد وی در ادامه گفت حدود 500 تا 600 خانم در این استان مواد مخدر مصرف می کنند. این در حالی است که اخیرا یکی از افسران نیروی انتظامی به دست داشتن فرماندهان ناجا در توزیع مواد مخدر در جامعه اعتراف کرده بود.

سازمان تامین اجتماعی در استثمار کارگران سهیم است


خبرگزاری حکومتی مهردر گزارشی نوشت سازمان تأمین اجتماعی با استفاده از خلاءهای قانونی، ضمن دریافت «حق بیمه قرارداد» بصورت سلیقه ای از کارفرمایان، شرایطی ایجاد کرده که عملا کارگران کمتری بیمه می‌شوند.

گزارش اول « مصاحبه یزدان حاج حمزه- تحریمهای نفتی»


مرحله دوم بازگشت تحریم های آمریکاعلیه شرارتهای اتمی، تروریستی ومنطقه ای رژیم ایران از 14 آبان 97 به اجرا گذاشته می شود. همراه هستیم با آقای مهندس یزدان حاج حمزه عضو شورای ملی مقاومت ایران. با سلام به شما و با تشکر از حضورتان در برنامه. سؤالمان این هست که علاوه بر سایر تحریمها، مشخصا در مورد تحریمهای نفتی وضعیت صادرات نفتی رژیم ایران به چه صورت خواهد بود؟

یزدان حاج حمزه:


ابتدا اجازه بدهید که بپردازیم به مسئله وضعیت تحریم های نفتی که آمریکا قرار است از روز ۴نوامبر ۱۴آبان به اجرا بگذاره و استفاده کنیم از منابعی که تحولات صادرات نفت ایران را به دقت زیر نظر دارند مثل منابعی که خبرگزاری رویتر باهاشان در تماس هست گزارشی که رویتر روز هفت شهریور و قبل از آن ۶شهریور از وضع صادرات ایران در ماه اوت که ۲۰۱۸داده این هست که صادرات نفت ایران با روندی شتاب دار با همین عنوان که را به کاهش هست و اضافه میکند که در ماه اوت تقریبا در حدود دومیلیون بشکه نفت توانسته صادر کند نفت خام و میعانات گازی .

حالا اینکه میزان صادرات نفت ایران در ماه آوریل یعنی ماه قبل از خروج آمریکا از برجام و اعلام بازگشت تحریم ها ،چیزی در حدود دومیلیون هشتصد تا سه میلیون بشکه در روز بوده و نشان میدهد که نزدیک یک سوم از صادرات نفت ایران تا هنوز دو ماه مانده به تحریم ها کاهش پیدا کرده است . البته اینهم من اضافه کنم که آنچه که آمار رویتر نشان میدهد مربوط به معامله ای است که دو ماه قبل انجام گرفته و الان اثر خودش را میگذارد یعنی هرچه ما به سررسید اجرای مرحله دوم تحریم های آمریکا که متمرکز هست روی تحریم نفتی و بانکی نزدیکتر میشویم این آمار بیشتر خودش را نشان میدهد و مشتری های بیشتری از نفت ایران میروند به سمت خرید از منابع دیگر.

کاهش صادرات نفت رژیم


از این میزانی که کاسته شده در ماه اوتی که الان از سر گذراندیم علاوه بر کره جنوبی نشان میده نمودارهایی را که ماه اوت چیزی نفت از ایران محموله نفتی وارد کره جنوبی نشده و دومین و مهمترین خریدار بزرگ نفت ایران یعنی هند و پالایشگاه های هند و شرکت های هندی گزارش میشود که در ماه اوت کمتر از نصف آن چیزی که در ماه های قبل از آن یعنی ژوئیه و ژوئن و ماه فوریه و آوریل و می وارد کرده کمتر از نصف که دارم متوسط عرض میکنم در ماه اوت صادر شده است.

در حالی که در این ماه ها میزان واردات نفت هند ماهانه که حساب کنیم حدود بیست میلیون بشکه بوده در ماه اوت رسیده به ۸.۲ میلیون بشکه یعنی کمتر از نصف و این وضعیت نشان میدهد که سمت و سوی کاهش خرید نفت هرچه که به سر رسید نزدیک تر میشویم بیشتر خواهد شد.

چنانچه وال استریت ژورنال خبر میدهد به نقل از منابع مطلع که پیگیری میکنند میگوید دومیلیون بشکه در ماه اوت صادر کرده در ماه رژیم ایران در ماه سپتامبر که در آن هستیم باز هم افت میکند که به یک میلیون و پانصد هزار بشکه خواهد رسید و پیش بینی میشه که تا قبل از آغاز اجرای مرحله دوم صادرات نفت ایران خریدارها از اطراف آن کنار بکشند و برسد به یک میلیون بشکه در روز

وضعیت کشور چین


تنها کشوری که الان وضعیتش روشن نیست و اولین خریدار نفت ایران هست چین هست که این هنوز روشن نیست که آیا چیزی کم میکند چقدر کم میکند علتش هم این هست که الان با دولت ترامپ آمریکا یک درگیری و یک جنگ اقتصادی بر سر افزایش تعرفه کالاهای چینی به آمریکا یعنی دیوارهای گمرکی را دولت ترامپ میخواهد ببرد بالا که جلو بخشی از واردات کالا را یا کاهش بدهد و کم کند از چین را این موضوع مذاکرات راجع به تحریم نفت ایران تحت الشعاع این موضوع قرار گرفته است

بهرحال روندی که دارد میرود به جلو سمت و سو گرفته که ‍اصلی ترین منبع درآمد رژیم که تا بحال پشتوانه بقاء بوده یعنی درآمد نفتی هم در بودجه هم در بخش بازار ارز دچار مشکلات زیادی خواهد شد واصولا اقتصاد نفتی در حکومت آخوندی در معرض رکود بیشتر و به تبع آن تورم و بیکاری بیشتر منجر خواهد شد

تشکر می کنیم از آقای مهندس یزدان حاج حمزه. از شما دعوت می‌کنم که پاسخ ایشان در مورد تحریمهای بانکی رژیم را هم، در برنامه بعدی مجله اجتماعی اقتصادی دنبال کنید.

گزارش دوم « مرگ آبزیان در رودخانه بشار یاسوج »


گزارش سوم « عطش پاکدشت »

لطفا به اشتراک بگذارید: