جنگ و جدال در رژیم بر سر موضع روحانی در نیویورک و گردهمائی جوامع ایرانیان در آمریکا – ۱مهر۱۳۹۷

جنگ و جدال در رژیم بر سر موضع روحانی در نیویورک و گردهمائی جوامع ایرانیان در آمریکا – ۱مهر۱۳۹۷


گزارش و گفتگو با علی صفوی از اعضا کمیسیون خارجه شورای ملی مقاومت ایران


هم‌میهنان گرامی، یاران و بینندگان عزیز سیمای آزادی، بهترین سلامها و درودهای ما رو بپذیرید. خوشحالم که امروز در برنامة تیک تاک در خدمت شما هستم. ما در برنامة امروز به دو موضوع که هر دو مهم هستند، خواهیم پرداخت. موضوع اول، سفر روحانی به نیویورک و جنگ و جدال دو باند بر سر مواضع او در این سفر است و موضوع دوم گردهمایی جوامع ایرانیان در آمریکا خواهد بود که دیروز تحت عنوان «قیام ایران در مسیر آزادی – آلترناتیو دموکراتیک»، در نیویورک برگزار شد. گفتگوی امروز ما در همین رابطه خواهد بود و گزارشی هم از بازتاب گستردة این کنفرانس در رسانه‌های آمریکا و رسانه‌های بین‌المللی به آگاهیتان خواهد رسید.

و اما سفر روحانی به نیویورک؛ شاید در خبرها شنیده باشید که روحانی امروز صبح از تهران به نیویورک پرواز کرد تا در اجلاس مجمع عمومی ملل متحد شرکت کند. اما هفته‌ها قبل از این سفر، جنگ و جدال زیادی بین دو باند حاکم بر سر این سفر جریان داشت. باند دلواپسان که ظاهراً از بند و بستهای پشت پرده واهمه داشتند، می‌گفتند که اصلاً روحانی نباید به این سفر برود و باند روحانی و باندهای همسو با او با اشاره به طرد و انزوای رژیم می‌گفتند حضور در یک اجلاس بین‌المللی و امکان ملاقات با سران تعدادی از کشورها و بخصوص امکان مذاکره با آمریکاییها فرصتی است که به این آسانیها دست نمی‌دهد و باید از این فرصت نهایت استفاده را کرد.

گزارش


روحانی در آستانة پرواز خود از تهران طی اظهاراتی در باره این سفر و این که حضور در یک مجمع بین‌المللی در شرایطی که رژیم دارد یک فرصت است، گفت: «به طور معمول در سال‌های قبل هم این سفر را انجام دادم به دلیل اینکه یک فرصتی است و یک تریبون عمومی است که در اختیار کشورمان قرار می‌گیرد و جمهوری اسلامی ایران می‌تواند نظرات خود را نسبت به مسایل بین‌المللی و منطقه‌ای در آن بیان کند. با حضور در مقر سازمان ملل همچنین فرصت دیدار و مذاکره با سران بسیاری از کشورها فراهم است که به طور معمول برای دیدار و مذاکرده با این سران باید سفرهای زیادی انجام گیرد یا آنها باید به تهران بیایند ولی آنجا کاملاً مناسب برای ملاقات‌های دو جانبه است»

روحانی با تاکید بر این که مهمترین مساله این است که شرایط امروز جهانی برای رژیم، شرایط مناسبی نیست» در پایان اظهارات خود افزود که در این سفر دربارة مسائل منطقه مانند سوریه و یمن هم گفتگو خواهد کرد. « البته مسایل مربوط به منطقه هم مثل مسایل سوریه، یمن و سایر مسایلی که در منطقه وجود دارد نیز با کشورهای دوست‌مان مورد بررسی قرار خواهد گرفت». سفر روحانی به نیویورک و حضورش در مجمع عمومی و حضور احتمالی‌اش در اجلاس شورای امنیت مورد جدل و مناقشة بسیاری در درون رژیم شده است.

سایت فرارو وابسته به باند روحانی نوشت که روحانی در آستانه سفر به نیویورک، طی یادداشتی در روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست دو سیگنال مهم به آمریکا ارسال کرد... روحانی در ابتدا ضمن تشریح تلاش آمریکا برای اعمال فشار بر ایران و تلاش تهران برای خنثی کردن این فشار، تلاش کرد چماق را به آمریکا نشان دهد... روحانی یک هویچ را هم به آمریکا نشان داد. او از تعهد ایران به گفتگو سخن گفت و برهان حسن نیت آمریکا را، پایبندی کامل و صادقانه آن به توافق هسته‌ای دانست».

اما علی خرم دیپلومات سابق رژیم و از مهره‌های باند اصلاح طلب خیلی صریحتر از تاکتیک و شیوه‌یی که روحانی باید در نیویورک پیش بگیرد سخن گفت و توصیه کرد:‌ « روحانی در سازمان ملل ننه من غریبم بازی دربیاورد کارهایی که روحانی باید در نیویورک انجام دهد؟ آقای روحانی باید نسبت به اعمال تحریم‌ها بر روی مردم و اقتصاد ایران نیز مانور دهد. او نباید در سازمان ملل برای مصرف داخلی حرف‌هایی از جمله آنکه ما وضعیت مان خوب است بیان کند. اتفاقا او باید به قول عوام "ننه من غریبم بازی" درآورد و از عسر و حرج مردم حرف بزند باید بگوید تحریم‌ها باعث کاهش دارو و بلایایی برای کودکان و بیماران سرطانی به بار آورده است».

علی خرم تصریح کرد:‌ «روحانی باید سعی کند توجه جهان را به سمت موضوع انسانی جلب کند نه آنکه بحث سیاسی و قدرت راه بیندازد و حرف‌هایی بزند که مصرف داخلی دارد. اگر او رو به ایران صحبت کند نتیجه‌ای منفی خواهد داشت».

در مقابل کیهان خامنه‌ای در شمارة امروز خود، کسانی را که از دیدار و مذاکره با آمریکا دم می‌زنند، نقوذی‌های دشمن نامید و نوشت: « دیدارهای محرمانه و غیرمحرمانه و ارسال پالس‌های گوناگون برای حفظ کانال‌های برجامی«نفوذ در ارکان اجرایی کشور» و القاء عادی‌سازی دیدارهای برخی مسئولان ایرانی و آمریکایی و ریختن قبح چنین دیدارهایی آن‌گونه که در قدم زدن‌ها و دیدارهای نمادین و رسانه‌ای ظریف و جان کری با لبخندهای معروف در طول مذاکرات هسته‌ای صورت گرفت، همچنان در دستور کار آمریکا و نفوذی‌های داخلی است».

کیهان سپس روحانی و ظریف هشدار داد که دستور کارشان در نیویورک باید اظهارات خامنه‌ای در 28 مرداد گذشته باشد و مراقبت کنند که «اقدام نابجا»ی دیگری رخ ندهد. اما یکی از تحلیلگران باند روحانی، به نام مهدی مطهرنیا آب پاکی روی دست هر دو طرف دعوا ریخته و با ذکر این نکته که حسن روحانی در این مورد اصلاً کاره‌یی نیست، گفت:‌ « «نباید در انتظار اتفاق غافلگیرکنننده‌ای در نیویورک باشیم... زیرا تصمیم‌گیرندگان نهایی مقام معظم رهبری و ترامپ هستند و نه حسن روحانی و نه پمپئو... لذا باید منتظر ماند تا این دو تصمیم‌گیرنده نهایی به بیان دیدگاه‌های خود بپردازند تا تکلیف رودرویی و تعامل تمام شمول روشن شود تا بازتاب آن در نیویورک به نمایش در بیاید».

به این ترتیب روشن می‌شود که حضور روحانی در نیویورک و هر اقدامی که در انجا انجام دهد با موافقت خامنه‌ای بوده و او چراغ سبز آن را داده است.

گفتگو سیاسی روز


و اما موضوع سیاسی مهم دیگری که امروز به اون می‌پردازیم، گردهمایی جوامع ایرانیان در آمریکا در حمایت از قیام مردم ایران است که دیروز با عنوان «قیام ایران در مسیر آزادی – آلترناتیو دموکراتیک»، در نیویورک برگزار شد. خانم مریم رجوی رئیس جمهور برگزیدة مقاومت پیامی ویدیویی خطاب به شرکت کنندگان در این کنفرانس فرستادند. کنفرانسی که در آن شخصیت‌های برجستة آمریکایی و بین‌المللی و نمایندگان و اعضای جوامع ایرانیان از ایالات مختلف آمریکا حضور داشتند. ما در ارتباط با این گردهمایی گفتگویی به عمل آوردیم با علی صفوی از اعضای کمیسیون خارجی شورای ملی مقاومت ایران.

س: آقای صفوی با تشکر از شرکتتون در این گفتگو، ابتدا می‌خواستم که شما دربارة مضمون و هدف این گردهمایی توضیحاتی در اختیار بینندگان سیمای آزادی قرار بدین.


س: خواستة ایرانیانی که در این کنفرانس حضور داشتند، چی بود؟


س:‌ فضای افکار عمومی و رسانه‌های آمریکایی دربارة سفر روحانی به نیویورک و مسائل مربوط به ایران در حال حاضر از چه قرار است؟


س:‌ استقبال رسانه‌ها از این گردهمایی چطور بود، چه رسانه‌هایی امسال حضور داشتند؟


بازتاب گستردة گردهمایی قیام ایران در نیویورک


روز گذشته یک گردهمایی توسط جوامع ایرانیان در آمریکا در حمایت از قیام مردم ایران با حضور شخصیت‌های برجستة آمریکایی و بین‌المللی، در نیویورک برگزار شد. در کنفرانس «قیام ایران در مسیر آزادی – آلترناتیو دموکراتیک»، نمایندگان و اعضای جوامع ایرانیان از ایالات مختلف آمریکا حضور داشتند. شخصیت‌های شرکت‌کننده در کنفرانس نیویورک از جمله عبارت بودند از: شهردار رودی جولیانی، ژنرال جیمز جونز، مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا، مایکل موکیزی وزیر پیشین دادگستری آمریکا و برنارد کوشنر وزیر خارجة پیشین فرانسه و جولیو ترتزی وزیر پیشین خارجة ایتالیا. این گردهمایی بازتاب گسترده‌یی در رسانه‌های آمریکا و خارج از آمریکا داشت. توجه شما را به گوشه‌ها و مواردی از این انعکاسها جلب می‌کنم:

گزارش اسکای نیوز


تلویزیون اسکای نیوز عربی در جریان گردهمایی، یک مصاحبه زندة تلویزیونی با رودی جولیانی مشاور حقوقی رئیس جمهور آمریکا به عمل آورد. رودی جولیانی در این مصاحبه از جمله گفت: به مردم ایران می گویم این بهترین فرصت برای تغییر حکومت در ایران است. شما حمایت کامل آمریکا و دوستان دیگری در سراسر جهان و نیز ایرانی ـ آمریکاییان قدرتمندی را دارید که مستمر برای ایجاد تغییر در ایران کار کرده اند. همچنین از خانم مریم رجوی و سازمانش برای محقق کردن دمکراسی در ایران حمایت می کنند. بنابر این امیدواریم تظاهرات مردم ایران بیشتر شود و به تغییر این رژیم منجر گردد».

خبرگزاری رویتر در گزارشی که امروز مخابره کرد، نوشت: رودی جولیانی وکیل شخصی پرزیدنت ترامپ روز شنبه گفت تحریمهای آمریکا علیه ایران به یک درد و فشار اقتصادی منجر می شود که ممکن است نتیجه اش یک «انقلاب موفق» باشد که با اظهارات دولت که تغییر حکومت در تهران، سیاست آمریکا نیست تفاوت دارد. رویتر می‌افزاید:‌ جولیانی که از موضع خودش صحبت می کرد یک متحد ترامپ است و در جلسه یی تحت عنوان «قیام ایران» که توسط سازمان جوامع ایرانی – آمریکایی که مخالف حکومت تهران است برگزار شده بود گفت «نمی دانم ما چه موقع آنها را سرنگون کنیم».

جولیانی به جمعیتی در یک هتل در میدان تایمز در واشینگتن گفت «این ممکن است چند روز، ماه یا یکی دو سال بطول انجامد اما واقع خواهد شد». شبکة‌ تلویزیونی فاکس‌ نیوز آمریکا چند گزارش از گردهمایی قیام ایران در مسیر آزادی در نیویورک پخش کرد. فاکس نیوز در یکی از گزارشهای خود گفت: در این گردهمایی شخصیتهای برجسته آمریکایی و اروپایی از جمله رودی جولیانی شرکت کردند. شهردار رودی جولیانی به تهدیدی که از جانب رژیم ایران علیه جامعه جهانی اعمال می‌شود پرداخته و رژیم تهران و سرکوب بیرحمانه اپوزیسیون را محکوم کرد و گفت این رژیم جایی در جهان متمدن ندارد.

این در حالی است که رهبران جهان از جمله دونالد ترامپ برای شرکت در مجمع عمومی سالانه ملل ‌متحد در نیویورک آماده میشوند. خبرنگار فاکس‌ نیوز جکی هینریچ از منهتن جایی که شورای ملی مقاومت ایران گردهمایی تشکیل داده گزارش می‌کند:
شهردار جولیانی سخنرانی خود را کمی پیشتر به پایان برد و در حالی که رژیم ایران را آشفته می‌کرد به شوخی گفت شاید اگر او به اندازه کافی حرفهای بدی در مورد آنها گفته بود او را در لیست ترور می‌گذاشتند! این جریانها قبل از سفر روحانی به نیویورک صورت گرفته است.

گردهمایی قیام ایران توسط بزرگترین اپوزیسیون ایران


فاکس نیوز در ادامه گزارش خود گفت: گردهمایی قیام ۲۰۱۸ توسط بزرگترین اپوزیسیون ایران شورای ملی مقاومت ایران برگزار می‌شود. تظاهراتها در ایران از دسامبر گذشته شروع شد. قیامهایی که بعد از ۴۰سال علیه رژیم تهران به ۱۴۲شهر و شهرستان گسترش یافت. این رژیم طی این چهل سال بیش از ۱۲۰هزار مخالف را اعدام کرده است. در تظاهراتهای دسامبر بیش از ۵۰تظاهر کننده کشته شده و بیش از ۸۰۰۰نفر توسط نیروهای امنیتی رژیم دستگیر شده‌اند.

این گردهمایی قیام ایران در نیویورک و بخصوص سخنرانیهای شخصیتهای برجسته در این گردهمایی از مجاهدین و مقاومت ایران، غیظ و وحشت رژیم را برانگیخته است. خبرگزاری نیروی تروریستی قدس (تسنیم) در واکنشی غیظ‌آلود به سخنان جولیانی نوشت: «رودی جولیانی مشاور و وکیل خصوصی دونالد ترامپ که در حمایت از (مجاهدین) مشهور است، در گردهمایی هواداران این گروه در هتل شرایتون نیویورک حاضر شد و علاوه بر مطرح کردن لفاظی‌های ضدایرانی همیشگی خود... در پیام توئیتری نوشته رئیس جمهور منتخب شورای ملی مقاومت ایران (سازمان مجاهدین) مقاومت اولیه در مقابل رژیم قاتل در ایران، در هتل شرایتون نیویورک.

وی در ادعایی مضحک همچنین نوشت: نظام ایران اعلام کرده است مجاهدین تنها سازمانی است که واقع‌بینانه می‌تواند جایگزین آنها [جمهوری اسلامی] شود. رهبر این جنبش مریم رجوی، زنی قهرمان است!».

 
لطفا به اشتراک بگذارید: