رژیم و شتاب تحولات سیاسی همزمان با اجلاس مجمع عمومی

رژیم و شتاب تحولات سیاسی همزمان با اجلاس مجمع عمومی


گزارش و گفتگو با میثم ناهید – ۳مهر۱۳۹۷


هم‌میهنان گرامی، دوستان عزیز بیننده، سلام و درود بر شما. امروز در برنامة تیک تاک در خدمت شما هستم تا نگاهی داشته باشیم بر مهمترین موضوع سیاسی روز. اما قبل از اون اجازه بدید اشاره‌یی بکنم به اعتصاب یکپارچه و سراسری رانندگان کامیون؛ که در سومین روز، این اعتصاب را در بیش از ۱۵۰ شهر و ۳۱ استان کشور گسترش دادند. دست مریزاد به این هموطنان غیرتمند و زحمتکش که فریب وعده‌های توخالی کارگزاران رژیم رو نخورده‌اند و می‌دانند آنچه در پی آن هستند، تنها با اتحاد و یکپارچگی و استقامت خودشون به دست میاید.

همچنین باید یادآوری بکنم که خانم مریم رجوی رییس جمهور برگزیده مقاومت ایران، طی پیامی به رانندگان شریف اعتصابی در سراسر ایران، درود فرستاد و گفت رژیم آخوندی نه میخواهد و نه می تواند به درخواستهای برحق آنان پاسخ دهد. تحقق این خواستها تنها با آزادی و حاکمیت مردم امکان پذیر است. خانم مریم رجوی عموم مردم به ویژه جوانان را به حمایت از اعتصاب کنندگان فرا خواند.

و اما برنامة امروز... در گزارش و گفتگوی سیاسی امروز می‌پردازیم به شتاب گرفتن تحولات سیاسی بین‌المللی و تمرکز این تحولات بر اوضاع ایران.همون طور که می‌دونید هفتاد و سومین مجمع عمومی ملل متحد در نیویورک امروز آغاز به کار کرد و این شهر به دلیل تجمع سران کشورهای جهان، به کانون تحولات سیاسی بین‌المللی تبدیل شده و چشمهای ناظران سیاسی به این شهر و آنچه که این روزها در آن می‌گذرد، دوخته شده است. کانونی که تحولات مربوط به ایران و شرایط ویژه‌اش که یک دوران گذار تاریخی را تجربه می‌کند، در مرکز آن قرار دارد. توجه شما رو به گزارشی در این باره جلب می‌کنم

گزارش


مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ و همچنین نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد روز دوشنبه ۲ مهر در یک کنفرانس خبری شرکت کردند و درباره سیاست دولت ترامپ در برابر ایران توضیح دادند. جان بولتون در این کنفرانس رژیم ایران را مسئول حملاتی دانست که در سوریه و لبنان صورت می گیرند. مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت:هدف سیاسی ما در قبال ایران، تغییر رژیم این کشور نیست. ما تحریم های گسترده ای را علیه ایران تصویب کرده ایم، تحریم های بیشتری نیز علیه این کشور اجرا خواهند شد و انتظار ما از ایران تغییر بنیادین رفتار این کشور [در منطقه] است».

خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد: روز گذشته ترامپ و ماکرون ملاقات سازنده‌ئی در مورد ایران و تجارت برگزار کردند. دو رهبر دربارة موضوعات مورد توافق در رابطه با ایران و سوریه گفتگو کردند. مقامات فرانسوی گفتند ماکرون و ترامپ نگرانیهای مشترکی را در رابطه با برنامه موشک بالستیک ایران و دخالتهای منطقه‌ئی داشتند ، ترامپ تاکید کرد که سیاست اعمال تحریم‌ها علیه ایران از طریق تضعیف اقتصاد ایران در حال ثمر دادن است لذا به این دلیل زود است که مذاکرات را مورد بررسی قرار داد.

خبرگزاری دولتی ایرنا ۲مهر ماه گزارش داد: موگرینی صبح دوشنبه با ظریف درباره برجام و نشست وزیران خارجه ایران و گروه ۱+۴ تبادل نظر کرد. اعضای برجام مجددا بر تعهد خود نسبت به اجرای کامل و موثر آن در کمال حسن نیت و در یک فضای سازنده تاکید نمودند. در همین حال فغان و فریاد رژیم از مجاهدین به عنوان منشأ انزوای سیاسی خفه کننده رژیم در در دستگاه تبلیغاتی آن در اوج است.

مصاحبه تلویزیون رژیم


شب گذشته یکی از مهره‌های باند خامنه‌ای در تلویزیون رژیم با سوزش بسیار، حرف مجری دربارة این که نقش مجاهدین در تعیین استراتژی آمریکا پر رنگ شده، تأیید کرد و آن را طبیعی دانست. محمدی: در این مورد خاص چون مردم هدف قرار گرفتند و مردم بی دفاع بودند ، من حتی می توانم به شما بگم که مردم نظامی هم که آنجا بودند بی دفاع بودند همه می دانند که در یک مراسم رژه به دقت کنترل میشه که یک دانه فشنگ تو اسلحه یکی نباشه حتی نیروهای نظامی هم که آنجا بودند نیروهای بی دفاعی بودند امروز آقا هم فرمودند و این جنایت مستقیما یک جنایت علیه مردم بود در واقع من اینجوری به شما بگم آمریکاییها یک شش هفت ماهی دارند به مردم ایران میگن ما برای شما آزادی خواهیم آورد دمکراسی خواهیم آورد بیایید تو خیابان ما پشت شما ایستادیم.

مردم ایران دیروز دیدند که آمریکا و سعودی و اسراییل اگر دستشون برسه جز خون و گلوله و آتش چیزی برای مردم ما نخواهند آورد از بچه ۴ ساله تا جانبازنشسته روی ویلچر به کسی رحم نخواهند کرد از این جهت تصور می کنم که قابل توجیه نبود و این رسانه ها مجبور شدن یک خورده رویکرد سنتی شون رو تعدیل کنن ولی پر رو تر از این حرفها هستن برمی گردند بزودی دوباره به همان سیاق ثابت.

نقش مجاهدین


مجری: اتفاقا میگن حافظه هم کوتاه مدته و پاک میشه و این قضیه...یک سوال هم خیلی جزیی امروز وکیل خانم اه (لکنت زبان) ترامپ یک دیداری داشتن با منافقین بعدش هم تو شبکه اجتماعی یک صفحه شخصی یک مطلبی زدند نقش منافقین خیلی داره پر رنگ میشه تو آمریکا بنظرم این دوباره برمیگرده به همان استراتژی که شما گفتید؟ یعنی دارند آن خلا های استراتژی رو پر می کنند؟

محمدی: بله این هم در واقع عقب ماندگی راهبردی آمریکاست که یک گروهی مثل منافقین که در ایران در اوج منفوریت از لحاظ عملیاتی به شدت ناتوان، یک گروه دروغگوی حرفه ای است یعنی ظرف سه چهار دهه گذشته اینها جز اینکه دروغ سر هم کنند و تحویل جامعه بین المللی بدهند کار دیگری که نکردن یک همچنین گروهی امروز تبدیل شده به یک ترمینال و هماهنگ کننده اقدامات ضد ایرانی در دولت آمریکا کسانی هم که امروز در دولت آمریکا سرکار هستند امثال جان بولتون و رودی جولیانی اینها حقوق بگیر مستقیم اینها ماهانه چند هزار دلار به حسابشون واریز میشده برای اینکه در همایشها منافقین شرکت کنند بنابراین طبیعی است خب بالاخره دارند حقوقشون رو میدهند

اما مواضع سخت دولتمردان آمریکایی تنها به کسانی که این مهرة رژیم آنها را حقوق بگیر مجاهدین قلمداد می‌کند محدود نمی‌شود. سناتور دمکرات رابرت منندز: رژیم ایران به فعالیت های بدخواهانه اش در سراسر منطقه ادامه می دهد ، به همین دلیل من از دولت خواستم که فعالانه بندهای مربوط به ایران در قانون کاتسا را اعمال کند. که برخی موارد آن هنوز اجرا نشده که به گمان من ضروری است اعمال بشود.

دولت فرانسه


روزنامه حکومتی رسالت ۳مهر: « دولت فرانسه اعلام کرده تا زمانی که ایران درباره طرح ادعایی بمب‌گذاری در گردهمایی مجاهدین خلق در پاریس اطلاعاتی در اختیار فرانسه نگذارد، از معرفی سفیر در تهران خودداری می‌کند. این در حالی است که اتفاقاً دولت فرانسه باید توضیح دهد که چرا کشورش پناهگاه تروریست‌هایی شده که دستشان به خون هزاران ایرانی آلوده است؟! علی السعید معاون وزیر خارجه کویت در امور آسیا نیز اعلام کرده «تا زمانی که ایران رویکرد‌های خود در منطقه را تغییر ندهد، سفیر کویت به تهران باز نخواهد گشت.» با این حال وزارت خارجه ایران در اقدامی سؤال‌برانگیز سفیر جدید ایران در کویت را معرفی کرد!»

در آستانة آغاز دور جدید تحریمهای آمریکا، فشارهای اقتصادی بر رژیم نیز تشدید شده است. بنا به گزارش رسانه‌های خبری کمتر از یک ماه دیگرممکن است دسترسی ایران به سویفت (جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی) قطع شود. برایان هوک رئیس کارگروه اقدام ایران روز گذشته در همین رابطه گفت: «آمریکا می خواهد دسترسی بانک مرکزی ایران و به تبع آن دسترسی حکومت به دارایی های خود در بانک های خارجی یا عایدات ارزی از محل فروش نفت قطع شود. زیرا از این دارایی ها و انتقال ازطریق سویفت است که جمهوری اسلامی برای ایجاد بی ثباتی در خاورمیانه و کل جهان استفاده می کند».

در همین حال، به پیروی از تحریمهای آمریکا کره جنوبی واردات نفت از ایران را متوقف کرد. کره جنوبی نخستین کشوری است که در پی اعمال تحریم‌های آمریکا، واردات نفت از ایران را به طور کامل قطع کرده است. شرکت نفتی کوزمو ژاپن نیز اعلام کرد که نیاز این شرکت به نفت را از منابعی غیر از رژیم ایران برطرف کرده است. شرکت سوئدی ولوو نیز فعالیت‌های خود در ایران را به‌خاطر تحریم‌های آمریکا علیه رژیم آخوندی، متوقف کرده است.

گفتگوی سیاسی


در آستانه شروع مجمع عمومی ملل متحد و گفتگوهای سران کشورها، سهم رژیم از این وضعیت و موقعیت چیست؟ رسانه‌های حکومتی از روحانی خواستار ماکزیمم استفاده از این شرایط شده‌اند. روحانی چه کاری می‌تواند بکند؟ آیا این موقعیت در مجموع به نفع رژیم است؟ برای بررسی این پرسشها گفتگویی داریم با میثم ناهید.

س: روحانی در اظهاراتش مقاله‌ای که در واشنگتن پست نوشت صحبت از انزوای آمریکا و متقابلا حمایت جهانی از رژیم شد. این حرف چقدر با واقعیت همخوان است؟

ج: در دنیای سیاست حرفهای مختلفی زده میشود. آن دسته از حرفها برای طرفهای سیاسی ارزش دارد که در دنیای مادی نمود داشته باشد. حالا برای بررسی این حرف روحانی که رژیم حمایت جهانی دارد،‌ اجازه بدین به چند مورد از مواضع در رابطه با رژیم. کنفرانس مطبوعاتی پومپئو-نیکی هیلی-جان بولتون و تاکید بر اینکه رژیم مسئول حملات در سوریه و لبنان هست. همچنین تاکید کردند تحریمهای گسترد علیه رژیم تصویب کردیم و تحریمهای بیشتر هم علیه رژیم اجرا می‌شه. پیش از اون هم جان بولتون تاکید کرده بود اگر رژیم دست از تروریسم و دخالت منطقه‌ای بر ندارد، علاوه بر تحریمهایی که بازخواهد گشت (شدیدترین تحریمها) تحریمهای جدیدی هم اعمال خواهد شد.

توقف واردات نفت کره جنوبی از رژیم. خروج شرکت نفتی کوزمو ژاپن. خروج شرکت سوئدی وولو. خروج بانک دولتی bpi این بانک قرار بود خودش پشتیبان شرکتهای فرانسوی باشد که بخواهند در ایران کارشان را ادامه دهند. اما الان خودش هم گفته به خاطر تحریمها خارج می‌شود. نشست دیروز ۴+۱ هم که در نهایت یک بیانیه دادند، هیچ حرف مادی در این بیانیه نیست.

س:اما در این بیانه گفته شده که آنها ساز و کاری در آوردند که شرکتها بتوانند تحریمهای آمریکا را دور بزنند!

ج: این طرح جدیدی نیست. یک ماه پیش هم فرانسه چنین طرحی آورد. اما مشکل پایه‌ای اینست که اروپا تلاش می‌کند مسائل را سیاسی حل کند، اما مشکل مادی اینست که شرکتهای اروپا مستقل هستند. خیلی هم از تحریمهای آمریکا که بسیار سخت است می‌ترسند. برای همین حاضر نیستند ریسک بکنند. مدتی پیش یک شرکت مخابرات چینی که معامله‌ای حدود ۵۰۰ میلیون دلار با رژیم امضا کرده بود، بیش از ۱میلیارد دلار توسط آمریکا جریمه شد+آمریکا گفت باید تمامی هیات مدیره‌اش را تغییر دهد. (آمار و ارقام حدودی است) که خود این شرکت گفت این تماما ضرر بود.

س: یک خبر هم بلومبرگ داده بود که ملاقاتی بوده بین ماکرون و ترامپ و بحث رژیم و برجام هم بوده. آیا امکانش هست اروپا در این ملاقات به آمریکا فشار آورده تا ترامپ مقداری در رابطه با رژیم نرمش نشان دهد؟

ج: دنیای سیاست دنیای تعادل قواست. در هر ملاقات باید دید که کدام یک از طرفین در تعادل قوا دست بالا را دارد. خب روشن است که در این زمینه فاصله آمریکا با اروپا بسیار بالاست. چند سال پیش یک رسانه معتبر گفته بود فقط از نظر اقتصادی آمریکا اول است و اروپا با ۲۷پله تفاوت از آن عقب‌تر است. بنابراین در این ملاقات هم قانونمند آمریکاست که بیشتر به فرانسه و اروپا خط و حرفش را تحمیل خواهد کرد. کمااینکه مقامات فرانسوی گفتند که دو رئیس‌جمهور نگرانیهای مشترک در رابطه با رژیم داشتند.

یک نکته اینکه بلومبرگ میگه ترامپ و ماکرون درباره مشکلات تجاری دو کشور صحبت کردن و بعد هم در رابطه با رژیم. خب این نشون میدهد که اختلافات در رابطه با تعرفه‌ها بین آمریکا و اروپا که خیلی هم برایشان مهم است، وقتی در گفتگو کنار موضوع رژیم قرار می‌گیرد، چه بسا یک معامله‌ای هم در کار باشد. یعنی شاید آمریکا مقداری از تعرفه‌گذاری روی کالاهای اروپا بکاهد در مقابل اروپا هم در رابطه با برجام بیشتر کنار آمریکا بیاید و رودرروی رژیم.

س: امروز مجلس رژیم روی طرح FATF هم کار کرد. اگر تصویب شود آیا فشارها از روی رژیم برداشته نخواهد شد؟

ج: مشکل برای رژیم یک معادله تک مجهوله نیست. بلکه چند مجهوله هست. برای همین هم نزدیک به ۲سال پشت آن مانده‌اند و نمی‌توانند تصمیم مشخص بگیرند. چرا؟ به ۲علت:

۱-تصویب اف.ای.تی.اف یعنی رژیم دیگر نباید و نمی‌تواند به مزدوران خارجی‌اش (حزب‌الله و ...) پول بفرستد. در نظر هم بگیرید که حسن نصرلله یکبار گفت که تمامی پول ما از سلاح و... تا پوشاک و غذا از ایران می آید و تا وقتی ایران پول داشته باشد ما هم هستیم! (یعنی اگر رژیم ارسال پول را قطع کند اینها هم دیگر نیستند)

۲-قطع پول برای مزدوران یعنی فروریختن عمق استراتژیک نظام. یعنی به قول خامنه‌ای رژیم به جای سوریه و... باید در همدان و کرمانشاه و تهران خط ببندد. یعنی تضادهایش به درون خودش ریخته و عاملی میشود برای قیام بیشتر.

۳-حتی اگر رژیم حاضر شود این بهای مرگبار را هم بپذیرد، روز ۹مهر اف.ای.تی.اف روابط بانکی انرا با کشورهای جهان هم قطع نکند، اما یک ماه دیگر تحریمهای بانکی آمریکا برقرار میشود. یعنی رژیم عم عمق استراتژیکش را از دست داده و هم بانکهایش تحریم شده‌اند!

نتیجه: اگر تصویب نکند، تحریمهای اف.ای.تی.اف ضرب می شود در تحریمهای بانکی ماه بعد. اگر هم بکند هم تحریم بانکی می‌شود و هم عمق استراتژیکش را از دست می‌دهد.
لطفا به اشتراک بگذارید: