تلاش نافرجام برای تحریف عاشورا – ۲۹شهریور۱۳۹۷

تلاش نافرجام برای تحریف عاشورا – ۲۹شهریور۱۳۹۷


گزارش و گفتگو با اسدالله مثنی


آخوند علم‌الهدی گماشتة‌ بدنام خامنه‌ای در مشهد، روز گذشته طی سخنانی که در رسانه‌های حکومتی درج شده، در تلاش برای تحریف عاشورا با تأکید بر این که قیام عاشورا قیام مسلحانه‌ای نبود، گفت: قیام عاشورا دعوت مردم به نجات آنها از حاکمیت ظلم بود. علم الهدی افزود: قیام ایشان نه تنها مسلحانه و سیاسی نبود، بلکه دعوت مردم به دین اسلام بود، همچنین، باید به این نکته توجه داشت که وضعیت سیاسی مردم کوفه در این قیام موثر بود یا خیر؟، وی در حالی که تلاش می‌کرد مردم ایران را که خواستار رفاه و پیشرفت هستند به مردم کوفه تشبیه کند، گفت معاویه که مردم کوفه را شناخته بود از آنها برای یزید بیعت گرفت. تصریح کرد: در چنین شرایطی، امام حسین(ع) تصمیم داشتند مردم را به‌ نجات از ظلم دعوت کنند. دعوت امام حسین(ع) از مردم به‌نجات آنها از حاکمیت ظلم به‌این دلیل بود که مردم حاکمیت امام را قبول نداشتند، آنها می‌گفتند، نمی‌خواهیم هیچ مسأله‌ای ما را تهدید کند، ما می‌خواهیم نان و آب بخوریم و هیچ مزاحمی برای ما وجود نداشته باشد، بنابراین، برای ما معاویه بهتر است.

علم‌الهدی تصریح کرد: آن روزی که مردم کوفه به‌ نبرد با امام علی(ع) و امام حسن(ع) پرداختند، آنها معاویه را بر امام حسن(ع) ترجیح دادند، چراکه فقط قصد زندگی کردن داشتند». از سوی دیگر آخوند احمد خاتمی طی سخنانی در نیشابور به کسانی که آخوندها را به خاطر سوءاستفاده از مراسم عزاداری عاشورا برای تحمیق مردم محکوم کرده‌اند حمله کرد و با اعتراف به این که این موضوع یک مسئله کشوری شده و در فضای مجازی پیچیده، خواستار برخورد قاطع دستگاه قضایی با این باصطلاح جرم مشهود و اهانت به مقدسات شد. اهانت به مقدسات اسم مستعار شعار علیه ولایت فقیه و شخص ولی فقیه است.

آخوند خاتمی گفت:‌ «اکنون دل های مردم یکپارچه آتش است آن وقت می آیند می گویند اگر امام حسین (ع) نبود چطور مردم را تحمیق می کردید؟ ما به برکت امام حسین (ع) جلوی تحمیق مردم را گرفتیم و نگذاشتیم شاه و ایادی آن در گرده مردم سوار شود، نگذاشتیم در فتنه 88 فتنه گران، خون شهدا را پایمال کنند و نمی گذاریم».

آخوند خاتمی مردم را از سر دادن نوحه‌ها و شعارهای ضد حکومتی بر حذر داشت و گفت:‌ « مواظب باشید، عامل آشوب و اغتشاش نشوید، اعتراض طبیعی و اعتراض متین حق مردم است، ولی رفتار غیرقانونی نباید اتفاق بیفتد. خاتمی تصریح کرد: همان کسانی که تفرقه افکنی کردند، به دنبال استفاده از این فضا هستند».

در همین حال، گزارشهای دریافتی از شهرهای مختلف کشور حاکی است که نوحه‌هایی با مضامین ضد حکومتی و اعتراض به فساد و چپاول حاکمان و فقر و فلاکت عموم مردم است مورد استقبال دسته‌های سینه‌زنی و مردم عزادار قرار گرفته است. از جمله روز چهارشنبه ۲۸ شهریور ماه؛ جوانان شورشی در خیابان دامپزشکی تهران اقدام به پخش نوحه‌هایی علیه ظلم و ستم و چپاول آخوندی کردند که مورد استقبال مردم محل قرار گرفت.

متن این نوحه به قرار زیر است:

  • فریاد یا محمدا از این همه جور و جفا ز ظلم و نیرنگ و ریا


فریاد یا محمدا بردند مال مردما بنام اسلام و خدا

فریاد یا محمدا خوردند مال توده ها مال یتیم و بینوا

 

یک نمونة دیگر نوحه‌ای است که با اشارات آشکار به قیام دی ماه و شرایط حاکمیت آخوندهای دینفروش در ایران توسط جوانان شهر یزد در یک تکیة این شهر سر داده شد:

تلاش نافرجام برای تحریف عاشورا، چرا؟- گفتگو با اسدالله مثنی


‌ در این گزارش دیدیم که سرشناس‌ترین آخوندهای حکومتی چطور از یک طرف حرفها و ادعاهای کاملا تحریف‌آمیزی در مورد نهضت امام حسین و عاشورا مطرح می‌کنند و از طرف دیگه از فضایی که بخصوص امسال در مراسم‌های عزاداری علیه آخوندهای حاکم مطرح شده، ابراز وحشت می‌کنند. درباره این موضوع و چرایی اون گفتگویی داریم با اسدالله مثنی.

 

س: همون طور که اشاره کردم و در این گزارش هم آمده بود، آخوندهای حاکم دارند تلاش می‌کنند که قیام عاشورا و پیام اون رو تحریف بکنند، با توجه به این که این حرفة روضه خونها و آخوندهای دینفروش طی قرون گذشته بوده و اینا از حماسة عاشورا ارتزاق کردند، کار امروز اینها چه تفاوتی با کارهاشون در گذشته داره؟

ج: تفاوتی هست بین زنگار گرفتگی و پوشیده شدن قیام حسینی و نهضت عاشورا طی قرون، با به قول خودشون استفادة ابزاری از عاشورا و امام حسین در حاکمیت به منظور اعمال سلطه و سرکوب و چپاول. تفاوت در این است که الان آخوندهای دینفروش در حاکمیت هستند و این واقعیت موجب ایجاد وضعیت متفاوتی در ایران با سایر کشورهای مسلمان شده. آخوندهای حاکم از ابتدای حاکمیت‌شان تمام مفاهیم و کلمات مقدس را به پای منافع سرکوبگرانه و چپاولگرانة‌ خود ذبح کرده‌اند

از امر به معروف و نهی از منکر و حجاب که آن را وسیله‌یی برای سرکوب مردم بخصوص زنان میهنمان کرده‌اند تا مؤسسات غارتگری که تحت عناوینی مانند ثامن الحجج» دارایی مردم را به یغما بردند تا همین پاسپورتهایی که اخیراً رو شد که روی آنها عبارت «جواز سفر به بهشت» نوشته‌اند و آنها را به نیروهایی که می‌خواستند برای کشتار مردم سوریه به آنجا اعزام کنند، می‌دادند و این قبیل سوء استفاده‌های دجالگرانه در جنگ ضد میهنی برای فرستادن نیروهای ساده دل خیلی رواج داشت مانند اسب امام زمان و کلیدهای بهشت که بچه‌های مردم رو با آنها روی میادین مین می‌فرستادند.

 

س: به قول شما 40سال است که این چیزها و این سوءاستفاده‌های دجالگرانه از مفاهیم مذهبی در این رژیم رایج بوده، پس باز هم پدیدة جدیدی نیست. چه چیزی در جریانهای اخیر جدید است؟

ج: قبلا رژیم و مشخصاً شخص خمینی تلاشش این بود که از همین مفاهیم مذهبی استفادة ابزاری کند برای توجیه حکومت دینی و فاشیسم مذهبی خودش و این که ولایت فقیه عین اسلام است و کسانی را که با آن مخالفت می‌کردند به عنوان متحجرین و اسلام آمریکایی مورد حمله و تخطئه قرار می‌داد.

آخوند علم‌الهدی با دجالگری می‌گوید که قیام امام حسین، قیام مسلحانه نبود و اصلاً سیاسی هم نبود، که معنی آن این است که اصلاً دعوایی با حاکمیت نداشت، قیام امام حسین برای دعوت مردم به دین اسلام بود (و دین اسلام هم به تعریف علم الهدی و خامنه‌ای) جنگش با ظلم بود و ظلم هم این بود که «مردم حاکمیت امام را قبول نداشتند! و می‌گفتند، نمی‌خواهیم هیچ مسأله‌ای ما را تهدید کند، ما می‌خواهیم نان و آب بخوریم و هیچ مزاحمی برای ما وجود نداشته باشد، بنابراین، برای ما معاویه بهتر است».

صرف‌نظر از شیادی خیلی سخیف این حرفها که خیلی روشن است. این حرفها تضاد خیلی روشنی دارد با همة آنچه خمینی گفته و آخوندهای حاکم تا الان می‌گفتند. من یکی از حرفهای خمینی را نقل می‌کنم که خودتان قضاوت کنید. خمینی در یکی از سخنرانیهای خود با تأکید بر این که قیام امام حسین زمینه‌سازی برای تشکیل حکومت اسلامی» بوده (یعنی امام حسین قیام کرد تا راه به قدرت رسیدن خمینی را هموار کند!) در تخطئة به قول خودش متحجرین گفت: «آنها که خیال می‌کنند که سیدالشهدا برای حکومت نیامده بود و خود اینها برای حکومت آمدند سخت در اشتباه‌اند. برای اینکه حکومت باید در دست کسی مثل سیدالشهدا باشد؛ زیرا اصل قیام انبیا از اول تا آخر این بوده است».

پدیده جدید


پدیدة جدید این است که محرم و عاشورا و قیام حسینی که تا الان ابزار به قدرت رسیدن و ارتزاق اینها بود، اکنون به عامل وحشتشان تبدیل شدهو این است که میگویند قیام امام حسین اصلاً مبارزاتی و حتی سیاسی نبود. الان پیام عاشورا به ضد خود حاکمیت آخوندها تبدیل شده که حرفهای آخوند خاتمی گواه آن است و این جریانی است که از قیام88 شروع شد و اوج آن عاشورای 88 بود و در همان زمان بود که برادر مسعود هم در اول رمضان آن سال به جوانان قیام‌آفرین پیام دادند:‌ «امسال در ماه روزه تا آنجا که میتوانید تلاش کنید مساجد از چنگ آخوندهای دین فروش حکومتی آزاد شود.

از فرصت گردهمایی و تجمع در مسجدها در شبهای رمضان استفاده کنید. مسجد برای همین کار است. مسجد بایستی کانون ضدارتجاع و ضد دیکتاتوری و کانون قیام و انقلاب دموکراتیک مردم ایران گردد». و بعد هم در اول محرم آن سال مجدداً به جوانان و دانشجویان انقلابی پیام دادند:‌ از همین حالا برای استفاده از فرصتهای محرم، برای آزاد کردن مساجد و مراسم و گردهماییها از ستم ولیفقیه ارتجاع، بت مجسم وحق ستیز زمانه، مظهر کفر وتجاوز و بیداد، مانع اصلی آزادی و حاکمیت و حقوق خلق در زنجیر، طراحی کنید. نباید گذاشت رژیم پلید ولایتفقیه مسجد محرم حسینی را درخدمت کفر و ارتجاع و بیداد بگیرد. قیام آفرینان بدون شک میتوانند و باید به این فریضه آرمانی و مردمی و میهنی و انقلابی قیام کنند».

به این ترتیب بود که قیام88 در عاشورای آن سال توسط هواداران مجاهدین به اوج رسید و رژیم به انتقام آن 3مجاهد قهرمان علی صارمی، محمد حاج‌آقایی و جعفر کاظمی را اعدام کرد و فقط هم همین‌ها را اعدام کرد و در واقع با خون پاک این ۳مجاهد حسینی بود که قیام88 معنای دیگری پیدا کرد و ادامه پیدا کرد و در قیام دی ماه به اوج و قلة دیگری رسید.

س: چه عاملی موجب شده که امروز شاهد این چرخش هستیم؟ با توجه به این که محرم و مساجد و تکایا، همیشه در تیول و اشغال اینها بوده.

ج: این البته خلق‌الساعه نبوده و سابقه‌اش به بیش از 50سال پیش برمی‌گردد، آن روزی که محمد حنیف‌نژاد، حنیف کبیر با الهام از عاشورای حسینی و پیام آن تعریف جدیدی از اسلام ارائه داد و گفت مرز واقعی بین باخدای صوری و بی‌خدا نیست. مرز بندی واقعی بین ستمگر و ستمدیده، بین استثمارگر و استثمار شده است. در واقع زنگار 1400ساله را از رخ دین زدود و بر درک استثمارگرانه از اسلام و دین خط بطلان کشید و درک انقلابی از اسلام را که از زمان امام حسین و ائمه به محاق رفته بود، احیا کرد و جهش داد.

اگر چه بنیانگذاران اعدام شدند، اما با اعدام آنها این درک از اسلام و پیام حنیف قوت و گسترش یافت و این پرچم را پس از حنیف مسعود رجوی به دوش گرفت و بر افراشت و در هر سرفصل استراتژی مجاهدین و مقاومت با الهام از امام حسین و سرمشق فدای حداکثر او ترسیم کرد و به پیش برد و این پرچم امروز به دست مریم رجوی است که نامش الهامبخش و انگیزانندة جوانان قیام‌آفرین و رزم‌آوران کانونهای شورشی است.

لرزه مرگ بر پیکر رژیم


همانها که لرزه مرگ بر پیکر رژیم انداخته‌اند و در همین گزارش هم دیدیم که آخوند خاتمی چطور زوزة وحشت می‌کشید و مردم را از سر دادن نوحه‌ها و شعارهای ضد حکومتی بر حذر می‌داشت و در حالی که جرأت بردن نام مجاهدین را نداشت گفت:‌ « مواظب باشید، عامل آشوب و اغتشاش نشوید، اعتراض طبیعی و اعتراض متین حق مردم است، ولی رفتار غیرقانونی نباید اتفاق بیفتد... همان کسانی که تفرقه افکنی کردند، به دنبال استفاده از این فضا هستند».

و لابد می‌دانید که وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران که هیأت‌های عزاداری و نوحه‌ها را کنترل می‌کنند یک شاخص و یک شاغول برای حذف یا تأیید موارد برای کارشان دارند و آن این است که آیا این نوحه‌ها حرفهای مجاهدین است یا توسط آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد یا نهپ

اما به رغم همة‌ بگیر و ببندها شاهد هستیم که پیام مجاهدین که همان پیام امام حسین و پیام عاشوراست در بعضی هیأت‌های مذهبی و تکیه‌ها به صورت نوحه‌ها و اشعار ماه محرم بر سر زبانها افتاده و هر قدر هم که رژیم تلاش کند جلو آن را بگیرد، اما منطق تاریخ و منطق تکامل است که نخواهد توانست و از قضا بیش از پیش باعث انتشار و نفوذ آن می‌شود و در واقع بار دیگر این یزیدیان زمان هستند که مغلوب و منکوب امام حسین و حسینیان زمان می‌شوند.
لطفا به اشتراک بگذارید: