تحولات ایران وجهان در۲۰دقیقه- 27شهریور۱۳۹۷

تحولات ایران وجهان در۲۰دقیقه- 27شهریور۱۳۹۷


1-دیدار وزیران خارجه آمریکا و مراکش برای پایان دادن به حمایت رژیم ایران از تروریسم و دخالتهای شرورانه آن

2-سناتور مارکو روبیو عضو ارشد سنای آمریکا:‌ حمله موشکی رژیم ایران به کردها بخشی از تلاش این رژیم تروریست برای بی ثبات کردن منطقه است. هر حمله یی باید با قدرت پاسخ داده شود

3-تصادف دلخراش یک اتوبوس با تانکر سوخت در نزدیکی نطنز با دهها کشته و مجروح

 

 گزارش1 ـ اجلاس آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین

گزارش 2ـ ادامه قاچاق سلاح از ایران به یمن

گزارش3 ـ آدام ارلی: تغییر رژیم ایران تنها راه صلح در منطقه

گزارش4 ـ آمریکا هیچ کشوری را از تحریمها معاف نمی کند

گزارش 5 ـ قیام مردم بصره

گزارش6 ـ تظاهرات مردم سوریه

گزارش ۷ ضرب الاجل ۱۳آبان برای دور دوم تحریمها

ناپدید شدن یک هواپیمای نظامی روسیه در سواحل سوریه

 

گزارشات:

گزارش1 ـ اجلاس آژانس بین المللی انرژی اتمی در یمن


در اجلاس فصلی آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین علاوه بر برنامه اتمی و فعالیتهای بی ثبات کننده رژیم ایران، طرحهای تروریستی آن در اروپا و آمریکا علیه مجاهدین نیز توسط وزیر انرژی امریکا مطرح شد:

شصت و دومین اجلاس آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین از روز دوشنبه شروع شد.

رئیس جمهوری آمریکا در پیامی به این اجلاس که توسط ریک پری وزیر انرژی این کشور قرائت شد برجام را توافقی معیوب دانست و گفت:‌ما باید تضمین کنیم که... همة مسیرهای (رژیم) تهران به تسلیحات اتمی، به‌طور دائم مسدود شود. در پیام ترامپ آمده است:‌ آمریکا به دنبال توافقی است که به سه موضوع برنامه هسته ای رژیم ایران، حمایت از تروریسم و فعالیت های بی ثبات کننده رژیم به طور کامل بپردازد.

وزیر انرژی آمریکا پس از قرائت پیام دونالد ترامپ در سخنرانی خود دربارة دستگیری دیپلومات‌تروریست حکومت آخوندی اسدالله اسدی به‌خاطر توطئة بمب‌گذاری تروریستی در گردهمایی بزرگ مقاومت و دستگیری دو جاسوس رژیم در آمریکا، گفت: « یک دیپلومات (رژیم) ایران در ماه ژوئیه به‌خاطر فراهم‌کردن مواد انفجاری به تروریست‌هایی که قصد داشتند در یک گردهمایی سیاسی در فرانسه بمب‌گذاری کنند، دستگیر شد؛ و در آمریکا، وزارت دادگستری ما در ماه گذشته، دو فرد را به‌خاطر جاسوسی به نیابت از (رژیم) ایران دستگیر کرد».

وزیر انرژی آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود توافق اتمی با رژیم را توافقی ناقص خواند، و افزود: «ما تحریم‌های کلیدی را مجدداً برقرار می‌کنیم و فقط در پی توافقی هستیم که به‌طور کامل به برنامة اتمی (رژیم) ایران، فعالیت آن در زمینة تکثیر و اقدامات بی‌ثبات‌کنندة آن پاسخ بدهد».

گزارش 2ـ ادامه قاچاق سلاح از ایران به یمن


امارات متحده عربی به شورای امنیت شکایت کرد و از این شورا خواست جلو قاچاق سلاح از ایران به یمن را بگیرد:

به گزارش الشرق الاوسط ۲۵شهریور۹۷، امارات متحده عربی با ارسال نامه یی به شورای امنیت سازمان ملل متحد، ارسال سلاح توسط رژیم ایران به شبه نظامیان حوثی را نقض آشکار قطعنامه های شورای امنیت دانست. در نامه این کشور که به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نوشته شده آمده است:‌ رژیم ایران برای شبه نظامیان حوثی تسلیحات پیشرفته از جمله موشک‌های بالستیک، هواپیماهای بدون سرنشین و مین‌های زمینی ارسال می‌کند و شیوه به‌کارگیری آن را نیز به آنها آموزش می‌دهد .

قاچاق تسلیحات برای شبه نظامیان حوثی یمن در حالی توسط رژیم ایران ادامه دارد که گفتگوهای صلح ژنو با عدم حضور حوثی ها در آن به بن بست کشیده شد. امری که نشان می دهد رژیم ایران تنها از طریق کشتار و جنگ طلبی است که می خواهد دخالت هایش را در کشورهای عربی ادامه دهد.

از طرف دیگر نیروهای ارتش ملی یمن با پشتیبانی ائتلاف عربی تهاجم خود به مواضع شبه نظامیان حوثی در منطقه حدیده را ادامه می دهند . بر اساس گزارش العربیه نیروهای ارتش ملی یمن با حمایت ائتلاف عربی یک هواپیمای بی سرنشین شبه نظامیان حوثی را در منطقه حریب نهم در شرق صنعا سرنگون کردند .

این در حالی است که مارتین گریفیث فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن درسفری جدید به صنعا رفت تا شبه نظامیان حوثی را قانع کند تا به پای میز مذاکرات و راه حل سیاسی بیایند . شبه نظامیان حوثی از شرکت در مذاکرات ژنو که قرار بود در ابتدای ماه میلادی جاری برگزار شود شرکت نکردند

امارات متحده عربی بار دیگر بر حمایت ائتلاف عربی از روند صلح در یمن و حمایت از تلاش‌های نماینده ویژه سازمان ملل متحد در این کشور تاکید کرد.

در بخش دیگری از نامه امارات متحده عربی به دبیر کل آمده است، کشورهای عضو ائتلاف عربی در چارچوب ابتکار عمل کشورهای خلیج، قطعنامه‌های سازمان ملل متحد و نتایج گفتگوهای ملی یمنی‌ها، خواهان پایان دادن به بحران یمن از راه‌های مسالمت آمیز هستند.

در نامه امارات همچنین آمده است:«برای تحقق صلح و مجبور کردن حوثی‌ها به حضور بر سر میز مذاکره، نیروهای دولت قانونی یمن با حمایت ائتلاف عربی، عملیات نظامی گسترده‌ای را علیه این گروه شبه نظامی درحدیده و دیگر جبههها آغاز کردهاند. این عملیات بسیار دقیق، محاسبه شده و دارای اهدافی روشن از جمله ازسرگیری مجدد روند سیاسی برای رسیدن به صلح در یمن است».

گزارش3 ـ آدام ارلی: تغییر رژیم ایران تنها راه صلح در منطقه


یک دیپلومات سابق آمریکا می گوید: گروههای تحت حمایت ایران که در منطقه از جمله در بحرین عمل می کنند آخرین کسانی هستند که از تحریمهای اخیر آمریکا ضربه می خورند.

آدام ارلی سفیر سابق آمریکا در بحرین گفت، جمهوری اسلامی به جنگ افروزی برای کمپین خطرناک براندازی علیه (شورای همکاری کشورهای خلیج فارس) و کشورهای عرب آدامه خواهد داد...

 آدام ارلی در مصاحبه با جی.دی.ان گفت : دردولت آمریکا در بالاترین سطوح خود هیچ کس شکی ندارد که رژیم ایران یک کارزار پیشرفته و قوی و خطرناک را علیه کشورهای همسایه شورای همکاری خلیج فارس و جهان عرب به پیش می برد.

وی افزود ما این را اول و بیش از سایر کشورها در بحرین می بینیم. اما در عربستان، یمن، عراق، سوریه، لبنان و غزه هم مشاهده می کنیم.

ادام ارلی گفت آنچه طی 2 سال گذشته تغییر کرده این است که دولت آمریکا بیش از پیش روی مقابله با این کمپین متمرکز است و برای به چالش گرفتن ایران تهاجمی تر عمل کرده است.

وی گفت نمونه های این سیاست شامل لغو محدودیتهایی است که بر فروش تسلیحات به این منطقه وجود داشته و اعمال تحریمهای سخت تر علیه ایران و نامگذاری تروریستی نیروهای نیابتی ایران همچون گردانهای الاشتر است...

وزارت کشور انگلستان نیز گردانهای الاشتر و المختار را بعنوان سازمانهای تروریستی اعلام کرده است.

ادام ارلی که از 2007 تا 2011 سفیر آمریکا در منامه بوده گفت، دولت باراک اوباما تصور می کرد ایران رفتار خصمانه اش را تغییر می دهد و گمان می رفت بتواند اصلاحات کند...

 آدام ارلی افزود من با دولت پرزیدنت ترامپ موافق هستم که بدرستی گفته دادن امتیاز به رژیم ایران تنها این رژیم را جری تر کرده است.

آدام ارلی افزود: رژیم ایران درآمدهای اقتصادی خود را بجای اینکه صرف کمک به مردم کند آنها را به قاسم سلیمانی و مشتری های تروریست او داد که علیه آمریکا و متحدانش جنگ افروزی می کنند...

سفیر سابق آمریکا در این مصاحبه گفت: تا زمانی که ملاهای حاکم بر سر کارند از هر ابزاری که در اختیارشان است برای بی ثباتی منطقه استفاده می کنند. آدام ارلی گفت «هیچ چیزی کمتر از تغییر رژیم برای ایجاد سطح قابل قبولی از صلح برای شبه جزیره عربی و خاورمیانه موفق نخواهد بود.

بحرین در سال 2016 تمامی روابط دیپلوماتیک خود با ایران را قطع کرد و به مداخلات ایران در امور داخلی اش اشاره کرده است. بدنبال حمله تظاهرکنندگان به سفارت عربستان سعودی در تهران و آتش زدن سفارت این اقدام بحرین صورت گرفت.

گزارش4 ـ آمریکا هیچ کشوری را از تحریمها معاف نمی کند


یک مقام بلندپایه آمریکا می گوید واشینگتن به هیچ کشوری برای داشتن معاملات تجاری با رژیم ایران معافی نداده است

معاون اصلی دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی گفت واشنگتن تاکنون معافی به هیچ کشوری برای داشتن معاملات تجاری با رژیم ایران نداده است. این محدودیتها شامل هند نیز میباشد. هند یک وارد کننده اصلی نفت ایران است.

آلیس جی. ولز در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت محدودیتها ناشی از تحریم های ایالات متحده علیه رژیم ایران شامل سرمایه‌گذاری در بندر چاه‌بهار نیز میباشد، پروژه بندر چاه‌بهار با همکاری هند در جریان است.

وی افزود، در رابطه با تحریم‌های ایالات متحده علیه تجارت یا سرمایه‌گذاری در ایران، هیچ معافی برای هیچ کشوری وجود ندارد...

جی. ولز گفت در ملاقات بین وزرای خارجه و دفاع دو کشور آمریکا و هند تحریم های ایالات متحده و اهداف دولت ترامپ برای مورد مواخذه قرار دادن رژیم ایران به خا طر « رفتار شریرانه‌اش» مورد گفتگو قرار گرفت...

وی گفت دو طرف همچنین در رابطه با انتظار ایالات متحده از دیگر کشورها برای «به صفر رساندن هر چه سریعتر» واردات نفت از ایران و تلاشهای آمریکا برای تضمین اینکه این محدودیتها باعث مختل نشدن بازارهای جهانی شود، گفتگو کردند.

گزارش 5 ـ قیام مردم بصره


فرا رسیدن ماه محرم و آستانه عاشورای حسینی اوج دیگری به قیام مردم بصره داده است. گزارشی از این شهر را می بینیم:

مردم بصره تظاهراتشان را بار دیگر از سر گرفته‌اند. آنها در شعارهایشان خطاب به امام حسین (ع) از ظلمی که به آنها می‌رود شکایت می‌کنند وبا الهام از نهضت حسینی خواسته‌هایشان را به گوش جهانیان می‌رسانند.

شعاری که ساکنان بصره می دهند با ترجیح بند: یا حسین برحال ما گواه باش

این شعار  همراه با سینه‌زنی وبا حرارت تکرار می‌شود. تظاهر کنندگان در راهپیمایی‌هایشان عکسهای شهدای اخیر تظاهرات را در دست گرفته و فریاد می زنند « لبیک یا حسین»

تظاهر کنندگان هر جا که فرصتی پیش اید، خواسته‌هایشان را به رسانه‌های حاضر در صحنه اعلام می کنند یکی از خبرنگاران از یک تظاهرکننده سؤال کرد: شما به‌عنوان فعالان مدنی که در این تظاهرات شرکت کرده اید برای شهر بصره که این میزان با کمبود خدمات و حداقل حقوق وحرمت و کرامت مردم مواجه است چه درخواستی دارید؟

خانم شهروند: این مردم فقیرترین مردم هستند تمامی آنها از طبقات فقیر هستند. فکر نمی‌کنم حتی یک نفر از یک حزب و یا سازمان دولتی در اینجا پیدا کنید. مردم آب می‌خواهند، برق می‌خواهند. در مدرسه درخانه هایمان آبی که هست اساساً رنگ وطعمش تغییر کرده، دائماً ایجاد مسمومیت می‌کند روزانه ۲۰۰-۳۰۰نفر به‌خاطر مسمومیت به بیمارستان فرستاده می‌شوند. شبها منع تردد است و ما نمی‌توانیم تردد کنیم تا آمار واقعی را ببینیم. گاهی تا ۳۵۰-۴۰۰نفر مسموم می‌شوند کسی فکر نکند که ما خواسته‌های اضافی و لوکس داریم. خیر، خی،ر ما فقط آب می‌خواهیم. الآن بایستی آب را بخریم آخر آب رشته حیات است چطور می‌توان به این صورت زندگی کرد؟

خبرنگار: بعضی می‌گویند که یک چهارم حقوقشان را برای خرید آب صرف می‌کنند

گزارش6 ـ تظاهرات مردم سوریه


تظاهرات در شهرهای مختلف سوریه جریان داد. آنها یک خواسته دارند:‌اسد باید برود. با جنایتکاران مذاکره یی در کار نیست:

یک زن تظاهرات کننده سوریه: اینجا معرت النعمان است می خواهم به همه نشان دهم به این مردم نگاه کنید هزارن نفرند. صدهازن و کودک و هزاران کودک همه این جا هستند.

همه از استان ادلب هستند.

ما یک پیام روشن داریم ما مذاکره نمی کنیم.

ما نمی بخشیم و ما با جنایتکاری مانند بشار اسد آشتی نمی کنیم.

آقای دمیستورا به صدای مردم گوش کنید!

ما همه خواهان سرنگونی رژیم هستیم

شعار الله اکبر

ما همه خواهان سرنگونی بشار هستیم.

به صدای مردم گوش کنید.

الشعب ارید اسقاط النظام. الشعب ارید اسقاط النظام. الشعب ارید اسقاط النظام

همه به این گوش کنید مهم نیست که شما چه کار کنید! مهم نیست که تا کجا با سلاح های خود پیش بروید! ما ادامه می دهیم.

 بشار، مهم نیست چه تعداد دیگر از ما را بکشی! ما پایداری می کنیم .

تازمانی که یک زن باقیست تازمانی که یک کودک باقیست ما ادامه می دهیم. این وعده ماست

ارتش ملی یمن میگوید رژیم ایران شبه نظامیان حوثی یمن را به تنفر پراکنی و دامن زدن به اختلافات فرقه یی ترغیب می کند:

ارتش ملی یمن روز طی یک بیانیه تاکید کرد رهبران ارشد حوثی، در آستانه تهاجم ارتش ملی به دروازه های شهر ، درحال فرار از شهر”الحدیده“  alhodaydahهستند.

به نقل از سلسله مراتب کودتاچیان، فروپاشی شروع شده است.

این بیانیه به دستورات مستقیم رژیم ایران به شبه نظامیان حوثی اشاره کرده است. دستوراتی که برای دامن زدن به اختلافات فرقه یی و تنفر آفرینی است

سخنگوی ارتش ملی یمن ژنرال ”عبدالمجالی“ ،  Abdu Majali به الشرق الوسط گفت:« دستورالعمل های رژیم ایران برای شبه نظامیان حوثی، نشان دهنده انگیزشهای تحریک آمیز و رسوا ،علیه مردم یمن است که در راستای سیاست این رژیم برای تهدیدٍ امنیت و یکپارچگی یمن و بی ثبات کردن کشورهای عربی است»

ژنرال ”عبدالمجالی“ اعلام کرد ارتش ملی یمن به طور مداوم ، دخالتهای رژیم ایران و دستورالعمل داده شده به شبه نظامیان را مانیتور میکند. ارتش ملی یمن اطلاعات خود را از چندین منبع و در هماهنگی با کشورهای عضو ائتلاف عربی، تهیه می کند. رژیم ایران از ترس حملات ارتش ملی یمن محل استقرار سران شبه نظامی حوثی را تغییر داده است. همچنین مسیرهای قاچاق سلاح برای آنها را تغییر داده است.

ژنرال ”عبدالمجالی“ گفت ارتش ملی یمن برای آزاد کردن همه شهرهای یمن از وجود شبه نظامیان حوثی مورد حمایت رژیم ایران ، عمل می کند.

گزارش ۷ـ ضرب الاجل ۱۳آبان برای دور دوم تحریمها


مایک پمپئو هشدار داد: از روز ۴نوامبر برابر با 13آبان هرکس با رژیم ایران تجارت کند مشمول تحریم آمریکا می شود

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در حساب توئیتری وزارت خارجه آمریکا نوشت: «چهارم نوامبر برای هر کسی که می خواهد با رژیم (ایران تعامل اقتصادی داشته باشد مقررات متفاوتی اعمال می شود. خیلی از کشورها برای ترک ایران اقدام کرده اند»

اشاره مایک پمپئو به ضرب الاجل دور دوم تحریم های هسته ای آمریکا است.

دونالد ترامپ ۱۸اردیبهشت۹۷ رسما خروج آمریکا را از توافق هسته ای را اعلام کرده بود.

از ۱۵ مرداد نیز کاخ سفید بخشی از تحریم های هسته ای ایران را که از زمان توافق برجام تعلیق شده بود، باز گرداند. با بازگشت بخش نخست تحریمها، خرید دلار آمریکا توسط دولت ایران، تجارت فلزات گرانبها، مانند طلا، فروش و تحویل فلزات خام یا نیمه ساخته مانند آلومینیوم و فولاد به ایران، و برخی از داد و ستد های مالی رژیم ایران مشمول تحریم شد.

دولت ترامپ درنظر دارد در دور بعدی تحریم ها که ۴ نوامبر (برابر با ۱۳ آبان)، صادرات نفت و گاز، و داد و ستد مالی با بانک مرکزی رژیم ایران هدف قرار دهد.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا ۲۴شهریور ۹۷ نیز در یک کنفرانس مطبوعاتی بر تشدید تحریمها علیه رژیم ایران تأکید کرد:

وزیر خارجه آمریکا گفت: «وقتی چهارم نوامبر برسد یک مجموعه قوانین اساساً متفاوتی علیه فعالیتهای اقتصادی رژیم ایران اجرا می‌شود. این یک روز بزرگ و مهم است. شما می‌توانید ببینید که بسیاری کشورها پیش از این اقداماتی اتخاذ کردند که از ایران خارج شوند. من فکر می‌کنم آنها نه فقط جدیت تحریمهای ایالات متحده را درک می‌کنند بلکه به این درک می‌رسند که این فعالیت دقیقاً حمایت از همان نوع فعالیت شرورانه‌ای است که رئیس‌جمهور ترامپ از اولین روزی که به قدرت رسید درباره آن صحبت می‌کرد. چه این فعالیتها تأمین موشک برای حوثیها برای شلیک به فرودگاهها در کشورهای خلیج‌فارس باشد یا فعالیت شبه‌نظامیان شیعه علیه منافع آمریکا باشد یا سوءقصد در قلب اروپا باشد.

من فکر می‌کنیم جهان درک می‌کند چالشها با رژیم ایران بسیار بزرگتر از آن چیزی است که در برجام هست

ناپدید شدن یک هواپیمای نظامی روسیه در سواحل سوریه


یک هواپیمای نظامی روسیه در نزدیک سواحل سوریه ناپدید شده‌است. وزارت دفاع روسیه بامداد امروز سه شنبه در این باره گفت این هواپیمای نظامی با ۱۴ سرنشین در نزدیکی ساحل سوریه ناپدید شده‌است. یک مقام آمریکایی گفته است واشینگتن گمان می‌کند این هواپیما هدف پدافند هوایی نیروهای رژیم اسد قرار گرفته‌است.

 

 

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: