نیکی هیلی: هیچ رژیمی به اندازه ایران منشا‌ بی‌ثباتی نیست

نیکی هیلی: هیچ رژیمی به اندازه ایران منشا‌ بی‌ثباتی نیست


نیکی هیلی طی سخنرانی خود در جلسه شورای امنیت گفت: مشکل است که یک درگیری در خاورمیانه را نام ببریم که اثر انگشت ایران در آن نباشد.

رژیم ایران تروریستها را تأمین مالی میکندو برای شبه نظامیانِ (وابسته به خودش) موشک ارسال می‌کند. (رژیم) ایران بارها و بارها خلاف منافع و سیاستهای شورای امنیت عمل کرده است. ایران در سراسر خاورمیانه حق حاکمیت همسایگانش را لگد مال کرده است. در لبنان، در سوریه و در یمن. رژیم ایران بی توجهی کامل به حق حاکمیت یک کشور که در مرحله حساسی از توسعه سیاسی است، نشان داده است: این کشور عراق است.

 

نیکی هیلی در سخنرانی خود در شورای امنیت هم‌چنین گفت: در مورد عراق هدف (رژیم ایران) سوء استفاده از بلاتکلیفی، به منظور بوجود آوردن یک دالان تحت کنترل ایران برای تسلیحات و جنگجویان از تهران به مدیترانه است.

در ماههای اخیر اقدامات تجاوزکارانه (این رژیم) افزایش یافته است. نیروهای نیابتی آنها در عراق بشکل آشکار با تأمین مالی، آموزش و سلاحهای تأمین شده توسط تهران، عمل میکنند. بر اساس گزارش، رژیم ایران طی چند ماه گذشته شروع به رساندن موشکهای بالستیک به این نیروهای نیابتی در عراق کرده است. گزارشات حاکی از آن است که این رژیم برای شبه نظامیان نیابتی خود این قابلیت را ایجاد میکند که موشکهای خودشان را در داخل عراق بسازند.

رژیم ایران در یک نقض فاحش حق حاکمیت عراق اخیرا یک مجموعه موشک را از ایران به عراق شلیک کرد. این رژیم به مقر مرکزی حزب دمکرات حمله کرد و باعث کشته شدن یازده نفر شد.

 

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد در ادامه سخنرانی خود در شورای امنیت سازمان ملل با اشاره به این که مداخلات رژیم در عراق، بی‌اعتنایی آشکار به قطعنامه‌های شورای امنیت است، افزود: قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در حال اقدام برای تأثیر گذاشتن بر ترکیب دولت جدید عراق است. وی در سال ۲۰۰۷ توسط شورای امنیت از سفر به خارج از ایران منع شده بود. در سال ۲۰۱۵ با تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت. بر این ممنوعیت تأکید مجدد شد. اما قاسم سلیمانی از زمان انتخابات، عملا در عراق مستقر شده است. این واقعیت توسط دبیر کل در تازه ترین گزارش اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ ذکر شد. وی به این خاطر در عراق به سر می‌برد که دولتی تحت کنترل رژیم ایران تشکیل دهد.

 

نیکی هیلی گفت: رژیم ایران با عراق طوری رفتار میکند که انگار یک کشور مستقل نیست. رژیم ایران عراق را فقط بعنوان یک نقطه ترانزیت برای تسلیحات و یک زمین تمرین برای نیروهای نیابتی خود می نگرد. رژیم ایران در پی این است که عراق را بلحاظ اقتصادی ضعیف و وابسته به صادرات خود نگه دارد و میخواهد از یک عراق ضعیف استفاده کند که فعالیتهای تروریستی خود را به شکل غیرقانونی تأمین مالی کند.

نیکی هیلی در ادامه سخنان خود با اشاره به حملات شبه‌نظامیان وابسته به رژیم به کنسولگری آمریکا در بصره و سفارت آمریکا در بغداد گفت: کاخ سفید با هشدار قوی به رژیم واکنش نشان داد و اعلام کرد:ما در دفاع قوی از جان آمریکاییان تردید نخواهیم کرد. دخالتهای رژیم ایران در عراق، این کشور را به سمت درگیری و فرقه‌گرایی سوق می‌دهد. این همان سیاستی است که در سوریه ، یمن، لبنان و سراسر خاورمیانه نیز اجرا می‌کند.

منبع: سایت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد ۹۷۰۶۳۰

 

نیکی هیلی: هیچ رژیمی به اندازه ایران منشا‌ بی‌ثباتی نیست در یوتیوب سیمای آزادی

لطفا به اشتراک بگذارید: