نقدینگی هیولایی آخوندساخته – ۱۹شهریور۱۳۹۷

نقدینگی هیولایی آخوند ساخته – ۱۹شهریور۱۳۹۷


گزارشی از وضعیت نقدینگی در میهن


همتی،‌ رئیس بانک مرکزی آخوندها روز ۱۰شهریور اعلام کرد: «میزان نقدینگی در ۴ماهه ابتدایی امسال بیش از ۱۰۰هزار میلیارد تومان افزایش یافته است!»

نقدینگی چیست؟


نقدینگی در اقتصاد شامل پول و شبه پول است. پول بالاترین درجه نقدشوندگی را دارد، شما با پول به سرعت می‌توانید هر آنچه را که آماده فروش است تهیه کنید. به بیان ساده نقدینگی پولیست که به صورت اسکناس و سکه‌ در دست مردم است؛ همچنین هرگونه حساب بانکی که در هر زمان امکان برداشت از آن وجود داشته باشد. اگر پول نقد در جامعه بالا برود، یعنی نقدینگی افزایش یابد، تقاضا برای خرید کالا نیز افزایش می‌یابد. در این حالت چه اتفاقی می‌افتد؟

فرض کنید در کشور یک کارخانه ساخت میز وجود دارد. وقتی پول نقد در جامعه بالا باشد، سفارش کالا از جمله میز هم بالا می‌رود. این کارخانه داخلی تنها توان تولید ۱۰۰میز در روز را دارد. درحالیکه در شرایط بالا رفتن نقدینگی سفارش میز روزانه ۵۰۰ عدد است. در این حالت دولت مجبور است از خارج میز وارد کند. پس از مدتی جامعه به سمت خرید میز خارجی (که احتمالا کیفیت بالاتری دارد) حرکت می‌کند. در نتیجه: کارخانه داخلی تولید میز ورشکست شده، کارگرانش به لشکر بیکاران می‌پیوندند. بیکاری نیز به موتور کاهش قدرت خرید مردم و فقر سوخت می‌رساند.

حال در نظر بگیرید صدها کالا در شرایط نقدینگی همین مسیر را طی می‌کنند. پس از مدتی با جامعه‌ای روبرو هستیم که در آن هیولای بیکاری و فقر هر روز از نردبان بالاتر می‌رود. بنابر این هر دولتی که سالم و مردمی باشد، باید با دقت نقدینگی را مهار کند. اما در ایران آخوند زده، رئیس بانک مرکزی رژیم اکنون اعلام می‌کند که نه تنها خبری از مهار نقدینگی نیست، بلکه تنها طی ۴ماه اول سال ۹۷ صدهزار میلیارد تومان به آن افزوده شده است.

رقم کل نقدینگی در ایران امروز چقدر است؟


بانک مرکزی رژیم در زمستان ۹۶ میزان نقدینگی را یک تریلیون و ۴۴۵هزار میلیارد تومان اعلام کرد. اکنون با رقم ۱۰۰هزار میلیارد تومانی که همتی گفت به آن افزوده شده، رقم نقدینگی در ایران یک تریلیون و 54۵هزار میلیارد تومان می‌باشد. یک نقدینگی وحشتناک و مهارناشده!
یکی از علتهای بالا رفتن نقدینگی در ایران، وارد کردن انبوه اسکناس بی پشتوانه به اقتصاد کشور است. هدف رژیم از این کار مهار لحظه‌ای بحران اقتصادی‌ست. درحالیکه پس از مدتی کوتاه همین کار باعث بالا رفتن وحشتناک نقدینگی شده و نتیجه آن تورم، گرانی و فقر و بیکاری مردم خواهد بود.
راه حل مهار نقدینگی در ایران، وجود یک دولت مردمی و سالم است. دولتی که با سرمایه‌های سرشار ایران، با سیاستی درست می تواند نقدینگی و در نتیجه تورم، گرانی و بیکاری را از میان بردارد.
لطفا به اشتراک بگذارید: