ابعاد جدید طرد و انزوای منطقه‌یی و بین‌المللی رژیم – ۲۱شهریور۱۳۹۷

ابعاد جدید طرد و انزوای منطقه‌یی و بین‌المللی رژیم – ۲۱شهریور۱۳۹۷


گزارش و گفتگو با علیرضا معدنچی


 

روز شنبة گذشته، فاشیسم تروریستی مذهبی آخوندها به دو فقره اقدام جنایتکارانه که خانم مریم رجوی رئیس جمهور برگزیدة مقاومت آن را جنایت علیه بشریت توصیف کردند، دست زد. از یک سو سه زندانی سیاسی کرد را که سالها در زندان و در واقع گروگان رژیم بودند، به رغم این که پروسة قضایی در مورد آنها تکمیل نشده بود، اعدام کرد و از سوی دیگر به موشک‌پرانی از خاک کردستان عراق علیه دو مقر احزاب کرد ایرانی که در کردستان عراق مستقر بودند، مبادرت کرد. این جنایتها را رژیم در منتهای ضعف و فلاکت، به منظور تحت‌الشعاع قرار دادن بحرانهایی که سراپای رژیم را فرا گرفته مرتکب شد تا به نیروهای مأیوس و ناامید خود روحیه بدهد؛ اما اکنون پس از گذشت 4روز می‌توان دید که این اقدام، همچون نقشة جنایتکارانه‌اش برای کشتار و قتل‌عام مردم در همدستی با رژیم بشار اسد و دولت روسیه، طرد و انزوای مضاعف بین‌المللی برایش به بار آورده و بحران در روابط منطقه‌یی و بین‌المللی رژیم را مضاعف کرده است. گزارشی در این باره:

موشک پرانی رژیم به مقرهای احزاب کرد ایرانی در خاک کردستان عراق، علاوه بر خشم و نفرت افکار عمومی، موجی از محکومیت سیاسی علیه رژیم برانگیخته است.

«مایک پنس» معاون رییس‌جمهور آمریکا، روز دوشنبه گذشته در تماس تلفنی با «نیچروان بارزانی» نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق حمله موشکی رژیم را محکوم کرد و گفت: «حملات ایران، اقدامی در جهت بی‌ثبات کردن نزدیک‌ترین همسایه او یعنی عراق است.»

هدر نوئرت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز گذشته در نشست خبری خود در پاسخ به خبرنگاران گفت:‌ «اگر ما به وضعیتی که الان در عراق نمایان شده، نگاه کنیم، این مهم است برجسته کنیم که رژیم ایران چه بازیگر بدی در منطقه، در سراسر جهان و بطور مشخص در عراق بوده است... و این حمله اخیر به روشنی تلاش دیگری است برای بی ثبات کردن این کشور، این دولت و بی ثبات کردن این منطقه. ما حملات موشکی اخیر از جمله حمله به کویا [یا کویسنجق] را محکوم میکنیم همانطور که طی آخر هفته کردیم. این مسلما یک نقض آشکار حق حاکمیت عراق و حقوق عراق است».

واکنشها در مورد موشک‌پرانی جنایتکارانة رژیم، سپس اخطار تند آمریکا را به همراه داشت. به گزارش خبرگزاری رویتر آمریکا روز سه شنبه به رژیم ایران هشدار داد به طور سریع و قاطع به هر حمله یی از طرف نیروهای دست نشانده [ایران در عراق که منجر به جراحت یا خسارت به تاسیسات آمریکا بشود پاسخ خواهد داد.

بنا به همین گزارش، اطلاعیه مطبوعاتی کاخ سفید، ایران را متهم کرد که از حملات در روزهای اخیر به کنسولگری آمریکا در بصره و مجتمع سفارت آمریکا در بغداد جلوگیری نکرده است.

تحولات سوریه و همداستانی رژیم آخوندی با رژیم اسد و روسیه برای حمله به ادلب و به راه انداختن کشتار و قتل‌عام در این شهر به بهانة پاکسازی تروریستها نیز موجی از خشم و محکومیت بین‌المللی علیه رژیم برانگیخته است.

مارک لوکاک سرپرست امور انساندوستانه سازمان ملل روز دوشنبه گذشته هشدار داد که ادلب می تواند شاهد "بدترین فاجعه انسانی قرن باشد."

رژیم در تبلیغات خود وانمود می‌کردکه تصمیم حمله به ادلب در کنفرانس تهران هماهنگ شده، اما در همان روز 16 شهریور بلافاصله بعداز پایان این اجلاس رویتر گزارش داد:

«روسیه ترکیه و ایران دررسیدن به توافق آتش بس برای ادلب سوریه، شکست خوردند».

و به فاصله کمی رسانه های حکومتی نیز اذعان کردند « ایران، ترکیه و روسیه بر سر مقابله با تروریست های ادلب در نهایت به نتیجة مشخصی نرسیدند».

متعاقباً مقام های مختلف ترکیه روز گذشته خواستار توقف عملیات علیه ادلب شدند.

سفیر ترکیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت گفت: "شکی نیست که یک عملیات تمام عیار نظامی به یک فاجعه بزرگ انسانی منجر خواهد شد." مولود چاوش اغلو وزیر خارجه ترکیه نیز خواستار تلاش های مشترک بین‌المللی برای حمله به ادلب شد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه 10سپتامبر طی مقاله‌یی در روزنامة وال استریت ژورنال تحت عنوان «جهان باید اسد را متوقف سازد» از روسیه و رژیم ایران، متحدان رژیم بشار اسد، خواست که از وقوع یک فاجعه انسانی در استان ادلب جلوگیری کنند.

رژیم اسد می‌خواهد حملة قریب‌الوقوع خود را به بهانة مبارزه با تروریسم مشروع کند... اما راه حل بشار اسد دروغین است. مردم بیگناه نباید به اسم مبارزة با تروریسم قربانی شوند. اینکار تنها سبب تولید تروریسم و افراطی‌گرایی خواهد شد... جامعة جهانی باید جلوی چنین خشونتی را بگیرد تا مانع ریشه گرفتن تروریسم شود.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل و رییس کنونی شورای امنیت سازمان ملل در توییتر خود نوشت: «ما هر حمله یی به ادلب را تشدید خودسرانه این جنگ می دانیم».

وی هشدار داد: «اگر اسد، روسیه و ایران به این راهی که می روند ادامه بدهند عواقب ناگواری خواهد داشت. جهان آنها را مورد حسابرسی قرار خواهد داد».

نیکی هیلی دیروز نیز طی یک سخنرانی در مورد وضعیت سوریه گفت:‌ « ایالات متحده مدت مدیدی است که صبرش از گوش کردن به حرف روسیه و رژیم ایران سر آمده که گویا آنها علاقه مند به حفاظت از شهروندان غیر نظامی در ادلب در مقابل خشونت بیشتر هستند. هیچ فرقی نمیکند که چه نوع تسلیحات یا شیوه ای استفاده شود، در هر صورت ایالات متحده با هر گونه افزایش خشونت در ادلب شدیدا مخالف است. همه اعضای شورای امنیت باید همین احساس را داشته باشند.

نیکی هیلی افزود:‌ «ما اجازه نخواهیم داد که رژیم ایران از طریق نمای خارجی پروسه (اجلاس آستانه) آینده مردم سوریه را سرقت کند. نقش رژیم ایران در حملات مرگبار اسد به شهروندان غیرنظامی توسط ایالات متحده و بقیه جامعه بین المللی نادیده گرفته نخواهد شد».

برگهای جدید انزوا و ناامیدی روحانی- گفتگو با علیرضا معدنچی


امروز روحانی در جلسة هیأت دولت صحبت کرد و راجع به شرایط کنونی رژیم صحبت کرد. ما گفتگوی خودمون با علیرضا معدنچی رو به این شرایط و حرفهای روحانی اختصاص دادیم.

س: روحانی در صحبت امروزش در جلسة هیأت دولت بخش زیادی از صحبتش رو به مناسبت محرم و امام حسین و عاشورا پرداخت که خیلی بیش از معمول یک مقدمه و یادآوری یک مناسبت آن هم در جلسة هیأت دولت بود. هدفش از این روضه خونی طولانی چی بود؟

ج: هدف روحانی رو از حرفهای بعدیش می‌شود فهمید، منظورش این بود که با دجالگری معمول رژیم، شرایط کنونی رژیم را مقایسه بکند با شرایط عاشورا و به این وسیله نان مظلوم‌نمایی بخورد و از باند رقیب هم طلبکاری بکند و هم‌چنین نیروهای پایین رژیم را که آنها هم به ستوه آمده‌اند به باصطلاح ایستادگی دعوت کند. مثلاً با این جملات که:

اگر مشکلی وجود داشته و احتمال عدم ایستادگی از سوی برخی می‌رود، پرچم عاشورا و کربلا همه این افسون‌ها را باطل و تبلیغات یکساله دشمنان را می‌زداید

امروز امام حسین(ع) ما را دعوت می‌کند و ما این ندا را با گوش جان می‌شنویم

امروز در یک آزمایش بسیار بزرگ قرار گرفته‌ایم

و بعد می‌رود روی موضوع امید و ناامیدی و از باند رقیب که روی افتضاحات دولت او دست می‌گذارند، از یک طرف حمایت اخیر خامنه‌ای از دولت رو خرج می‌کند و از طرف دیگر با اشاره به اینکه راه امام حسین(ع) راه امر به معروف و نهی از منکر بود، می‌گوید: «امروز معروفی بالاتر از امید دادن به مردم در مسیر استقامت و منکری بیشتر از ایجاد هراس و اضطراب در دل مردم آن هم به طور نابجا و غلط وجود ندارد.

اگر ترس، هراس و ناامیدی ایجاد کنیم، هزینه ملت را بالا برده‌ایم و چه کاری ضدانقلابی‌تر از این که ما در صفحه اول روزنامه‌ها، سایت‌ها و خبرگزاری‌ها و رسانه‌های خود، در دل مردم هراس ایجاد کنیم».

روحانی ظاهراً ادعا می‌کند که این باند رقیب است که به ناامیدی دامن می‌زند و گویا خودش امیدوار است. اما همان طور که عباس عبدی امروز در روزنامة اعتماد گفته، دولت روحانی از همه ناامیدتر است، ولی این را بیان نمی‌کند. کما این که تشبیه وضعیت موجود رژیم به شرایط عاشورا و این همه صحبت و دجالگری در مورد آن بیانگر نهایت درماندگی و ناامیدی اوست. با یک شیادی سخیف از پیروزی آرمانی امام حسین حرف می‌زند و با تشبیه خودش و نظام پلید آخوندی به امام حسین می‌گوید ما هم در این جنگ اقتصادی پیروز می‌شویم. البته اگر باند رقیب بگذارد و این همه اشاعة ناامیدی نکند!

س: تا الان روحانی در سخنرانیها و صحبتهایی که داشت، مرتب از وضع خوب رژیم و این که در همة زمینه‌ها وضعیت ما خوبه و ما در همه جا پیشرفت داریم و... صحبت می‌کرد، این بارچی شده که قسمت بیشتر حرفهای امروزش ذکر مصیبت بود؟

ج: البته امروز هم صحبتهای روحانی خالی از این ادعاهای مسخره نبود. از افزایش صادرات و کاهش واردات حرف زد و ادعاهایی از این قبیل و خواست ویرانی اقتصادی و از بین رفتن قدرت خرید مردم را که قادر به خرید کالاهای وارداتی نیستند و فقط اگر هنر کنند غذای بخور و نمیر خود را تأمین کنند و به این جهت واردات کاهش پیدا کرده و از طرف دیگر به دلیل همین فقر و کاهش ارزش پول ملی رژیم برای به دست آوردن پول مواد مورد نیاز مردم را به تعبیر یکی از اقتصاددانان حکومتی (راغفر) از انبارها تاراج می‌کند و به کشورهای همسایه می‌فروشد؛ این را هم به حساب افزایش صادرات می گذارد و وقتی چند صباح دیگر قحطی کشور را فرا گرفت معلوم خواهد شد اینها چه خیانت و جنایتی دارند می‌کنند.

اما از اینها که بگذریم حرف شما درست است و حرفهای روحانی ضد و نقیض است هم با حرفهای قبلی خودش در تناقض است و هم حتی این ضد و نقیض در حرفهای امروزش هم بود و این همه برمی‌گردد به واقعیتهای سهمگین اقتصادی اجتماعی. همان واقعیتهایی که در مجلس ارتجاع هم باعث می‌شود که اعضای مجلس آن حرفها را بزنند و شکستهای متعدد استراتژیک رژیم را بشمارند و خود ولی فقیه را زیر علامت سؤال ببرند. بخصوص که به دو سرفصل تعیین کننده داریم نزدیک می شویم؛ یکی 9مهر پایان مهلت قرار گرفتن رژیم در لیست سیاه اف ای تی اف و یکی هم 14آبان شروع دور جدید تحریمهای آمریکا و تحریمهای نفتی و بانکی و این هزمان است با طرف و انزوای بین‌المللی و منطقه‌یی رژیم که به طور بی‌سابقه‌یی حلقة انزوا را بر گردن رژیم دارد تنگتر می کند و این در شرایط کنونی برای رژیم بسیار تأثیر گذار و تعیین کننده است.

س: این طرد و انزوا که شما الان اشاره کردید، در همین گزارشی هم که پخش شد، بهش پرداخته شده بود، آیا منظور شما همین موارد است که همیشه هم بوده؟ منظورم اینه که این موضعگیریها و تحولات چه اهمیت ویژه‌یی داره که شما به عنوان موارد تأثیرگذار و تعیین کننده رویش دست می‌گذارید؟

ج: جلسه اخیر شورای امنیت که در آن نماینده آمریکا هشدار داد: ما اجازه نخواهیم داد که ایران از طریق نمای خارجی پروسه آستانه آینده مردم سوریه را سرقت کند. نقش ایران در حملات مرگبار اسد به شهروندان غیرنظامی توسط ایالات متحده و بقیه جامعه بین المللی نادیده گرفته نخواهد شد.

اگر اسد، روسیه و ایران به مسیری که الان در آن هستند، ادامه دهند پیامدهای آن وخیم خواهد بود. جهان آنها را مسئول آن خواهد شناخت. و هیچ تعدادی از جلسات شورای امنیت هرگز این را تغییر نخواهد داد.

یک تحول مهم و استثنایی دیگر اطلاعیه کاخ سفید در رابطه با عراق بود.

آمریکا روز سه شنبه به رژیم ایران هشدار داد به طور سریع و قاطع به هر حمله یی از طرف نیروهای دست نشانده [ایران در عراق که منجر به جراحت یا خسارت به تاسیسات آمریکا بشود پاسخ خواهد داد.

بنا به همین گزارش، اطلاعیه مطبوعاتی کاخ سفید، ایران را متهم کرد که از حملات در روزهای اخیر به کنسولگری آمریکا در بصره و مجتمع سفارت آمریکا در بغداد جلوگیری نکرده است.

رژیم ادعا می‌کرد که اجلاس سه جانبه تهران پیروز ی بوده و وانمود میکرد که در رابطه با سوریه به تصمیم واحد رسیده‌اند اما نیکی هیلی گفت که این ادعا دروغ است و ترکیه هم جلو آن ایستاده است.

سرفصلهای 4مهر سخنرانی ترامپ در جلسه شورای امنیت بعد از سخنرانی روحانی و 9مهر پایان مهلت قرار گرفتن رژیم در لیست سیاه اف ای تی اف و 14آبان شروع تحریمها هم در پیش است و آینده برای رژیم بسیار تیره و تار است و همین باعث می شود که روحانی این طور ضد و نقیض حرف بزند.
لطفا به اشتراک بگذارید: