گزارش خبری-بالاگرفتن دعوا برسراف ای تی اف ولوایح آن-۲۸شهریور۱۳۹۷

 گزارش خبری بالا گرفتن دعوا بر سر FATF و لوایح آن-۲۸شهریور۱۳۹۷


با نزدیک شدن سرفصل 9مهر که مهلت کنوانسیون FATF برای معاف کردن رژیم از قرار دادن در لیست سیاه به پایان می‌رسد،

جنگ و دعوای دو باند بر سر این که باید با تصویب لوایح ۴گانه به این کنوانسیون پیوست یا نه بالا گرفته است و در همین حال، سؤالاتی مطرح است و دو باند بر سر این سؤالها و پاسخ به آنها با یکدیگر دست به گریبانند. یکی از سایتهای حکومتی این سؤالها را به این ترتیب مطرح کرده است:

آیا با تصویب لایحه‌های مرتبط با FATF دیگر تحریم‌ها بر ایران اثری نخواهد داشت؟ آیا تصویب و اجرای لوایح چهارگانه، توافق با اروپا برای ایجاد کانال مالی مستقل را به سرانجام می‌رساند؟ آیا اجرای توصیه‌های FATF سبب دگرگونی مثبت در ساختار پولی و بانکی اقتصاد ایران می‌شود؟». در این گزارش که اکنون از نظرتون می‌گذرد ببینیم دو باند حاکم برای این سؤالها چه پاسخی دارند:

باند روحانی با صراحت و روشنی بیشتری بر این نظر خود پافشاری می‌کنند که اگر راه نجاتی برای رژیم متصور است، این راه از مسیر تصویب لوایح مربوط به FATF و پیوستن به کنوانسیون مربوطه می گذرد.

پروانه مافی


از باند اصلاح طلبان مجلس در حساب توئیت خود نوشته است: «لوایح ۴گانه که در حال تصویب در مجلس است و FATF یکی از آنهاست می‌تواند تبادلات پولی بین‌المللی ما را تسهیل کرده و از دستاورد این اتفاق ضمن ثبات در بازار ارز می‌توان قیمت آن را حتی به میزان ۵۰ درصد قیمت فعلی کاهش داد».

اما این گونه اظهار نظرها با تمسخر باند خامنه‌ای مواجه شده است. خبرگزاری سپاه پاسداران (فارس) این اظهارات را «دادن آدرسهای غلط» توصیف کرده و می‌نویسد: «دیروز قرار بود با اجرای برجام دلار ارزان شود و امروز با اجرای FATF».

خبرگزاری پاسداران وعده‌های قبلی روحانی و سیف، رئیس کل سابق بانک مرکزی را که در جریان نهایی شدن و اجرای توافق ژنو در آذرماه 92 مبنی بر اجرای برجام نرخ ارز کاهش پیدا می‌کند را یادآوری کرده و می‌افزاید:

در روزهای اخیر نیز برخی نمایندگان مجلس مجددا همین موضوع را تکرار کرده‌اند اما این بار نه با نوشداروی برجام، بلکه این بار برجام جدید یعنی FATF را مسیر کاهش نرخ ارز و پیشرفت اقتصادی معرفی می کنند».

اما سایت بهار وابسته به باند اصلاح طلبان در مطلبی با اذعان به این که از FATF انتظار معجزه نباید داشت، می‌نویسد:

اروپایی‌ها برای احیا برجام راهی جز برقراری سیستم مالی مستقل از آمریکا در ارتباط‌شان با ایران ندارند و برای اجرای چنین طرحی پذیرش توصیه‌های FATF از سوی ایران می‌تواند نگرانی‌های آنان را رفع کند».

همین مقاله در ادامه این پرسش را مطرح می‌کند که «آیا برقراری آن سیستم مالی مستقل می‌تواند «تمام» منافع توافق هسته‌ای را برای ایران به همراه داشته باشد و اثر تحریم‌های آمریکا را «کاملاً» رفع کند؟!

پاسخ این پرسش منفی است و قطعاً برجامی که بنا بر گفته عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه در اتاق مراقبت‌های ویژه است حتی اگر جان سالم هم به در ببرد دیگر مانند برجام سابق نخواهد بود.

و صادق زیباکلام صادق زیباکلام در گفت وگو با یکی از سایتهای این باند می‌گوید:






«اکنون تهران فکر می کند با بازی با FATF ، هم می تواند در لیست خاکستری باقی بماند و هم از تبعات حضور در لیست سیاه با نمایش اقدامات خود جلوگیری کند، اما این سیاست مطمئنا جواب نمی دهد...

ما مدام از FATF وقت و فرصت می خواهیم، اما عملا کاری از پیش نمی بریم. مثلا مجلس دو ماه است مساله الحاق به CFT را مسکوت گذاشته است؛ چرا؟! این همه تعلل ناشی از چیست؟!... این گونه که نمی شود کشور اداره کرد».
لطفا به اشتراک بگذارید: