گزارش خبری دوشنبه:ادامه دعوا برسر سفر روحانی به نیویورک-۲مهرماه ۱۳۹۷

گزارش خبری- ادامه دعوا برسر سفر روحانی به نیویورک-۲مهرماه ۱۳۹۷


 

دعوا بر سر رفتن یا نرفتن یا روحانی به نیویورک و شرکت در مجمع عمومی و جلسة شورای امنیت ملل متحد از مدتی قبل در درون رژیم شروع شده.

پاسدار شریعتمداری گماشته خامنه ای در کیهان در روز سه شنبه 20 شهریور خطاب به روحانی نوشت برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک نرود و از همان تهران "پاسخ کوبنده‌ای" به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، بدهد.

بعد هم به روحانی گوشزد کرد مگر در سفرهای قبلی چه دستاوردهای مهمی داشته ای که این بار اگر نروی آنرا از دست می دهیم. چند روز بعد، یعنی روز 26شهریور اعلام شد که روحانی به نیویورک می رود.

اما دعوا خاتمه پیدا نکرد و رسانه های دو باند هر کدام ضمن بیان انتظارات خود از روحانی در این سفر مواضع باندرقیب را مورد حمله و آتشباری قرار می‌دهند. گزارش کوتاهی در این باره:

روزنامة جوان وابسته به سپاه پاسداران وظیفه اصلی روحانی در سفر به نیویورک را «واکنش به بدعهدی آمریکا» و « پیگیری مطالبات برجامی از طرف اروپایی» دانست.

ارگان بسیج سپاه پاسداران سپس با اشاره به جلسه شورای امنیت که قرار است به ریاست ترامپ برگزار شود برای روحانی خط و نشان کشید که «دولت دستورصریح مقام معظم رهبری مبنی بر ممنوعیت هر گونه مذاکره در هر سطحی با دولت امریکا را باید مد نظر خود قرار دهد».

این خط و نشان کشیدنها در حالی است که کیهان خامنه ای در مورد رفتن دنبال برجام نوشته بود:

« دولت تمامی تخم‌مرغ‌های خود را در سبد وزارت خارجه چیده و وزارت‌خارجه نیز تمامی تخم‌مرغ‌های خود را در سبد برجام چیده است». و نتیجه گرفته بود« گره زدن معیشت مردم به اخم و لبخند مقامات آمریکایی هیچ دستاوردی عاید » نظام نخواهد کرد. کیهان خامنه ای ملاقات ها به منظور حفظ برجام را «بازی در پازل دشمن» توصیف کرده بود.

این نگرانیها در باند ولی فقیه چندان هم بی مورد نیست، چرا که از سمت باند روحانی پالس های آشکاری برای برقراری رابطه با آمریکا به ارسال می‌شود.

نصرت الله تاجیک سفیر سابق رژیم


صریحتر به نیاز نظام برای مذاکره مستقیم با آمریکا اذعان کرده و می گوید:

« در واقع این پاسخگوئی در زیر یک سقف خود یک بستر نرمی فراهم می‌کند که هم مذاکره مستقیم و پشت یک میز انجام نشود و هم مذاکره‌ای صورت گرفته باشد. ما علاقه‌مند هستیم که در قالب هنجارهای بین‌المللی که یکی از اصول آن مصالحه سیاسی است، مسائل را با دنیا و خود وی و به دور از پیغام و پسغام مطرح کنیم».

اما مهدی مطهرنیا مهرة دیگر همسو با باند روحانی مطرح کرده است که روحانی در نیویورک «در معرض قضاوت نخبگان حاکم و توده مردم قرار خواهد گرفت».

وی توصیه می کند روحانی کاری به خواسته های نخبگان حاکم نداشته باشد و در حالی که باند خودش را «مردم ایران» نامیده به غلط کردم گویی و عقب نشینی از مواضع قبلی فراخوانده و می گوید« رئیس‌جمهور نماینده راستین مردم ایران باشد و به بیان موضع سریع و آشکار ملت ایران برای زندگی آزاد و پیشرو در جهت توسعه ایران توجه داشته باشد و در جهت کاهش مخاطرات ملت ایران کوشش کند. در همین راستا باید از نظام بین‌المللی درخواست کند که به‌جای فشار بر ملت ایران زمینه را برای تعامل ایران با جهانیان فراهم کنند».

به این ترتیب پیش لرزه های سفر روحانی به نیویورک، تضادها در راس حاکمیت را در اوج خود فعال کرده است. و بن بست نظام در باتلاق برجام را بیش از پیش برجسته کرده است.
لطفا به اشتراک بگذارید: