در خاطره روزها ۴ مهر ۱۳۹۷- ۲۶ سپتامبر


در خاطره روزها ۴ مهر ۱۳۹۷


[caption id="attachment_162838" align="alignleft" width="250"]تردید سرهنگ پتروف تردید سرهنگ پتروف[/caption]

۴ مهر - ۲۵ سپتامبر« ۱۹۸۳ میلادی» تردید سرهنگ پتروف


دستگاه هشدار دهنده، زنگ خطر حمله اتمی به شوروی را به صدا در آورد. اما سرهنگ «ستانیسلاو پتروف» نسبت به دقت زنگ خطر تردید کرد، دستگاه دچار اختلال شده بود. در سال ۱۹۹۸ معلوم شد اگر اوتردید نمیکرد کره زمین منهدم شده بود.





[caption id="attachment_162839" align="alignleft" width="250"]افغانستان عضو جامعة ملل افغانستان عضو جامعة ملل[/caption]

۴ مهر - ۲۵ سپتامبر« ۱۹۳۵ میلادی» افغانستان عضو جامعة ملل


«افغانستان» درزمان محمد ظاهرشاه به‌عنوان شصتمین عضو جامعة ملل پذیرفته شد. سرزمین «افغانستان» که در زمان داریوش اول (۵۱۶قبل از میلاد) جزو امپراطوری ایران شد، در سال ۷۵۱میلادی با تسلط مسلمانان براین منطقه، به‌عنوان بخشی از سرزمینهای اسلامی درآمد. اززمان غزنویان در قرن چهارم هجری شمسی این سرزمین افغانستان نامیده شد.





[caption id="attachment_162840" align="alignleft" width="250"]زادروز الیوت زادروز الیوت[/caption]

۴ مهر - ۲۵ سپتامبر« ۱۸۸۸ میلادی» زادروز الیوت


«تی. اس. الیوت» شاعر، نویسنده و نمایشنامه نویس مشهور، در یک خانواده انگلیسی در شهر «سنت لوییس» آمریکا به‌دنیا آمد. وی که پس از خواندن «رباعیات خیام» در ۱۴سالگی، ذوق و هنر شاعرانهاش را کشف کرد، به‌عنوان شاعر بزرگ مدرنیست قرن بیستم شناخته شد.





[caption id="attachment_162841" align="alignleft" width="250"]درگذشت کارل مان گیورگ سیگبن درگذشت کارل مان گیورگ سیگبن[/caption]

 ۴ مهر - ۲۵ سپتامبر« ۱۹۷۸ میلادی» درگذشت کارل مان گیورگ سیگبن


فیزیک‌دان شهیر سوئدی است. وی در سال ۱۹۲۴ موفق به دریافت جایزه فیزیک نوبل گردید. او این جایزه را به خاطر کشفیات و پژوهش‌هایش درباره طیف‌سنجی پرتو ایکس دریافت کرد. مان توانست با اصلاح دستگاه اسپکترومتر، به اندازه گیری دقیقی از طول موج اشعه ایکس تولید شده از اتمهای مختلف برسد.





[caption id="attachment_162842" align="alignleft" width="250"]پیمان صلح ایران و روم پیمان صلح ایران و روم[/caption]

۴ مهر - ۲۵ سپتامبر« ۴۲۲ میلادی» پیمان صلح ایران و روم 


در اینروز عهدنامه صلح ایران باستان و روم قدیم، که به جنگ مذهبی ایران و روم معروف است به امضای طرفین رسید. بر اساس این معاهده پیروان دین «مسیحیت» و «زرتشت» میتوانستند در دو کشور «ایران» و «روم» مراسم مذهبی خود را آزادانه انجام دهند.





لطفا به اشتراک بگذارید: