در خاطره روزها – ۲۲ شهریور ۱۳۹۸

در خاطره روزها – ۲۲ شهریور ۱۳۹۸


شهادت شیخ محمد خیابانی


[caption id="attachment_157989" align="alignleft" width="250"]شهادت شیخ محمد خیابانی شهادت شیخ محمد خیابانی[/caption]

۲۲شهریور «۱۲۹۹خورشیدی » ۱۳سپتامبر شهادت شیخ محمد خیابانی


«شیخ محمد خیابانی» از رهبران جنبش آزادیخواهی مردم ایران پس از مشروطه، در حین نبرد با نیروهای استبداد، در ۴۱ سالگی به شهادت رسید. او در حالیکه در مخفیگاهش در «تبریز» به محاصره قزاقان استبداد درآمده بود، به میثاقش در راه آزادی ایران وفا نمود.





[caption id="attachment_157995" align="alignleft" width="250"]طاعون قهوه‌ای طاعون قهوه‌ای[/caption]

۲۲ شهریور-۱۳ سپتامبر «۲۰۰۳ میلادی» طاعون قهوه‌ای


«سازمان بهداشت جهانی» طی گزارشی از بررسی مرگ و میر ناشی از بیماری‌ها، در این روز اعلام کرد که در سال ۲۰۰۰ در سراسر جهان دود سیگار باعث مرگ ۴ میلیون و ۸۴۰هزار تن شده است و از سیگار به عنوان «طاعون قهوه‌ای» نام برد.







[caption id="attachment_157996" align="alignleft" width="250"]کارهای هنری ما قبل تاریخ کارهای هنری ما قبل تاریخ[/caption]

۲۲ شهریور-۱۳ سپتامبر «۱۹۴۰ میلادی» کارهای هنری ما قبل تاریخ


در این روز در غار «لاس کاکْس» در «فرانسه» نقاشیهایی که بر دیوارهای سنگی غار کشیده شده و متعلق به دوران پیش از تاریخ بود به دست آمد.







[caption id="attachment_157997" align="alignleft" width="250"]تصادف اتومبیل منجر به مرگ تصادف اتومبیل منجر به مرگ[/caption]

۲۲ شهریور-۱۳ سپتامبر «۱۸۹۹ میلادی» تصادف اتومبیل منجر به مرگ


«هنری هیل بلیس» به عنوان نخستین قربانی تصادف اتومبیل در آمریکا و دومین آن در جهان جان خود را از دست داد. وی در نیویورک با تاکسی شماره 43تصادف کرده بود. اولین قربانی تصادف «بریجت دریسکول» بود که در لندن اتومبیلی باسرعت ۷کیلومتر اورا به گوشه‌ای پرتاب‌کرد.







[caption id="attachment_157998" align="alignleft" width="250"]شورش زندان «اتیکا» شورش زندان «اتیکا»[/caption]

۲۲ شهریور-۱۳ سپتامبر «۱۹۷۱ میلادی» شورش زندان «اتیکا»


شورش زندانیان اتیکا در نیویورک به دست گارد ملی این ایالت سرکوب شد. در جریان زد و خورد دو طرف، 42 زندانی جان خودرا از دست دادند. زندان آتیکا در ۱۹۷۱حدود ۲۳۰۰ زندانی داشت. هیتر آن تامپسون، استاد تاریخ در دانشگاه میشیگان، جزئیات آن واقعه را در کتاب خون در آبآورده است.

اخبار مرتبط

شهید انقلاب مشروطه سردارملی شیخ محمد خیابانی

۲۲شهریور ۱۲۹۹ - شیخ محمد خیابانی به‌شهادت رسید











لطفا به اشتراک بگذارید: