قیمت دلار در ایران، رکورد ۱۷ هزار تومان نیز زده شد

قیمت دلار


قیمت دلار در ایران پس از سخنرانی‌ دونالد ترامپ در مجمع عمومی ملل متحد و پیش از سخنرانی رئیس جمهور آخوندها در این نهاد مرز ۱۷ هزار تومان را نیز درنوردید.


اگرچه خبرگزاری حکومتی فارس، قیمت دلار را ۱۶ هزار و ۳۹۰ تومان و قیمت یورو به ۱۹ هزار و ۲۳۳ تومان اعلام کرد، اما همزمان تارنما‌های ارز و طلا، قیمت دلار را ۱۶ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام کردند. اما ساعاتی پیش تارنماهای ارز و طلا خبردادند قیمت دلار به ۱۷ هزار تومان رسیده است. هر یورو به ۲۰ هزار تومان و هر پوند بریتانیا نیز به ۲۲ هزار تومان افزایش یافته است.

نوسان نرخ ارز در بازار طی ایام اخیر چنان شدید بود که برخی از صاحبان صرافی‌های تهران در گفت و گو با خبرگزاری حکومتی ایسنا کار کردن در بازار ارز را به قمار تشبیه کردند. به نوشته ایسنا به همین دلیل برخی از صرافی ها برای ساعاتی معامله ارز را متوقف کرده بودند.

روز سه‌شنبه همچنین قیمت سکه تمام طرح جدید به چهار میلیون و ۹۱۰ هزار تومان رسید. سکه طرح قدیم نیز چهار میلیون و ۵۵۰ هزار تومان معامله شد. بهای دلار طی روز گذشته، دوم مهر ۹۷ از مرز ۱۶ هزار تومان گذشته بود.

 

تاثیر مواضع مقامات دولت آمریکا و رژیم ولایت فقیه


پیش از سخنرانی رئیس جمهور آمریکا و حسن روحانی در ملل متحد، تحلیل‌گران از تاثیر مواضع مقامات رژیم ایران و دولت آمریکا در سازمان ملل بر بازار سخن گفته بودند، رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ پس از آنکه گفت برنامه‌ای برای دیدار با آخوند روحانی ندارد، شدیدا به رژیم ایران حمله کرد.

برخی از کارشناسان خروج آمریکا از برجام و اعلام بازگشت تحریم های ایران را دلیل افزایش شدید نرخ ارز می دانند، این در حالیست که نرخ دلار تا پیش از بازگشت مرحله اول تحریم‌های آمریکا در مرداد امسال، بیش از سه برابر افزایش یافته بود. تحلیل‌گران به نتیجه نرسیدن مذاکرات رژیم ایران و اروپا، ابهام در تصویب لوایح مبارزه با پولشویی FATF، کاهش صادرات نفت ایران و جلسه شورای امنیت به ریاست‌ دونالد ترامپ را از دلایل بالا رفتن قیمت ارز طی روزهای گذشته میدانند.

 

عدم تاثیر بیانیه وزیران خارجه کشورهای باقیمانده در برجام


در این بین اما بیانیه وزیران خارجه پنج کشور باقی‌مانده در «برجام» تاثیری در کاهش قیمت دلار نداشت.

روز سه‌شنبه مجلس رژیم ایران، بخش مربوط به همکاری‌های بین‌المللی و تبادل اطلاعات با کشورهای دیگر در زمینه مبارزه با پول‌شویی را از لایحه اصلاح قانون مبارزه با پول‌شویی را حذف کرد

از چهار لایحه مرتبط با اجرای مقررات گروه ویژه اقدام مالی در ایران تنها لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم در مجلس بتصویب رسیده است که آن نیز یک قانون داخلی در ایران است و با الحاق به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم تفاوت دارد.

 

بیشتر بخوانید:


· مایک پمپئو، نیکی هیلی و جان بولتون: فشار بر رژیم ایران برای توقف حمایت از تروریسم

· بانک دولتی فرانسه طرح کمک تجاری به ایران را لغو می‌کند

· دلار در ایران از ۱۶هزار تومان گذشت

· کمپانی ویتول از ایران بیرون می‌کشد

 
لطفا به اشتراک بگذارید: