مجله اجتماعی، اقتصادی شماره۲۶ – ۳۱شهریور۱۳۹۷

مجله اجتماعی، اقتصادی شماره۲۶– ۳۱شهریور۱۳۹۷


امروز تعدادی از دانش آموزان میهنمان به کلاسهای درس رفتند و فردا هم شروع رسمی سال تحصیلی جدید است. سال تحصیلی جدیدی که به‌علت شرایط بحرانی اقتصادی که رژیم بوجود آورده است، مثل همه صحنه های دیگر در ایران برای بسیاری از مردم چشم انداز سیاهی دارد. منجمله یکی از کارگزاران رژیم در رابطه با وضعیت مدارس چند شیفته گفت که فقط در استان تهران ۹۱۸ مدرسه دوشیفته وجود دارد، که البته خیلی بیش از این است. و این در حالی است که آقازاده ها یا در خارج تحصیل میکنند یا در گرانترین مدارس خصوصی با بهترین امکانات در داخل ایران. با هم گزارشات امروز را دنبال کنیم

اخبار:


۹۰ درصد اقتصاد ایران در چنبره‌ی دولت و نهادهای حکومتی


خبرگزاری حکومتی خبرآنلاین نوشت بر اساس مطالعات تجربی و کارشناسانه از حجم ۱۰۰ درصدی توان اقتصادیِ در اختیار جامعه‌ی ایرانی ۴۲ درصد قدرت اقتصاد کشور دست دولت، ۴۸ درصد دست نهادهای غیردولتی و ۱۰درصد قدرت اقتصادی در اختیار بخش خصوصی است.

دستمزد کارگر ایرانی حدود یک سوم کارگر عراقی و یک پنجم کارگر تُرک است!


خبرگزاری حکومتی ایلنا در گزارشی نوشت در شرایطی که دستمزد ایرانی‌ها فقط ۱۰۰ دلار است، در عراق آشوب‌زده کارگران ۲۹۰ دلار و کارگران ترکیه ۴۷۰ دلار دستمزد می‌گیرند.

غارت‌های نجومی در صنایع پتروشیمی و رکود و تعطیلی صنایع پایین دست آن


عضو انجمن ملی پلاستیک و پلیمر: نزدیک به ۶۰ درصد از کارخانجات مرتبط با پتروشیمی تعطیل¬ و بخش عمده‌ی دیگر هم با ظرفیت ۱۰ تا ۳۰ درصد فعالیت می‌کنند و علت آن از جمله کمبود مواد اولیه است. این امر در حالی صورت میگیرد که صنایع پتروشیمی که عمدتا وابسته به سپاه هستند از صادرات محصولات خود و استفاده از رانت دولتی در تولید و فروش ارز صادراتی برگشتی در بازار آزاد سودهای نجومی کسب می کنند.

حکومت آخوندی در خدمت آقا زاده ها و کارگزاران حکومتی


یک کارشناس اقتصادی: در سالیان اخیر میزان مالیات بر درآمد حقوق‌بگیران بیش از ۶۶ درصد افزایش داشته است‌‌. مالیات بر کالاها نیز نزدیک به 79 درصد افزایش داشته است . در همین مدت، مالیات بر ثروت تنها 7/14 درصد بالا رفته که سهم مالیات بر ثروت به کل مالیات‌ها در حد 5 درصد باقی مانده است؛ این موضوع نشان می‌دهد هزینه‌های حیف و میل دولت را حقوق‌بگیران و مردم ضعیف جامعه پرداخت می‌کنند و در مقابل ثروتمندان منتفع می‌شوند.

غارت و چپاول مردم با انتشار اسکناسهای بی پشتوانه


روزنامه حکومتی رسالت در گزارشی نوشت چاپ ریال بدون رعایت نصاب هر ریال ۱۰۸۵۵ ده میلیونیم گرم طلا و تزریق آن به بازار به عنوان وصولی تلقی شدن ارز نفت و نهایتا افزایش نقدینگی از یک سو و از سوی دیگر تبدیل شمش طلا به سکه و حراج آن در بازار و... سر پول ملی چنان بلایی آورده که حالا حالاها گریزی از آن نیست.

تعطیلی بیش از دوسوم کارگاههای مبلسازی


رئیس اتحادیه درودگران و مبلسازان: «با توجه به کمبود مواد اولیه، صنعت مبل‌سازی با مشکل روبه‌رو شده و در حال حاضر ۶۵ درصد واحدهای مبل‌سازی تعطیل شده‌اند».

گزارش اول « مدارس کهنه و فرسوده بلای جان دانش آموزان»


صدای سرفه بچه ها ، کهنگی نیمکت ها ، شیشه های مات و مبهوت ، دیوارهای غمگین... فضای توصیفی بسیاری از مدارس ایران است. حجم خرابی و ویرانی مدارس در حاکمیت آخوندها خارج از قاعده وآمار وارقام است. آیا میدانید مدارسی در کشور هستند که ۹۰ سال از عمرشان میگذرد؟ مدارسی که ، هیچ ایمنی ندارند. حتی کارگزارای رژیم هم اعتراف می‌کنند که ۳۳ درصد مدارس ایران ایمنی ندارند. گزارشی را با هم ببنیم

گزارش دوم « زجر مردم در بافتهای فرسوده »


کهنه شدن یا قانون فرسودگی در همه پدیده‌ها هست. اما در بسیاری از جاها در برابر فرسودگی باید مقاومت کرد و تسیلم نشد. از جمله در بافتهای شهری که می بینیم بشر مستمرا در حال پیشرفت و نوسازی است. در کشورهای دنیا هم استانداردهای زیادی برای ارتقاء سطح شهرها وجود دارد و متولیان شهری اعم از شهرداریها و وزارت مسکن و شهرسازی به مردم کمک می‌کنند تا بافتهای قدیمی را تبدیل به بافتهای قابل سکونت مدرن کنند. اما در رژیم آخوندی مثل بقیه موارد تا دلتان بخواد وعده زیاد هست و عمل هیچ. نگاهی کنیم به یکی از این نمونه ها در یکی از بافتهای فرسوده در تهران.

گزارش سوم «مافیای کاغذ احتکار و گرانی »


این شعار را در تظاهراتهای مختلف مردم زیاد شنیدیم که میگویند «ایران همه‌ش دزدخونه‌س، توی دنیا نمونه‌س» شعاری که نشان میدهد مردم ایران تمامی باندهای حاکمیت آخوندی را دزد و اختلاسگر می‌دانند. چون روی هرچه انگشت میذارند، یک بخور بخور و غارتگری سردمداران رژیم را در آن می‌بینند. از جمله اینها میلیاردها تومان چپاول در احتکار کاغذ و بخصوص کاغذهایی با ارز وارداتی دارند. گزارش کوتاهی را با هم ببینیم
لطفا به اشتراک بگذارید: