موج دیگری از طرد و انزوای منطقه‌یی و بین‌المللی رژیم – ۳۱شهریور۱۳۹۷

موج دیگری از طرد و انزوای منطقه‌یی و بین‌المللی رژیم – ۳۱شهریور۱۳۹۷


گزارش و گفتگو با علیرضا معدنچی


بینندگان عزیز سلام بر شما، گرمترین درودهای خودم و همکارانم رو تقدیمتون میکنم . امیدوارم در هر جا که هستید سری بلند و دلی پر امید داشته باشید در برنامة تیک تاک امروز نگاهی خواهیم کرد به مهمترین موضوع سیاسی روز که در ادامة‌ روند طرد و انزوای فزایندة رژیم نشان میدهد و در حال حاضر نیز شاهد برخاستن موج دیگری علیه رژیم هم در منطقه و هم در جهان هستیم. موجی که در آن موضعگیریها هر چه شدیدتر و قاطعانه‌تر شده و از اظهارنظرهای سیاسی و موضعگیری صرف نیز فراتر رفته و به اقدامات مشخص از جانب دولتهای مختلف راه برده است. توجه شما را به گزارشی در این باره جلب می‌کنم.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز جمعه ۳۰شهریور۹۷ در جلسه‌یی در مؤسسة اف آر سی سخنرانی مایک پمپئو در موسسه اف.آر.سی (شورای تحقیق خانواده)حول دفاع از آزادی مذهبی؛ به موضوع آزادیهای مذهبی پرداخت و گفت:‌
«ما برای‌ شان انسانی مردم ایران می‌جنگیم به این صورت که حقیقت را راجع به این رژیم سرکوبگر و فاسد افشا می‌کنیم که این مردم را کنترل می‌کند. من می‌دانم که این بسیاری از ما را آزار می‌دهد که شاهد اذیت و آزار ادامه‌دار مسیحیان و سایر اقلیتها در کشورهایی مانند جمهوری اسلامی ایران باشیم.

اقلیتهای مذهبی در ایران به‌طور مستمر به زندان فرستاده می‌شوند و حقوقشان نفی می‌شود و از شغلشان محروم می‌شوند و در معرض بدرفتاریهای مختلف قرار می‌گیرند... من مثالهای زیادی دارم که طی ۴۰سال حکومت این رژیم سرکوبگر و فاسد و دو رو چه بر سر این مردم آمده است. پمپئو افزود: ما در کنار مسیحیان، یهودیان، صوفیها، زرتشتیها، بهاییان و همه گروه‌های مذهبی در ایران که کرامت انسانی‌شان توسط این رژیم نقض شده است، ایستاده‌ایم.

برایان هوک رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجة آمریکا نسبت به اظهارات اخیر ظریف که پیشنهاد آمریکا برای مذاکره را رد کرده بود واکنش نشان داد و گفت:‌ «رژیم ایران باید رفتار خود را تغییر دهد و دست از صدور انقلاب بردارد و به کشوری عادی تبدیل شود. لازم به یادآوری است که هوک چند روز پیش گفته بود دولت آمریکا حاضر است با رژیم ایران برای انعقاد یک پیمان جدید وارد مذاکره شود که هم برنامه هسته‌یی و هم موشکهای بالستیک این کشور را در برگیرد».

بازتاب اظهارات برایان هوک


اظهارات برایان هوک در کشورهای منطقه نیز بازتاب خود را داشت. روز پنجشنبه انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجی امارات گفت: باید همپیمانان خلیجی واشنگتن در مذاکرات پیشنهاد شده برای دستیابی به توافق با ایران در مورد برنامه موشکهای بالستیک و رفتار منطقه‌ای او شرکت داشته باشند.

این مقام اماراتی در حساب توییتری خود نوشت:‌ « کشورهای خلیج (فارس) دیگر قبول نمیکنند که سایرین سرنوشت منطقه را با اتکاء به منافع آنها تعیین کنند. خاطرنشان میشود که مذاکرات قبلی به توافقی حول افزایش نظارت بین المللی بر روی برنامه اتمی ایران راه برد اما فشار به او برای متوقف کردن نا امن سازی منطقه و تغذیه درگیریهای فرقه‌ای نادیده گرفته شد».

از سوی دیگر دولت کویت شامگاه پنجشنبه ۲۹شهریور ۹۷ اعلام کرد، تا زمانی که رژیم ایران سیاست‎ها و رویکرد خود در قبال کشورهای منطقه را تغییر ندهد، سفیری در تهران تعیین نخواهد کرد. علی السعید همچنین یادآور شد:« شیخ صباح الخالد،معاون رئیس شورای وزیران، وزیر امور خارجه و خالد الجارالله، نایب وزیر امور خارجه کویت، هر دو بیش از یک بار بر ضرورت اتخاذ گام‌های ملموس از سوی ایران برای تغییر رویکردهایش و ایفای نقش مثبت در منطقه تأکید کرده‌اند».
شایان ذکر است که به‌دنبال حمله مزدوران بسیجی به سفارت عربستان در تهران، در دیماه ۹۴، کویت در اعتراض به این اقدام سفیر خود را از تهران فراخوانده بود.

این اقدام کویت همچنین پس از اقدام فرانسه مبنی بر این که تا زمانی که رژیم توضیحات قانع کننده در بارة توطئة تروریستی خود ندهد از معرفی سفیر خود در تهران امتناع می‌‌کند، معنای خاص خود را دارد و نشان میدهد که طرد و انزوای رژیم ابعاد گسترده‌تری یافته است. کیهان خامنه‌ای امروز با خشم بسیار نسبت به اقدام فرانسه که آن را ناشی از تحرکات مجاهدین قلمداد کرده واکنش نشان داد و نوشت: «سکوت توام با اهمال کاری وزارت خارجه در برابر تحرکات (مجاهدین خلق) در پاریس به دولت فرانسه این جرات را داده است که برای تعیین سفیر در ایران شرط و شروط بگذارد، اگر وزارت خارجه در برخورد با اقدامات دولت فرانسه تنها به احضار سفیر و اخم و لبخندهای دیپلماتیک اکتفا نمی‌کرد امروز فرانسه چنین جراتی به خود راه نمی‌داد که برای ایران شرط بگذارد».

از سوی دیگر روحانی در آستانة سفر به نیویورک و شرکت در اجلاس مجمع عمومی در یک ستون خریداری شده در روزنامة واشینگتن پست دیروز مقاله‌یی درج کرد. روحانی در این مقاله ضمن مواضع آمریکا را ناشی از افشاگریهای مجاهدین دانسته، خواستار گفتگو با آمریکا شده و نوشته است:‌ « دولت آمریکا که با دروغ‌پراکنی و تحلیلهای جعلی از طرف گروه‌های تروریستی و اسراییل تغذیه می‌شود در این توهم است که احیای تحریمها باعث می‌شود ایران امتیازاتی بدهد... ایران به دیالوگ صادقانه متعهد است آیا ترامپ هم‌چنین است؟».

گفتگوی سیاسی


این گزارش رو دیدیم که حاکی از تشدید انزوای منطقه‌یی و بین‌المللی رژیم بود؛ اما در عین حال امروز سخنرانی روحانی را هم در مراسم رژة نیروهای مسلح رژیم بود به مناسبت سالگرد آغار جنگ ضدمیهنی که مباینت و اختلاف زیادی داشت با مضمون گزارشی که دیدیم و شنیدیم. گفتگوی امروز ما با علیرضا معدنچی به همین موضوع اختصاص دارد.

س:‌ روحانی امروز در سخنرانی خودش در مراسم سالگرد آغاز جنگ در سر قبر خمینی خیلی شعاری صحبت کرد و به قول خودمون خیلی دود و دم کرد؛ سؤال اینه که چرا این دود و دمها رو می‌کنه؟ هدفش چیه؟ و آیا این طوری صحبت کردن در آستانة رفتن به مجمع عمومی برایش ضرر ندارد؟

ج: بله روحانی امروز خیلی دود و دم کرد و شعار داد و تبلیغاتی حرف زد. از جمله با ادعای پیروزی در جنگ ضدمیهنی، نسبت به پیروز در جنگ اقتصادی هم ابراز اطمینان کرد و گفت: «پایان این جنگ خوش‌تر از پایان جنگ 8 ساله خواهد بود؛ هم زمانش کوتاه‌تر و هم تجربه ما بسیار بیشتر و هم دشمن از هر زمان دیگر ضعیف‌تر است. آن روز همه شرق و غرب در کنار عراق بودند و امروز همه شرق و غرب در کنار ما هستند و کار آمریکا را محکوم می‌کنند. و تاکید کرد : ما مطمئناً در برابر ترامپ پیروز می‌شویم».

در قسمت دیگری از حرفهایش هم گفت: « آنها می‌گویند که ما از سلاح‌های دفاعی و موشک‌های خود دست برداریم و آنها را کنار بگذاریم و به تعبیر خودشان ما را از دخالت در منطقه منع می‌کنند، گفت:‌ ایران نه تنها سلاح‌های دفاعی و موشک خود را کنار نمی‌گذارد، بلکه روز به روز بر قدرت دفاعی خود خواهد افزود.رئیس جمهور اظهار داشت: اینکه آنها از موشک‌های ما عصبانی هستند به معنای آن است که امروز تأثیرگذارترین سلاح ما موشک است پس با این سخن آنان ما قدر موشک‌های خود را بیشتر می‌دانیم.

بعد در مورد سیاست منطقه‌یی رژیم و این که هم آمریکا و هم اروپا می‌گویند که رژیم نباید در امور کشورهای دیگر دخالت کند، گفت: شما می‌گویید که ما در منطقه خودمان حضور نداشته باشیم، اما سوال این است که شما از هزاران کیلومتر آن طرف‌تر چرا در این منطقه حضور دارید.اما این که پرسیدید چرا این حرفها را زد و هدفش چه بود؟ هدفش بالانس کردن این حرفها با مقاله‌یی است که روز گذشته در روزنامة واشنگتن پست به نام او به چاپ رسید و در آن چکیدة حرفش که عنوان مقاله هم بود این بود ایران به دیالوگ صادقانه متعهد است آیا ترامپ هم‌چنین است؟

در این مقاله روحانی ضمن سوز و گداز از این که دولت آمریکا که با دروغ‌پراکنی و تحلیلهای جعلی از طرف گروه‌های تروریستی و اسراییل تغذیه می‌شود» نوشته است:‌ چنان‌چه به‌رغم خروج آمریکا از برجام، منافع ایران تأمین شود در برجام می‌مانیم و در غیراین صورت، روش دیگری را پی می‌گیریم. پیشنهاد ترامپ برای مذاکره مستقیم با ایران صادقانه واصیل نیست. ما صداقت او را چطور باور کنیم وقتی که وزیر خارجه او تا آنجا پیش رفته که آشکارا لیست طویلی از پیش‌شرطهای توهین آمیز را برای مذاکرات تعیین کرده است؟

ببینید این حرفها که در بیان دیپلوماتیک جز التماس برای مذاکره معنای دیگری ندارد، رو به خارج است و روحانی می‌بایست این حرفها را با حرفهایی که امروز در سخنرانی‌اش گفت، موازنه و بالانس می‌کرد و به نیروهای رژیم دلگرمی میداد.

س:‌ روحانی هم امروز در سخنرانی خودش و هم در مقاله‌یی که در روزنامة واشینگتن پست نوشته و شما هم اشاره کردید، یک حرف مشترک داشت و اونم این بود که آمریکا در انزوا قرار گرفته؛ این حرف و این ادعا چقدر واقعیت دارد؟ اگر این طور که روحانی می‌گوید، آیا فضای مجمع و شورای امنیت به نفع رژیم و به زیان آمریکا نخواهد بود؟

ج: بله،‌غیر از روحانی این فضا در رسانه‌های رژیم هم خیلی غلیظ است که اروپاییها در مجمع با مواضع آمریکا مخالفت خواهند کرد. اروپاییها ممکن است موضعگیریهایی بکنند که برجام خوب است و آمریکا خوب است به برجام برگردد و غیره... اما اینها حرفهایی است که تا حالا هم زیاد گفته اند و مساله یی حل نمی‌:ند و تاثیر ندارد. ماده کمکهای اروپا 50میلیون یورویی است که تا الان ۱۸میلیون آن را داده‌اند همین!

اما اگر به فاکتهای عینی و مادی نگاه کنیم. وضعیت به کلی معکوس ادعاهای روحانی است. شرکتها گروه گروه از ایران خارج می‌شوند. تا الان کشورهای فرانسه، انگلستان و کویت از معرفی سفیر شان خودداری کرده‌اند.در اوپک رژیم در انزوای کامل است و به همین دلیل وزیر نفت رژیم در اجلاس فردا که «کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت اوپک و غیراوپک (JMMC) برگزار می‌شود شرکت نمی‌کند چون تصمیم این کمیته برای افزایش یک میلیون بشکه به تولید نفت اعضای اوپک و غیر اوپک برای پر کردن خلا ناشی از کاهش نفت ایران حتمی است.

اجازه بدهید من قسمتهایی از حرفهای نیکی هیلی را که در گزارش شما نیامده بود به عنوان شاهد مثال نقل کنم:‌ «اگر یک کشور باشد که منشأ جنگ و بی‌ثباتی در خاورمیانه باشد آن کشوری که مستحق یک چهارم مناظره‌های شورای امنیت باشد آن کشور... ایران است... «به سختی بتوان جنگی را در خاورمیانه نام برد که ایران بر آن اثر انگشتی نداشته باشد»، او تهران را متهم به پایمال کردن حق حاکمیت لبنان سوریه یمن و به‌طور مشخص عراق کرد.

هیلی استدلال کرد«در خصوص عراق هدف آنها استفاده از بلا تکلیفی برای ایجاد راه کنترل شده ایرانی برای تسلیحات و نیرو از تهران به مدیترانه است». »ایران می‌تواند حملات نیروهای نیابتی خود را متوقف کند. (اگر)انتخاب کند که این کار را نکند در این صورت کاخ سفید با هشدار قاطع به تهران پاسخ خواهد داد.»
لطفا به اشتراک بگذارید: